Het weer op 31 december en 1 januari!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik woon dus in het noord oosten....
Stel dat het zo erg is dat ik mn eigen cakes niet zie.
Heb best wat mooie boxen en het zou dood sonde zijn als ik er niks van zie.

Mijn advies: met dichte mist: niet afsteken, gewoon bewaren. Als je ruimte hebt. Of je mooiste boxen/cakes bewaren.

Zelf paar jaar geleden gehad, dichte mist toch afsteken, Zo zonde van mooie boxen....
Dacht eerst dat het nog wel meeviel. Maar toen kwam de finale box, en die kende ik al. Een enorme topper die ik met veel mazzel voor "weinig" had kunnen kopen. En toen zag ik opeens wat je niet ziet door die mist......
Zeker als ie een beetje hoog gaat.

Zojuist via Meteologix even 3 modellen naast elkaar gelegd, conclusie qua kaarten valt er nog niet veel zinnigs over te zeggen. Dit zijn de modellen van Swiss HD, Harmonie en ECMWF.

Voor de mensen die zelf deze modellen willen raadplegen. Ga naar meteologix.com kies daar vervolgens in het menu voor Forecast en kies dan Central Europe Super HD. Kies bij Most used parameters voor de optie All. Onder Weather & Pressure kan je vervolgens voor visibility kiezen. Gebruik change date om het juiste interval te kiezen en Change model and model run om te vergelijken met andere kaarten.

Schermafbeelding 2019-12-30 om 10.41.15.png
Schermafbeelding 2019-12-30 om 10.41.31.png
Schermafbeelding 2019-12-30 om 10.41.45.png

Zojuist via Meteologix even 3 modellen naast elkaar gelegd, conclusie qua kaarten valt er nog niet veel zinnigs over te zeggen. Dit zijn de modellen van Swiss HD, Harmonie en ECMWF.

Voor de mensen die zelf deze modellen willen raadplegen. Ga naar meteologix.com kies daar vervolgens in het menu voor Forecast en kies dan Central Europe Super HD. Kies bij Most used parameters voor de optie All. Onder Weather & Pressure kan je vervolgens voor visibility kiezen. Gebruik change date om het juiste interval te kiezen en Change model and model run om te vergelijken met andere kaarten.

Bedankt voor je toelichting hoe je dit doet. Voor meer doeleinden geschikt dan alleen oud-nieuw.

Ben wel benieuwd naar wat het daadwerkelijk gaat worden vanwege de wisselende berichten.

Op de buienradar app verplaatst de mist zich nu ook naar 2 uur snachts ...:handsup:
Wordt spannend ....

De berichten in de media worden nogal gehyped naar mijn idee.
Het lijkt wel alsof het in het water/mist moet vallen, zal ze goed uitkomen om de hedze tegen vuurwerk in gang te houden.

Wil niet zeggen dat het niet mistig wordt, maar het kan gewoon ook goed gaan en redelijk helder zijn.

Nieuwe guidance

Zuidwesten lijkt me goed te zitte door toenemende gradiënt, (windtoename)

Zicht:

In de loop van de middag/avond kan er door opglijding van vochtige lucht tegen de koude plaklaag vochtconvergentie gaan plaatsvinden, waardoor er van het noordwesten uit teruglopende zichtcondities kunnen optreden. Vanavond versterkt door dagelijkse gang. Nabij de frontale zone kan er met name verder landinwaarts ook mist bij voorkomen. Na frontpassage van het noorden uit weer geleidelijk verbeterende condities. Harmonies laten de mist bij het front morgen overdag aan de zuidflank van de rug niet oplossen en weer noordwaarts uitbreiden. Dit is voorlopig een aandachtspunt. Morgenavond (oudejaarsavond) zien we met name rondom de rugas in de noordoostelijke helft grote kansen op dichte mist en zelfs een kleine kans op zeer dichte mist. De interactie tussen (sterk verhoogde) aerosolconcentraties (door vuurwerk) en mist wordt niet gemodelleerd wat rond middernacht en daarna een significantie component is. Synoptisch gezien zijn de omstandigheden met name in de noordoostelijke helft zeer gunstig voor de ontwikkeling van (zeer) dichte mist rond de jaarwisseling. Boven het zuiden (mogelijk ook het midden en oosten) is het de vraag of wolkenvelden aanwezig blijven en daarnaast neemt de gradient in het zuidwesten toch vrij snel toe (geowind 10-15 kn). Wel is het nabij de frontale zone mogelijk nevelig, na middernacht mogelijk mistig.

Als het allemaal doorgaat, dan zal ik net als voorgaande jaren ruim voor 00:00 het vuurwerk afsteken. Ik stook niet in de regen en ook niet in de mist.

2 jaar geleden was ik om 22:30 al klaar (helaas), maar ik weiger gewoon om iets af te steken waarvan je de helft niet ziet, al is de glow van het effect wel mooi om te zien.

Nieuwe guidance

Zuidwesten lijkt me goed te zitte door toenemende gradiënt, (windtoename)

Zicht:

In de loop van de middag/avond kan er door opglijding van vochtige lucht tegen de koude plaklaag vochtconvergentie gaan plaatsvinden, waardoor er van het noordwesten uit teruglopende zichtcondities kunnen optreden. Vanavond versterkt door dagelijkse gang. Nabij de frontale zone kan er met name verder landinwaarts ook mist bij voorkomen. Na frontpassage van het noorden uit weer geleidelijk verbeterende condities. Harmonies laten de mist bij het front morgen overdag aan de zuidflank van de rug niet oplossen en weer noordwaarts uitbreiden. Dit is voorlopig een aandachtspunt. Morgenavond (oudejaarsavond) zien we met name rondom de rugas in de noordoostelijke helft grote kansen op dichte mist en zelfs een kleine kans op zeer dichte mist. De interactie tussen (sterk verhoogde) aerosolconcentraties (door vuurwerk) en mist wordt niet gemodelleerd wat rond middernacht en daarna een significantie component is. Synoptisch gezien zijn de omstandigheden met name in de noordoostelijke helft zeer gunstig voor de ontwikkeling van (zeer) dichte mist rond de jaarwisseling. Boven het zuiden (mogelijk ook het midden en oosten) is het de vraag of wolkenvelden aanwezig blijven en daarnaast neemt de gradient in het zuidwesten toch vrij snel toe (geowind 10-15 kn). Wel is het nabij de frontale zone mogelijk nevelig, na middernacht mogelijk mistig.

Dus als ik het goed begrijpt zit het zuid-westen en het westen goed

De berichten in de media worden nogal gehyped naar mijn idee.
Het lijkt wel alsof het in het water/mist moet vallen, zal ze goed uitkomen om de hedze tegen vuurwerk in gang te houden.

Wil niet zeggen dat het niet mistig wordt, maar het kan gewoon ook goed gaan en redelijk helder zijn.

Dat doet de media met elk type weer ja, tijdje geleden nog een artikel gezien waarbij helga van leur een afbeelding posten van de ECMWF pluim, 1 van de 50 berekingen was koud. De kop was "helga van leur voorspelt horror winter"

Wordt flink billenknijpen helaas. Maar mocht het echt goed mistig worden stook ik ook niet veel, das gewoon zonde van de spullen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan