[Stelling] Een verbod op knalvuurwerk is helemaal niet zo erg voor de liefhebber.

Vind dit beetje hypocriet, wij vinden siervuurwerk leuk en willen dat houden. De jeugd (sommige jeugd) vind knal leuk. Maar om nou te zeggen ik vind het niet leuk dus verbied het maar is hetzelfze als dat vuurwerkhaters zeggen ik vind het niet leuk dus verbied maar.
Hoe is het hypocriet? Het probleem is overlast, overlast veroorzaakt door knalvuurwerk/pijlen met name illegaal dan, als die in de omringende landen ook verboden kan worden stopt het grootste deel van het geouwehoer. Heel weinig mensen hebben in essentie iets tegen op dozen/cakes Als dat verbod er sowieso komt, en je kan het afstevenen door iig iets te behouden, is iets beter dan niets. In een democratie ontkom je er gewoon niet aan compromissen te sluiten, dat is de essentie ervan

Toegeven = opgeven. Niet doen. Als je nu al weet dat de maatregelen die je voorstelt de problemen niet op gaan lossen, is elke maatregel alleen maar een nagel in de doodskist van het consumentenvuurwerk in Nederland. En deze maatregelen gaan niet helpen, want de vuurwerkoverlast is maar een symptoom van een mentaliteitsprobleem - gebrek aan opvoeding, gebrek aan respect voor de omgeving, gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel - en overmatig alcoholgebruik). Dus dan krijg je een jaarwisseling zonder Nederlands knalvuurwerk, maar met evenveel problemen, en het jaar daarna is het argument: 'dat werkte ook al niet, dan maar alles verbieden'.

Je kunt maar 1 ding doen en dat is blijven benadrukken dat ménsen de problemen veroorzaken en dat je niet iedereen zijn vrijheden kan ontnemen omdat er een paar niet mee om kunnen gaan.

Goed, je kunt nog 1 ding doen, en dat is áls het verboden wordt, daarna zoveel mogelijk zo zwaar mogelijk vuurwerk kopen en hopen dat het je een extra kick geeft dat je iets doet dat niet mag :D

Ik snap de redenatie volledig maar ik ben persoonlijk van mening dat je een debat altijd, maar dan ook altijd op basis van feiten moet voeren. Het klopt inderdaad dat de publieke perceptie van de impact van Nederlands knalvuurwerk (en wel meer aspecten van de vuurwerktraditie overigens) echt totaal verkeerd is en dat de media hier waarschijnlijk uit onkunde een negatieve bijdrage aan heeft geleverd. Zie bijvoorbeeld de Nieuwsuurrapportage van gisteren. Wanneer je echter aan deze irrationele sentimenten toe gaat geven bevindt je jezelf vervolgens al snel op een hellend vlak om dit ook op andere gebieden te moeten doen, waardoor op een gegeven moment de vuurwerktraditie zoals wij die nu kennen niet meer zal bestaan.

Ik snap de redenatie volledig maar ik ben persoonlijk van mening dat je een debat altijd, maar dan ook altijd op basis van feiten moet voeren. Het klopt inderdaad dat de publieke perceptie van de impact van Nederlands knalvuurwerk (en wel meer aspecten van de vuurwerktraditie overigens) echt totaal verkeerd is en dat de media hier waarschijnlijk uit onkunde een negatieve bijdrage aan heeft geleverd. Zie bijvoorbeeld de Nieuwsuurrapportage van gisteren. Wanneer je echter aan deze irrationele sentimenten toe gaat geven bevindt je jezelf vervolgens al snel op een hellend vlak om dit ook op andere gebieden te moeten doen, waardoor op een gegeven moment de vuurwerktraditie zoals wij die nu kennen niet meer zal bestaan.

Daar ben ik het helemaal mee eens hoor, maar de vraag is of debat op basis van feiten in dit geval nog realistisch is. Wij weten allemaal precies hoe de vork in de steel zit, en dat een verbod op knalvuurwerk alleen maar averechts zou werken. Maar politiek maakt keuzes op basis van wat de achterban wilt, zeker vlak voor verkiezingen, en diezelfde achterban redeneert vanuit emotie.

Ik propagandeer hier niet een verbod op knalvuurwerk, juist het tegenovergestelde. Maar stel dat het er komt, wat zeker een mogelijkheid is, dan hebben wij daar weinig invloed op. Niemand heeft zich de afgelopen jaren sterk gemaakt voor Romeinse kaarsen en babypijltjes. Ook zie ik niemand het verbod op F3 aanvechten. De stelling draait om hoe de 'wereld' er uit komt te zien na een eventueel verbod, of we het wel echt gaan missen. Missen we bijvoorbeeld de babypijltjes echt, of die 10 sloffen astronauten (plus ijskoude vingers) van vroeger? Die pruttel matten? Is een goede pearl cake eigenlijk niet beter dan een riedel Romeinse kaarsen? Bij velen hier draait hier de traditie om kwalitatief goed siervuurwerk, dat verliezen we niet bij zo'n verbod.

De één zal het zien als het begin van het einde, maar het kan ook politie, justitie, politiek EN de beroepsklager wakker schudden en tonen waar echte de problemen liggen. Zoals al eerder aangegeven is een totaalverbod eigenlijk niet te handhaven en zorgt het voor andere problemen zoals gevaarlijke opslag, enorme toename aan illegaal vuurwerk en middenstanders die over de kop gaan.

Als je de onderzoeken van vandaag en gisteren weer hoort is zogenaamd 60% voor een verbod voor consumenten. Echter als alternatief wilt meestal 50% (en soms zelfs meer) een vuurwerkshow in de gemeente. In essentie is dus de meerderheid van Nederland vóór siervuurwerk.

De redenen die de meeste hier noemen van 1 vinger wordt een hele hand geloof ik niet in. Nu met de metamorfose van zwarte piet is ook de volgende stap niet het afschaffen van het hele sinterklaasfeest.

bijna alle vernielingen worden aangericht met illegaal knalvuurwerk en legale thunderkings. De zachte rotjes zijn het probleem niet. Wat ik eerder aangaf doet de vuurwerkbranche de discussie zichzelf aan door nitraten/vlinders en nu zelfs cobra's te maken terwijl in het nieuws als het gaat om overlast en/of illegaal vuurwerk nitraten en cobra's genoemd worden. Waarom moeten importeurs van legaal vuurwerk illegaal vuurwerk namaken?

Door de aangepaste afsteektijden heb je het beginnen met rotjes/grondbloemen etc. al niet meer als eerste vuurwerk zoals de meeste van ons dat hebben gehad. Overdag zie ik nu nauwelijks jeugd op straat (ook geen 12 - 14 jarige met CAT 1).

Geweld tegen hulpverleners is er ook de rest van het jaar, evenals rouwstoeten doorbreken en een grote bek geven als iemand er wat van zegt binnen de rouwstoet. Dronken gekken die nu met vuurwerk gooien zullen dan met stenen gooien of illegaal vuurwerk. Zulke problemen los je niet op met een totaalverbod.
Vernielingen in uitgaansgelegenheden (gesneuvelde ruiten) gebeurt ook ieder weekend.

De meeste mensen zien echt wel onderscheid tussen het illegale geknal / vernielingen en het "mooie" siervuurwerk van de liefhebbers wat de 31e de lucht in gaat. Laten we dan niet zo krampachtig doen dat we geen concessies willen doen. Als een verbod op knalvuurwerk en eventueel pijlen betekend dat we de traditie van vuurwerk houden met veel mooi en divers siervuurwerk laat dat het dan maar zijn. Een totaalverbod zijn we helemaal niet mee geholpen (al blijf ik het bij een totaalverbod gewoon afsteken zolang Duitsland en/of België het gewoon blijft verkopen. Een verbod tot stand gekomen op basis van verkeerde feiten ga ik mij niet aan verbinden).

Daar ben ik het helemaal mee eens hoor, maar de vraag is of debat op basis van feiten in dit geval nog realistisch is. Wij weten allemaal precies hoe de vork in de steel zit, en dat een verbod op knalvuurwerk alleen maar averechts zou werken. Maar politiek maakt keuzes op basis van wat de achterban wilt, zeker vlak voor verkiezingen, en diezelfde achterban redeneert vanuit emotie.

Ik propagandeer hier niet een verbod op knalvuurwerk, juist het tegenovergestelde. Maar stel dat het er komt, wat zeker een mogelijkheid is, dan hebben wij daar weinig invloed op. Niemand heeft zich de afgelopen jaren sterk gemaakt voor Romeinse kaarsen en babypijltjes. Ook zie ik niemand het verbod op F3 aanvechten. De stelling draait om hoe de 'wereld' er uit komt te zien na een eventueel verbod, of we het wel echt gaan missen. Missen we bijvoorbeeld de babypijltjes echt, of die 10 sloffen astronauten (plus ijskoude vingers) van vroeger? Die pruttel matten? Is een goede pearl cake eigenlijk niet beter dan een riedel Romeinse kaarsen? Bij velen hier draait hier de traditie om kwalitatief goed siervuurwerk, dat verliezen we niet bij zo'n verbod.

De één zal het zien als het begin van het einde, maar het kan ook politie, justitie, politiek EN de beroepsklager wakker schudden en tonen waar echte de problemen liggen. Zoals al eerder aangegeven is een totaalverbod eigenlijk niet te handhaven en zorgt het voor andere problemen zoals gevaarlijke opslag, enorme toename aan illegaal vuurwerk en middenstanders die over de kop gaan.

Goed gezegd. Niemand op dit forum is voor een totaalverbod of het inkrimpen van de regels. Niemand is blij dat de romeinse kaars niet meer mag en zometeen de F3 Singleshots.

Maar de alles of niks houding wat sommige nu aannemen gaat ons niet helpen. Laten zien dat het ook anders kan juist wel. Geen legaal knalvuurwerk te koop betekend dat knallen per definitie illegaal zijn en dus ook blijven bij een totaalverbod. De groep die dan nog een totaalverbod wenst zal vast afnemen. Ook de politiechef gaf al aan dat een totaalverbod helemaal niet nodig is. Gevaarlijk vuurwerk willen ze van de ban doen.

Bij een totaalverbod is zometeen ook het hek van de dam. Er zal dan een vaste straf komen op het afsteken van vuurwerk. Het maakt dan niet meer uit of je dit op 31 december, 1 januari of ergens in de zomer doet. Het afsteken van vuurwerk zal bij een totaalverbod dus alleen maar toenemen.

Daarnaast zullen inderdaad veel winkels op de fles gaan. Fietsenzaken, doe het zelf zaken, tuincentra, wooninrichtingszaken, ik heb zelfs dierenwinkels gezien die het verkopen. Stuk voor stuk zaken die het lastig hebben met hun omzet en juist door de laatste 3 dagen van het jaar toch nog positief afsluiten en weer zeker zijn van het kunnen betalen van de huur voor het komende jaar. Bij een totaalverbod + volgende crisis zijn de faillissementen niet te overzien.

Maar is dat wel zo? Want stel dat je knalvuurwerk verbiedt en de overlast niet verdwijnt, kan je legaal vuurwerk dan nog wel de schuld gaan geven? Dan begint het toch aardig te lijken op vorken en lepels verbieden omdat men met messen loopt te zwaaien. Als na een verbod de knallers alsnog rond de oren van hulpverleners vliegen, wie trapt er dan in Den Haag nog in dat het aan legaal vuurwerk ligt?

Ik ben het grotendeels wel met je eens, maar wat nu als het tegenkamp alleen maar de verzamelnaam 'bestek' kent?

Zolang we niemand hebben die onze hobby verdedigd en correcte uitleg geeft is welke maatregel dan ook zonde.

We hebben echt een bekend persoon nodig die heel het legale vuurwerk kan verdedigen en correct kan uitleggen..zoals vanavond bij jinek alleen maar negitief nieuws over zogenaamd vuurwerk en niemand zonder tegengeluid.

Als je de politiek wil bereiken en de meeste tegenstemmers dan moet er echt iemand bij dit soort progamma's aanwezig zijn!

Tom Coronel:applause:

Zolang we niemand hebben die onze hobby verdedigd en correcte uitleg geeft is welke maatregel dan ook zonde.

We hebben echt een bekend persoon nodig die heel het legale vuurwerk kan verdedigen en correct kan uitleggen..zoals vanavond bij jinek alleen maar negitief nieuws over zogenaamd vuurwerk en niemand zonder tegengeluid.

Als je de politiek wil bereiken en de meeste tegenstemmers dan moet er echt iemand bij dit soort progamma's aanwezig zijn!

Juist.
Wij weten dat het probleem niet bij het consumentenvuurwerk ligt, en zeker niet bij de rotjes, maar via de media is dat in de publieke opinie inmiddels wel het geval. Vanuit de branche heb je een sterke persoonlijkheid nodig die dat verschil duidelijk blijft maken, desnoods met praktijkvoorbeelden in de studio..

Verbieden van knalvuurwerk om de rest te redden, klinkt nobel en niet per definitie verkeerd, maar het gaat niets helpen denk ik. Zoals al duizenden keren gemeld, de overlast van te vroeg en te hard zal blijven. Dat is afkomstig van Belgisch, Pools, Spaans, Tsjechisch spul. Idem voor het vandalisme.
Gevolg: de anti-lobby vindt het nog steeds niet afdoende en zal verder gaan richting een totaalverbod.
Maar; in het kader van compromis zie ik dan wat meer heil in een eventuele beperking op pijlen en single shots.. verhelpt ook niet alles, maar scheelt wat gestunt. Het "echte" probleem pak je alleen Europees aan en op sociaal-maatschappelijk vlak.

Juist.
Wij weten dat het probleem niet bij het consumentenvuurwerk ligt, en zeker niet bij de rotjes, maar via de media is dat in de publieke opinie inmiddels wel het geval. Vanuit de branche heb je een sterke persoonlijkheid nodig die dat verschil duidelijk blijft maken, desnoods met praktijkvoorbeelden in de studio..

Verbieden van knalvuurwerk om de rest te redden, klinkt nobel en niet per definitie verkeerd, maar het gaat niets helpen denk ik. Zoals al duizenden keren gemeld, de overlast van te vroeg en te hard zal blijven. Dat is afkomstig van Belgisch, Pools, Spaans, Tsjechisch spul. Idem voor het vandalisme.
Gevolg: de anti-lobby vindt het nog steeds niet afdoende en zal verder gaan richting een totaalverbod.
Maar; in het kader van compromis zie ik dan wat meer heil in een eventuele beperking op pijlen en single shots.. verhelpt ook niet alles, maar scheelt wat gestunt. Het "echte" probleem pak je alleen Europees aan en op sociaal-maatschappelijk vlak.

Mee eens ze moeten het op europees aanpakken. Belgie ook 3 dagen verkoop, en ook alleen maar bus kruid te verkrijgen, voor jongeren ook niet meer intresant om na belgie te gaan f1 ook alleen tijdens de verkoop dagen krijgt nu ook grote projecten en hang groep jongeren, Het is maar een idee voor die anti vuurwerk liefhebbers

Maar de alles of niks houding wat sommige nu aannemen gaat ons niet helpen. Laten zien dat het ook anders kan juist wel. Geen legaal knalvuurwerk te koop betekend dat knallen per definitie illegaal zijn en dus ook blijven bij een totaalverbod. De groep die dan nog een totaalverbod wenst zal vast afnemen. Ook de politiechef gaf al aan dat een totaalverbod helemaal niet nodig is. Gevaarlijk vuurwerk willen ze van de ban doen.

En wat als iemand een cake afsteekt, of een singleshots, die knallen ook.
Dus deze redenatie is hetzelfde als de media, die denken dat alleen knalvuurwerk knalt.

Ik Geef gelijk toe dat ik het verhaal niet gelezen heb en ik ben het er ongetwijfeld mee eens. Wat ik zo jammer vind aan NL en aan de mensen die erin wonen. Het denken in oplossing is er niet. problemen? verbieden!

Zal mij ook geen zak uitmaken of ze nog astros verkopen zooi koop ik toch niet maar ik ben voor om de ract eruit te donderen en regelgeving gelijk te trekken met europa. Dat dit geen oplossing is snap ik ook. MAAR!

Ik sta nog wel eens te hengelen aan de waterkant en daar moet je een vergunning voor hebben dat is leuk voor de visstand etc. Waarom introduceren wij nou niet een vuurwerk vergunning. Denk dat er hier niemand op tegen is zoon ding aan te vragen voor een paar tientjes als het gezeik klaar is. Je krijgt die vergunning alleen als je je de laatste 5 jaar goed gedragen heb met vuurwerk. Dus niet gepakt met illegaal het opblazen van containers etc. Vervolgens kan je ook alleen maar aanschaffen op vertoon van deze vergunning. De rad draaiers komen op die manier in iedergeval minder makkelijk aan nl vuurwerk en de handhaving op etters is ook makkelijker. Ziet men een groepje stoken? even vragen of ze de pas kunnen tonen kunnen ze dat niet dan gaat er wat fout. hoe komen ze aan vuurwerk? waarom geen vergunning? politie kan gelijk optreden en evt erger voorkomen. Zo kan iedereen die zich dus wel gedraagt zijn ding blijven doen en is er niks aan de hand.

Zulle ongetwijfeld haken en ogen nog aan zitten maar ben van mening dat dat ook op te lossen valt en iedereen gaat natuurlijk ook gelijk gillen dat het niks is om wat voor reden dan ook. ik vind ook onzin maar als dit de kans is om je hobby te redden dan lijkt me dat een heel klein gebaar voor ons liefhebbers.

Ik Geef gelijk toe dat ik het verhaal niet gelezen heb en ik ben het er ongetwijfeld mee eens. Wat ik zo jammer vind aan NL en aan de mensen die erin wonen. Het denken in oplossing is er niet. problemen? verbieden!

Zal mij ook geen zak uitmaken of ze nog astros verkopen zooi koop ik toch niet maar ik ben voor om de ract eruit te donderen en regelgeving gelijk te trekken met europa. Dat dit geen oplossing is snap ik ook. MAAR!

Ik sta nog wel eens te hengelen aan de waterkant en daar moet je een vergunning voor hebben dat is leuk voor de visstand etc. Waarom introduceren wij nou niet een vuurwerk vergunning. Denk dat er hier niemand op tegen is zoon ding aan te vragen voor een paar tientjes als het gezeik klaar is. Je krijgt die vergunning alleen als je je de laatste 5 jaar goed gedragen heb met vuurwerk. Dus niet gepakt met illegaal het opblazen van containers etc. Vervolgens kan je ook alleen maar aanschaffen op vertoon van deze vergunning. De rad draaiers komen op die manier in iedergeval minder makkelijk aan nl vuurwerk en de handhaving op etters is ook makkelijker. Ziet men een groepje stoken? even vragen of ze de pas kunnen tonen kunnen ze dat niet dan gaat er wat fout. hoe komen ze aan vuurwerk? waarom geen vergunning? politie kan gelijk optreden en evt erger voorkomen. Zo kan iedereen die zich dus wel gedraagt zijn ding blijven doen en is er niks aan de hand.

Zulle ongetwijfeld haken en ogen nog aan zitten maar ben van mening dat dat ook op te lossen valt en iedereen gaat natuurlijk ook gelijk gillen dat het niks is om wat voor reden dan ook. ik vind ook onzin maar als dit de kans is om je hobby te redden dan lijkt me dat een heel klein gebaar voor ons liefhebbers.

Heb het al vaker voorbij zien komen over vergunningen, certificaten en zo... maar dan pak je juist iedereen ermee, de consument en de vuurwerk winkels. Je gaat mij niet vertellen dat degene die vuurwerk kopen erop zitten te wachten om nog een vergunning of iets dergelijks te kopen voor een paar tientjes... het is namelijk al duur zat. Degene die het zullen doen zijn dan de liefhebbers. Maar of je er wat mee bereikt? Dat denk ik niet.

Ik ben het ermee eens maar denk ook dat je niet moet vergeten dat de media een stel bloed honden zijn en ze bewust niet iemand aan die tafel plaatsen die voor vuurwerk is. Je moet denk ook niet vergeten dat het voor iemand heel moeilijk zal zijn zich uit te gaan spreken aan dergelijke tafels om voor vuurwerk te zijn. JE gaat zoveel shit over je heen krijgen en zoals gezegd de media gaat de voorstanders echt niet helpen ze zullen er voor zorgen dat je al met 3-0 achter staat als jij aan die tafel gaat zitten.

Je moet het maar willen en ik denk dat bekend nl niet zomaar zijn vingers daaraan wil gaan branden.

De enigste die ik zou kunnen bedenken die je er zo neer kan zetten die schijt aan die shit heb die is bekend voor ons dat is ene Ruben K maar of hij nou ook daadwerkelijk de juiste man daar is weet ik niet. Hij kan prima het punt maken en misschien zelfs iets te goed maar gezien zijn video's en bekendheid bij justitie zal die door de media meteen afgeschilderd worden als crimineel en de oorzaak van en dus niet serieus genomen worden bij onwetend NL

Heb het al vaker voorbij zien komen over vergunningen, certificaten en zo... maar dan pak je juist iedereen ermee, de consument en de vuurwerk winkels. Je gaat mij niet vertellen dat degene die vuurwerk kopen erop zitten te wachten om nog een vergunning of iets dergelijks te kopen voor een paar tientjes... het is namelijk al duur zat. Degene die het zullen doen zijn dan de liefhebbers. Maar of je er wat mee bereikt? Dat denk ik niet.

waarom is het een probleem? als opa met zijn kleinzoon wil gaan vissen in de zomer vakantie moet die ook een vergunning gaan halen dat doet men toch ook? Je hoort mij ook niet zeggen dat het ideaal is maar als je hiermee een normale vuurwerk wetgeving kan regelen en je gewoon door kan gaan met stoken wat is dan het probleem? Dat de normale man er niet op zit te wachten snap ik maar denk jij dat het hun wat uit maakt als er geen vuurwerk meer is? de meeste gaan naar de winkel omdat het kan als die winkel dicht is denk je dan dat de normale vader met zoon ineens de grens over gaat. Ja als ze aan de grens wonen maar niet vanuit den helder.

Het hoeft wat mij betreft ook niet persee paar tientjes te zijn je kan hem in het ingangsjaar ook gratis verstrekken zodat iedereen in NL er gewoon 1 kan aanvragen. Zoals gezegd haken en ogen zullen er vast zijn het is ook maar een idee wat niet tot detail is uitgewerkt.

Waar het mij vooral omgaat is dat rad draaiers niet de mogelijkheid hebben om aan nl vuurwerk te komen. Dan kan er in iedergeval niet gezegd worden dat het aan ons vuurwerk ligt. Ik ben ook voorstander van om de leeftijd van afsteken/bezit aan te passen. Je mag pas ophalen vanaf 16 maar stoken zit geen leeftijd aan volgens mij. aangezien het door de straat schieten van singlesshots voornamelijk door tieners wordt gedaan lijkt het me ook een goede oplossing eens te kijken naar koop leeftijden van 18 en stoken vanaf 16/18 om een groep uit te sluiten hoe jammer dit ook voor ze is.

Het handhaven ervan zal mij echt een zorg zijn vind allemaal onzin maar als het op papier staat dan kan er in iedergeval gezegt worden dat men alle regels overtreed en dat het dus niet door het product zelf komt. Dan hadden die kinderen nooit met vuurwerk mogen lopen en op een bank kunnen leggen in een hal. Zover ik weet kan je nu alleen maar zeggen dat het verkeerd gebruik is geweest en krijg het vuurwerk weer de schuld

Met pijlen kunnen velen ook niet normaal omgaan. getuige de vele dumpert filmpjes

Dat zoiezo maar als we eerlijk zijn is het denk ook een gevaarlijk stukje vuurwerk gezien de route die ze soms afleggen zonder dat we iets fout doen. Ik heb er geen problemen mee maar ik snap daarom niet waarom dit niet verboden is en f3 singleshots wel die dingen gaan teminsten in mijn ervaring altijd de richting op waarin je ze schiet. Een pijl neemt nog wel is een kleine afslag

Dat zoiezo maar als we eerlijk zijn is het denk ook een gevaarlijk stukje vuurwerk gezien de route die ze soms afleggen zonder dat we iets fout doen. Ik heb er geen problemen mee maar ik snap daarom niet waarom dit niet verboden is en f3 singleshots wel die dingen gaan teminsten in mijn ervaring altijd de richting op waarin je ze schiet. Een pijl neemt nog wel is een kleine afslag

F3 shots mogen van mij zo terug in het assortiment. Ben alleen bang dat de overheid dit niet wilt omdat ook de buurlanden dit stukje vuurwerk niet hebben....

Pijlen zijn ook zonder gek te doen gevaarlijke dingen. Te weinig stijglading, vliegen de verkeerde kant op.

Een totaalverbod gaat er nooit komen. Laten we als fans en branche dan maar meedenken over vuurwerk dat gevaarlijk is (zoals pijlen) en waar we sowieso afscheid van kunnen nemen (heel eerlijk, nu we om 10:00 niet meer mogen stoken, wat hebben we nog aan rotjes?). Dan maar alleen siercakes/single shots en mooie compounds.

Back
Bovenaan