Vuurwerkdrama: vader en zoontje (4) in Arnhem omgekomen bij brand

Babiloot

VWC lid
De politie heeft op nieuwjaarsdag twee jongens van 12 en 13 aangehouden voor de flatgebouwbrand in Arnhem, waarbij een 39-jarige man en zijn 4-jarige zoontje om het leven kwamen. De moeder (36) en dochter (8) raakten zwaargewond. Het gezin zat vast in de lift die zich met rook vulde. De NOS meldt:

De jongens zijn in de flat aangehouden. De politie heeft op camerabeelden gezien dat de brand is ontstaan door vuurwerk. De jongens worden verhoord. Door de brand viel de elektriciteit uit en kwam de lift vast te zitten.
Ook elders in het land werd weer aangetoond dat er de nodige nadelen kleven aan vrij verkrijgbaar vuurwerk. Zo meldt het AD dat politieagenten en brandweerlieden in verschillende plaatsen met vuurwerk werden bekogeld. “Volstrekt onacceptabel”, aldus Sjors Fröhlich, burgemeester van de gemeente Vijfheerenlanden. In zijn gemeente brandden ook meer dan tien auto’s uit.

In Nieuwe Pekela werd een vuurwerkbom onder een brandweerwagen gegooid. Een politieagent die in de buurt stond, raakte daardoor gewond aan haar gezicht, meldt RTV Noord. In Muntendam werden agenten beschoten met een lawinepijl.

Amsterdamse ziekenhuizen hadden een drukke nacht, bericht AT5.

‘In vergelijking met andere jaren was het relatief druk’, meldt een woordvoerder. Slachtoffers moesten worden behandeld aan oogletsel en letsel aan handen en vingers. Daarbij moesten ook een aantal amputaties worden uitgevoerd.
Minister Ferd Grapperhaus zei eind vorig jaar te overwegen een voorstel voor een volledig vuurwerkverbod voor te leggen aan de Tweede Kamer als het opnieuw mis zou gaan bij de jaarwisseling. De Partij voor de Dieren kondigde op de valreep van 2019 al een wetsvoorstel aan om consumentenvuurwerk te verbieden. GroenLinks werkt mee aan de initiatiefwet.

Bron: https://joop.bnnvara.nl/nieuws/vuurwerkdrama-vader-en-zoontje-4-in-arnhem-omgekomen-bij-brand

Verschrikkelijk wat er gebeurd is in die flat, mijn medeleven gaat uit naar de nabestaanden.
Maar! Dit heeft weinig met vuurwerk te maken, dit is brandstichting door baldadige jongeren, er is geen direct verband tussen het afsteken van vuurwerk en het overlijden van twee personen.

Klopt, daarom post ik ook bewust dit artikel. Er staan reacties onder dat dit ook met een aansteker kan, maar je ziet er ook een hoop die beweren dat een verbod helpt.

Diep triest voor de nabestaanden.

Ik weet niet wat er uit het politie rapport is gekomen. Maar als het al vuurwerk is(wat ik betwijfel) is het vuurwerk toch niks meer dan een aansteker? Moeten wij dan ook aanstekers verbieden? Of messen? want hoeveel mensen worden er nou jaarlijks doodgestoken?

En daarbij schijnt er een oude bank in de hal gestaan te hebben waarover al geklaagd was. Tevens zijn er meldingen gemaakt van vuurwerk binnen in de entree afsteken.

We kennen (nog) niet het hele verhaal maar het lijkt er op dat een combinatie van factoren voor dit drama is geweest. Het domweg roepen om een vuurwerkverbod gaat dan ook helemaal nergens over.

En daarbij schijnt er een oude bank in de hal gestaan te hebben waarover al geklaagd was. Tevens zijn er meldingen gemaakt van vuurwerk binnen in de entree afsteken.

We kennen (nog) niet het hele verhaal maar het lijkt er op dat een combinatie van factoren voor dit drama is geweest. Het domweg roepen om een vuurwerkverbod gaat dan ook helemaal nergens over.

Bij heel veel flats is het altijd een teringzooi in de hal. Wordt heel vaak gebruikt als een dumpplaats voor oude rommel. Alles word er maar neer geflikkerd. Dat kom ik tenminste tegen als ik oud papier moet ophalen voor onze vereniging. Ik vind dat de woning corporaties hier ook wel wat meer toezicht op mogen houden ipv van hun zakken te vullen met al die hoge huurprijzen. Dan is de kans in elk geval een stuk kleiner dat zoiets nog een keer gebeurt.

Back
Bovenaan