YorickT
VWC lid
Ik heb al een beetje rond gekeken naar de G90 en daar zit wel een kleine nadeel tegenover de G80 en dat is als je 4K filmt de beeld nog meer wordt opgekropt vergeleken met de G80. Ik heb al een aantal reviews zitten kijken en veel mensen vinden de Sony a4000 en de Panasonic G9/Gh5 een goede camera.. alleen zit daar geen beeldstabilisatie op dus dat vind ik ook weer een hele minpunt.
Ik wil de camera graag gebruiken voor het filmen van vuurwerk, maar ook tegelijk foto's gaan maken van onweersbuien en eventueel van de sterren en de maan (als dat mogelijk is).
Welke camera raden jullie mij aan? De G80 of de G90 of de G9? Budget zal ik hebben tot ongeveer 1500 euro. Dus kan ik er altijd extra's bij halen (statief heb ik al)
Als je foto's wilt gaan maken van sterren / maan of buien dan ga je die foto's op statief maken. Zogauw je je camera op statief zet moet je je beeldstabilisator uitzetten. Deze kan wel eens gaan flippen op een statief en zorgen voor bewogen foto's.
Voor nacht fotografie is het gebruik van een lichtgevoelige lens belangrijk, het lenzen aanbod van Panasonic is ontzettend duur wanneer je voor lichtgevoeliger materiaal wilt gaan.
Als je een hele dure body koopt maar een slechte lens erop zet dan levert dat geen kwaliteit op. Beter investeer je in een goede lens.
Helaas kenmerkt Panasonic zich aan een kleine mft sensor. Dat kenmerkt zich in het feit dat hoe kleiner de sensor is hoe minder lichtgevoelig deze is en sneller je storende ruis krijgt. Je zou ook kunnen kijken voor een Sony a6000 serie, deze hebben een grotere sensor.
Als je helemaal wilt doorslaan kun je voor fullframe gaan, maar ook daar kleven weer nadelen aan en raad ik een beginner niet aan.
Ik kan eeuwig met je praten over camera's en eventuele tips, daarvoor mag je me altijd een pm sturen