Tips voor het fotograferen/Filmen/aankoop

Ik heb al een beetje rond gekeken naar de G90 en daar zit wel een kleine nadeel tegenover de G80 en dat is als je 4K filmt de beeld nog meer wordt opgekropt vergeleken met de G80. Ik heb al een aantal reviews zitten kijken en veel mensen vinden de Sony a4000 en de Panasonic G9/Gh5 een goede camera.. alleen zit daar geen beeldstabilisatie op dus dat vind ik ook weer een hele minpunt.

Ik wil de camera graag gebruiken voor het filmen van vuurwerk, maar ook tegelijk foto's gaan maken van onweersbuien en eventueel van de sterren en de maan (als dat mogelijk is).

Welke camera raden jullie mij aan? De G80 of de G90 of de G9? Budget zal ik hebben tot ongeveer 1500 euro. Dus kan ik er altijd extra's bij halen (statief heb ik al)

Als je foto's wilt gaan maken van sterren / maan of buien dan ga je die foto's op statief maken. Zogauw je je camera op statief zet moet je je beeldstabilisator uitzetten. Deze kan wel eens gaan flippen op een statief en zorgen voor bewogen foto's.

Voor nacht fotografie is het gebruik van een lichtgevoelige lens belangrijk, het lenzen aanbod van Panasonic is ontzettend duur wanneer je voor lichtgevoeliger materiaal wilt gaan.

Als je een hele dure body koopt maar een slechte lens erop zet dan levert dat geen kwaliteit op. Beter investeer je in een goede lens.

Helaas kenmerkt Panasonic zich aan een kleine mft sensor. Dat kenmerkt zich in het feit dat hoe kleiner de sensor is hoe minder lichtgevoelig deze is en sneller je storende ruis krijgt. Je zou ook kunnen kijken voor een Sony a6000 serie, deze hebben een grotere sensor.

Als je helemaal wilt doorslaan kun je voor fullframe gaan, maar ook daar kleven weer nadelen aan en raad ik een beginner niet aan.

Ik kan eeuwig met je praten over camera's en eventuele tips, daarvoor mag je me altijd een pm sturen :)

Helaas kenmerkt Panasonic zich aan een kleine mft sensor. Dat kenmerkt zich in het feit dat hoe kleiner de sensor is hoe minder lichtgevoelig deze is en sneller je storende ruis krijgt. Je zou ook kunnen kijken voor een Sony a6000 serie, deze hebben een grotere sensor.
Hier was ik ook naar aan het kijken, de sony A6400. Helaas heeft deze camera geen beeldstabilisatie.
Twijfel nu tussen de A6400 en G90 (G80 ook een optie, echter aangezien het budget het nu toe laat lijkt het mij vanzelfsprekender om de nieuwere versie gan de G80 te halen). Een mooie kerstaanbieding zou de keus makkelijker maken, echter heb ik naast de cashback acties van de A6400 en G90 geen doorslaggevende aanbiedingen gevonden.

Als je zouden moeten kiezen tussen deze 3, welke heeft dan jullie voorkeur? De camera wordt gebruikt om eigen oud&nieuw te filmen en ook shows. Daarnaast wil ik mij gaan verdiepen in de hobby en deze dus ook gebruike om buiten foto’s te maken van steden en bijvoorbeeld op vakanties.

Ik zit hier ook met het zelfde, de a6400 is een goede camera maar je mist dan wel echt de beeld stabilisatie van de G80/G90. Ale je gaat filmen vanaf een statief is de a6400 een goede optie maar als je net als mij vanuit de hand wilt filmen zal ik voor de G80/G90 gaan.

Zover ik de reviews heb gezien op YouTube heeft de G90 niet al te veel nieuwe functies vergeleken met de G90. Het enige grote wat de G90 wel heeft is de V-log maar dat is meer voor als je wilt gaan vloggen. Je kunt kiezen voor de G90 of de G80 met meerdere accessoires zoals duurdere/betere lenzen.

Ik zelf zit nu ook meer gericht naar de G80/G90 en omdat de G90 niet veel nieuws met zich mee brengt ben ik toch geneigd om voor de G80 te gaan. Alleen al voor de beeld stabilisatie

Ik zit hier ook met het zelfde, de a6400 is een goede camera maar je mist dan wel echt de beeld stabilisatie van de G80/G90. Ale je gaat filmen vanaf een statief is de a6400 een goede optie maar als je net als mij vanuit de hand wilt filmen zal ik voor de G80/G90 gaan.

Zover ik de reviews heb gezien op YouTube heeft de G90 niet al te veel nieuwe functies vergeleken met de G90. Het enige grote wat de G90 wel heeft is de V-log maar dat is meer voor als je wilt gaan vloggen. Je kunt kiezen voor de G90 of de G80 met meerdere accessoires zoals duurdere/betere lenzen.

Ik zelf zit nu ook meer gericht naar de G80/G90 en omdat de G90 niet veel nieuws met zich mee brengt ben ik toch geneigd om voor de G80 te gaan. Alleen al voor de beeld stabilisatie

V-log heeft absoluut niks met 'vloggen' te maken, en is eigenlijk ook niet belangrijk als je vooral vuurwerk wilt gaan filmen.

Als je per se tussen de G80 en G90 moet kiezen zou ik de G80 nemen. Dan houd je ook misschien nog wat geld over voor een (betaalbare) tweede lens. Als ik heel eerlijk ben vind ik van een telefoon naar een G80 wel al een vrij grote stap, maar goed - op een nieuwe fiets kan je ook leren fietsen... :wink:

V-log heeft absoluut niks met 'vloggen' te maken, en is eigenlijk ook niet belangrijk als je vooral vuurwerk wilt gaan filmen.

Als je per se tussen de G80 en G90 moet kiezen zou ik de G80 nemen. Dan houd je ook misschien nog wat geld over voor een (betaalbare) tweede lens. Als ik heel eerlijk ben vind ik van een telefoon naar een G80 wel al een vrij grote stap, maar goed - op een nieuwe fiets kan je ook leren fietsen... :wink:

Ik dacht dat de v-log optie voor het vloggen was? Misschien dat ik het door de elkaar heb gehaald met een andere setting. Ik heb dit ook alleen maar van yt video's haha.

Ik ben van filmen van vuurwerk van een camcorder (ging kapot naar een aamtal jaar) naar de telefoon gegaan. Ik heb op dit moment ook een spiegelreflex camera in bruikleen waarbij ik ook aan het oefenen ben en een beetje de settings aan het leren ben(qua foto's)

Maar het is inderdaad een grote stap maar ik kom er vanzelf wel uit! :)

Ik hoor het graag als er iemand nog aanbevelingen/opmerkingen heeft (behalve over het geluid, want dat stond snoeihard waardoor het uiteindelijk ondanks -10db toch vervormde)

Ik hoor het graag als er iemand nog aanbevelingen/opmerkingen heeft (behalve over het geluid, want dat stond snoeihard waardoor het uiteindelijk ondanks -10db toch vervormde)

Wat vind je zelf van de beelden?

Ik kan wel zeggen dat het erg goed is, maar een ander kan daar weer een ander mening over hebben.

Persoonlijk vind ik de beelden best erg goed! Heel wat beter dan de telefoon kwaliteit dat ik vorig jaar had met alles op auto modus. Ik zal het vanavond of morgen eens kijken op het grote scherm en dat deze bericht editen.

Ik dacht dat de v-log optie voor het vloggen was? Misschien dat ik het door de elkaar heb gehaald met een andere setting. Ik heb dit ook alleen maar van yt video's haha.

Ik ben van filmen van vuurwerk van een camcorder (ging kapot naar een aamtal jaar) naar de telefoon gegaan. Ik heb op dit moment ook een spiegelreflex camera in bruikleen waarbij ik ook aan het oefenen ben en een beetje de settings aan het leren ben(qua foto's)

Maar het is inderdaad een grote stap maar ik kom er vanzelf wel uit! :)

V-Log zoals S-log etc. is een format. Normale video wordt normaliter compressed naar MP4 bijvoorbeeld. Het schieten van V-log zorgt voor heel plat uitziende beelden (beetje grijsachtig) maar behoudt alle details ipv het te compressen. Dit detailbehoudt zorgt ervoor dat je in post (tijdens editen) veel meer controle hebt over kleur, schaduw en highlights etc. Het is dus meer voor filmmakers bedoeld of hele serieuze hobbyisten.

Voor iedereen die bezig is met shoppen naar mirrorless camera's.. Let op dat je lens eigenlijk belangrijker is dan je camera!

Wellicht is het slimmer om een oudere body te nemen met een high end lens. Denk bijv aan een lichtgevoeligere lens, wide angle of eentje met beeldstabilisatie. Zo kan je aan de hand van jouw wensen de perfecte camera hebben.

Ik weet nog dat ik een 10-22mm had voor mijn canon enkele jaren terug. Met een crop van 1.6 was deze dus erg wijd wat super mooie beelden maakten bij shows waardoor je zelfs vooraan alles erop kreeg. Lenzen blijven vaak heel veel jaren relevant terwijl camera body's binnen 1 of anderhalf jaar weer worden vervangen.

Wide-angle primes zijn niet al te duur voor een mirrorles, denk aan 8 of 10 mm. Je kan dan niet zoomen en hebt hoogst waarschijnlijk geen stabalisatie, maar je filmt toch op statief.

De tweedehands markt voor lenzen is ook erg populair.

Niet lullig bedoeld maar je bent gewoon de zoveelste in rij die in 50/60fps filmt of in 4K met een normale angle. Door iets anders te doen met je lenzen kun je unieke beelden krijgen!

Iets om in overweging te nemen ipv voor de duurste camera te gaan die in je budget kan! (Ohja, en denk aan een goede microfoon omdat audio minstens net zo belangrijk is als beeld)

Ik vind dat de instellingen die jullie me gaven hebben geholpen.
Maar ik vraag me af of ik nu het uiterste uit de camera heb gehaald ? ( Canon eos M50 )

Voor dit jaar gebruik nog even voor de zekerheid me oude camera. En misschien hier en daar een canon testje :)
Hopelijk heb ik het goed onder de knie voor Fallas 2020 :D

Misschien een hele rare vraag, maar voor mij deur staat een lantarenpaal. Kan dit invloed hebben om te filmen zo als een groene stop ofzo.

Ik vind persoonlijk de allermooiste straatbeelden die ik ooit gezien heb, zo ontzettend helder en duidelijk. Is gefilmd met een OPO 3 volgens mij, wel eventjes op YouTube checken met 108060fps.
Weet niet of het door de belichting of toestel of gebruik van 60fps komt(iemand anders die dit weet?), maar echt zo sweet

https://m.youtube.com/watch?feature=emb_title&v=bCx4yAVMCzA

Vind deze beelden eerlijk gezegd juist erg slecht. Beelden zijn dan misschien heel licht, maar de kwaliteit zelf is ontzettend laag met erg veel ruis en onscherpe beelden.

Vind deze beelden eerlijk gezegd juist erg slecht. Beelden zijn dan misschien heel licht, maar de kwaliteit zelf is ontzettend laag met erg veel ruis en onscherpe beelden.
ah ja had iets beter in mijn bewoording moeten zijn, vind het idd heel helder en licht, wel ruis e.d. maar toch beter dan de meeste donkere beelden die ik zie in mijn opinie. hou er wel van als het goed licht oog, zie je de effecten beter imo zeker op straatbeelden

Ik vind persoonlijk de allermooiste straatbeelden die ik ooit gezien heb, zo ontzettend helder en duidelijk. Is gefilmd met een OPO 3 volgens mij, wel eventjes op YouTube checken met 108060fps.
Weet niet of het door de belichting of toestel of gebruik van 60fps komt(iemand anders die dit weet?), maar echt zo sweet

https://m.youtube.com/watch?feature=emb_title&v=bCx4yAVMCzA

Ik denk dat deze kerel inderdaar de exposure omhoog heeft gezet. Ik weet wel zeker dat het niet ligt aan de 60fps

60 fps heeft meer te maken met hoe soepel je beeld loopt en daarbij heeft het ook te maken met als je slowmotion wilt gaan gebruiken.

Back
Bovenaan