Haagse wijk Laak vreest voor oorlog tijdens jaarwisseling: ‘Ik zie al weken onbekende

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Haagse wijk Laak vreest voor oorlog tijdens jaarwisseling: ‘Ik zie al weken onbekende

In Laak wordt met vrees uitgekeken naar de jaarwisseling. Leo Dommanschet doet zijn koffiehuis voor het eerst die nacht op slot . Bewoners voelen dreiging en vinden dat de gemeente hen in steek laat.

Laak maakt zich op voor een grimmige nieuwjaarsnacht met zware vuurwerkbommen, brandende containers en tuig uit de hele stad dat naar de wijk komt om te rellen. ,,Het wordt een oorlogszone,'' schetst Tom Nathans van wijkoverleg 'Buurt Bestuurt' een inktzwart scenario.

Ondernemer Leo Dommanschet zit op dezelfde sombere lijn. Hij kondigt aan dat hij zijn Koffiehuis Leo op de hoek van de Oudemansstraat en de Paets van Troostwijkstraat voor het eerst in elf jaar de 31ste op slot doet vanwege de 'gigantische onrust' in Laakkwartier. ,,Ik heb er gewoon geen goed gevoel bij. En mijn gevoel is meestal goed,'' zegt Dommanschet.

Wat in Laak een feestelijke jaarlijkse traditie was - het vreugdevuur en proosten met een biertje, of champagne, bij Leo in zijn koffiehuisje - dreigt nu compleet te escaleren. Omdat de vuurstapel in Laak van de gemeente niet mag.

ME
Dommanschet voorziet dan ook grote problemen voor de jaarwisseling. De ME zal naar zijn verwachting worden ingezet. Opgefokte jongens zullen onder invloed van drank de beest uithangen. Ondergrondse containers zullen in de brand vliegen. En grof illegaal vuurwerk zal volgens de Hagenaar om de oren vliegen. ,,En als de ME de jongens op de hielen zit. Bij wie vluchten ze dan naar binnen? Bij Leo, natuurlijk.''

https://www.ad.nl/den-haag/haagse-w...l-weken-onbekende-jongens-rondlopen~ac4eae8d/

Simpele oplossing,sta vreugdevuren gewoon weer toe,en grotendeels klaar met die dreiging..

Mocht die nu veel gestreamd worden of afgespeeld worden dan komt die vrijdag in de top 40, of niet?

Dat zal nooit gebeuren, want dan is het laatste stukje gezag weg. Remkes is daar neergezet als locoburgemeester om orde op zaken te stellen. Ik zie hem eerder de mariniers sturen zoals in de jaren 80 dan 1 cm wijken. En weet je het is net als met de rellen in los Angeles...zolang ze hun eigen wijk afbranden....

Ik werk in Den Haag, en als ik sommige collega's moet geloven, dan broeit er echt wel wat. Ga er maar van uit dat het dit jaar de onrustigste oudjaarsnacht sinds jaren gaat worden daar.

Des te nog meer reden om te zeuren voor een verbod door de groenlinkse hippies.
Alles word perfect uitgevoerd. Manipulerende mensen bij de overheid.

Vanuit de ivoren toren worden er dingen beslist terwijl half Den Haag als "tokkie" word weg gezet.
Feit is en blijft dat in deze wijken de traditie heel diep geworteld zit, die mensen pikken de arrogante en autoritaire houding van Remkes niet.
Remkes gaat geen mm opzij of dat slim is zullen we 1 januari wel zien, maar ik denk dat het een duur grapje gaat worden voor Den Haag en voor heel veel mensen zal oud en nieuw niet heel feestelijk verlopen.
Volgens mij heb je dan alleen maar verliezers, ga met die gasten om de tafel en gun ze hun feestje met een mooi vreugdevuur dan blijft het voor iedereen leuk en is ook nog eens veel goedkoper.

Vanuit de ivoren toren worden er dingen beslist terwijl half Den Haag als "tokkie" word weg gezet.
Feit is en blijft dat in deze wijken de traditie heel diep geworteld zit, die mensen pikken de arrogante en autoritaire houding van Remkes niet.
Remkes gaat geen mm opzij of dat slim is zullen we 1 januari wel zien, maar ik denk dat het een duur grapje gaat worden voor Den Haag en voor heel veel mensen zal oud en nieuw niet heel feestelijk verlopen.
Volgens mij heb je dan alleen maar verliezers, ga met die gasten om de tafel en gun ze hun feestje met een mooi vreugdevuur dan blijft het voor iedereen leuk en is ook nog eens veel goedkoper.

Alleen jammer dat de hulpverleners wel het mikpunt zijn....

Ik houd mijn hart vast voor de komende jaarwisseling. Ik voorzie grote problemen in de randstad, zeker waar de vreugdevuren verboden zijn.

Ik ben normaal gesproken geen zwartkijker maar ben echt bang dat het goed mis gaat en gelet op de hedendaagse vertrutting in de maatschappij zal het de doodsteek zijn voor zelf afsteken van consumentenvuurwerk.

Tijd om richting duitsland te verhuizen. In NL verzuipen we van gezeik,5g en binnenkort ook door de zee :p
Time to go!

Ik snap niet dat ze niet teruggaan naar de essentie van het probleem: veiligheid. Dat is de reden dat ze het verbieden, om het brandgevaar door een vonkenregen te voorkomen.

Nu blijkt dat verbieden niet meer, maar minder veiligheid brengt. Namelijk dreigende rellen e.d.

Zoals Knift ook zegt, waarom niet gewoon met hen om de tafel en de vraag neerleggen: “hoe kunnen we ervoor zorgen dat deze traditie kan blijven bestaan zonder in te leveren op de veiligheid?”

Nu is het geëscaleerd aan beide kanten en een principekwestie geworden. Dan heb je aan beide kanten alleen maar verliezers.

De ironie dat men maar een fikkie moet stoken om sociale onrust te voorkomen. Vervolgens zelf er een zooitje van maken. Om dan weer met de boze vinger naar de autoriteiten te wijzen, en driegen met onrust.

Kinderachtig uitzichtloos tokkievolk daar. En allemaal om maar te bewijzen wie de grootste fik kan bouwen, zonder enige vorm van besef voor veiligheid en omgeving.

Zet je stookton op straat, bak bier erbij, lekker met de buurt feestje bouwen. Het kán zo makkelijk zijn.

/rant

De ironie dat men maar een fikkie moet stoken om sociale onrust te voorkomen. Vervolgens zelf er een zooitje van maken. Om dan weer met de boze vinger naar de autoriteiten te wijzen, en driegen met onrust.

dat is hun ding, ik las ergens dat ze dit al 20 jaar doen.
als er dan iets misgaat zoals vorige jaar, en alles was de schuld van hun. sure dan maar niet meer.
maar de gemeente speelde hier ook in mee. en vond het zelf prima dat het zo hoog ging.

ik snap ze daar wel hoor.

Mijn opa en oma , vader en moeder stichten al sinds de jaren 60 een vreugde vuur.
Dit is hier in ons den haag een traditie en ooit verzonnen om onze vrijheid te vieren.
Dat er mensen zijn in deze stad die het verpesten is zeker jammer maar om iedereen als uitzichtloos tokkievolk te zien vind ik persoonlijk wat ver gaan.
Ik wens jou uiteraard een mooi uiteinde met vuurton en bier:wink:

Kinderachtig uitzichtloos tokkievolk daar. En allemaal om maar te bewijzen wie de grootste fik kan bouwen, zonder enige vorm van besef voor veiligheid en omgeving.

Zet je stookton op straat, bak bier erbij, lekker met de buurt feestje bouwen. Het kán zo makkelijk zijn.

/rant

Ik blijf erbij dat vreugdevuren in een iets andere vorm gewoon door hadden kunnen gaan, bij inlandige wind 5 of hoger gewoon 1 januari of eerst mogelijke dag.

Iedereen blij.

Mijn opa en oma , vader en moeder stichten al sinds de jaren 60 een vreugde vuur.
Dit is hier in ons den haag een traditie en ooit verzonnen om onze vrijheid te vieren.
Dat er mensen zijn in deze stad die het verpesten is zeker jammer maar om iedereen als uitzichtloos tokkievolk te zien vind ik persoonlijk wat ver gaan.
Ik wens jou uiteraard een mooi uiteinde met vuurton en bier:wink:

Jij ook alvast een goed uiteinde natuurlijk.:wink:

En met Tokkie's doelde ik natuurlijk op de rellende figuren, overlast gevers etc.
Het is ook jammer dat er een traditie voor velen nu wegvalt. Maar dat mag nog geen reden voor onrust zijn.

Hier altijd vuren op zowat elk kruispunt. Een jaar wilden ze ze met brandweer te lijf gaan, zorgde voor onrust, sindsdien wordt het gedoogd. Altijd zelfde punten, zelfde mensen, men let er op elkaar, het zijn gezellige verzamelpunten en handhaving is nauwelijks meer nodig. Leven en laten leven. Het is een traditie die de boel gezellig en overzichtelijk houdt. Zo kan het. Op een strand, met een maximum dat gerespecteerd en gehandhaafd wordt, kan het ook net zo goed. Hysteriereactie van die zure Remkes, gaat hem en ons duur komen te staan, vrees ik ook.

/rant

Jammer dat je zo'n onnodige stigma maakt dat is helemaal niet nodig, tuurlijk elke vorm van geweld is onwenselijk maar het pijn punt is dat er wederom een traditie omzeep word geholpen zonder dat er naar een gepaste oplossing word gezocht.

Back
Bovenaan