Daar ben ik het helemaal mee eens hoor, maar de vraag is of debat op basis van feiten in dit geval nog realistisch is. Wij weten allemaal precies hoe de vork in de steel zit, en dat een verbod op knalvuurwerk alleen maar averechts zou werken. Maar politiek maakt keuzes op basis van wat de achterban wilt, zeker vlak voor verkiezingen, en diezelfde achterban redeneert vanuit emotie.
Ik propagandeer hier niet een verbod op knalvuurwerk, juist het tegenovergestelde. Maar stel dat het er komt, wat zeker een mogelijkheid is, dan hebben wij daar weinig invloed op. Niemand heeft zich de afgelopen jaren sterk gemaakt voor Romeinse kaarsen en babypijltjes. Ook zie ik niemand het verbod op F3 aanvechten. De stelling draait om hoe de 'wereld' er uit komt te zien na een eventueel verbod, of we het wel echt gaan missen. Missen we bijvoorbeeld de babypijltjes echt, of die 10 sloffen astronauten (plus ijskoude vingers) van vroeger? Die pruttel matten? Is een goede pearl cake eigenlijk niet beter dan een riedel Romeinse kaarsen? Bij velen hier draait hier de traditie om kwalitatief goed siervuurwerk, dat verliezen we niet bij zo'n verbod.
De één zal het zien als het begin van het einde, maar het kan ook politie, justitie, politiek EN de beroepsklager wakker schudden en tonen waar echte de problemen liggen. Zoals al eerder aangegeven is een totaalverbod eigenlijk niet te handhaven en zorgt het voor andere problemen zoals gevaarlijke opslag, enorme toename aan illegaal vuurwerk en middenstanders die over de kop gaan.