Grapperhaus: Bezit illegaal vuurwerk wordt dure grap

Nuance bij vuurwerkzaken kan je vergeten anno 2019. De rechter volgt in bijna alle gevallen de richtlijnen na die zijn gesteld m.b.t. vuurwerk zaken. Karton 5" vergelijken met legaal vuurwerk is natuurlijk een hele slechte vergelijking en maakt je punt daarmee dus al helemaal niet sterk. Het gaat er namelijk om dat je niemand hoeft te veroordelen als je jezelf ook niet aan de regels houdt, daar gaat het mij om. Het deugt allemaal voor geen kant de vuurwerkwetgeving. En de strafrichtlijnen erover al helemaal niet.

Overigens, niks verkeerds bedoeld ik vind die 25KG ook onzin. Nog wel meer overigens.
Dit is echt appels met peren vergelijken. Of in dit geval; overtredingen met misdrijven.

Maar je wijst zelf ook een vingertje, namelijk het vingertje naar de mensen die vroeger mogelijk ook iets fout hebben gedaan en die nu niks van jouw mogen zeggen....

volgens mij mogen we gedrag wat nou niet bepaald meehelpt aan de traditie gewoon benoemen. Daar valt iemand die 100kg legaal heeft wat neerkomt op een handjevol boxen niet echt bij naar mijn mening. Veroorzaakt namelijk geen extra overlast in de zin van extreme knallen en gevaarzetting blijft zon beetje hetzelfde als met 25kg. Het enige gevolg is dat iemand dan wat langer door kan stoken. Daarmee wordt niet echt de traditie onder druk gezet.

bij prof vuurwerk is de overlast groter want hardere knallen en gevaarzetting is ook groter. Iemand die zijn shelletjes op een weilandje afvuurt en niet in zijn slaapkamer of garage grote hoeveelheden bewaart zal niemand snel tot last zijn maar dat soort gevallen zijn zeldzaam.

Fijn, nog iemand die het snapt, aldus de man die een kei is in slechte vergelijkingen maken (als het anderen niet uit komt)

@yourpyro
Maar goed, ik lees dat je zelf ook ooit de regels hebt overtreden met Duitse vuurpijlen, wie weet heeft dat invloed op je mening nu.

Op basis van mijn laatste post: ik maakte geen vergelijking, ik stelde je een vraag waar je gewoon ja of nee op kunt antwoorden

Zoals hier al vaker is gezegd,
Met zijn alle gaan roepen dat illegaal vuurwerk zwaarder bestraft moet worden bij bezit.
Je komt je vanzelf wel tegen.

Straks gaan ze over naar het doorlonten/25kilo
En dan zitten we met zijn alle te roepen over hoe kloten dat het is.

Ik wil zelf ook niet naast een buurman wonen die 100kilo legaal vuurwerk in huis heeft.
Die regels zijn niet voor niks toch ooit bedacht?
Zelfde voor illegaal vuurwerk, ze zijn er voor een reden.

Maar je wijst zelf ook een vingertje, namelijk het vingertje naar de mensen die vroeger mogelijk ook iets fout hebben gedaan en die nu niks van jouw mogen zeggen....

volgens mij mogen we gedrag wat nou niet bepaald meehelpt aan de traditie gewoon benoemen. Daar valt iemand die 100kg legaal heeft wat neerkomt op een handjevol boxen niet echt bij naar mijn mening. Veroorzaakt namelijk geen extra overlast in de zin van extreme knallen en gevaarzetting blijft zon beetje hetzelfde als met 25kg. Het enige gevolg is dat iemand dan wat langer door kan stoken. Daarmee wordt niet echt de traditie onder druk gezet.

bij prof vuurwerk is de overlast groter want hardere knallen en gevaarzetting is ook groter. Iemand die zijn shelletjes op een weilandje afvuurt en niet in zijn slaapkamer of garage grote hoeveelheden bewaart zal niemand snel tot last zijn maar dat soort gevallen zijn zeldzaam.

Het probleem is juist, iedereen gaat voor zichzelf bepalen wat wel en niet kan en waar de grens wettelijk gezien zou moeten liggen. Zo werkt het natuurlijk niet. Daarom zei ik, regels zijn regels.

Ik wijs overigens niet met mijn vingertje, ik geef een voorbeeld waarom ik het kinderachtig vind. Maar in bijná alle gevallen zal iedereen wel eens illegaal vuurwerk voor handen hebben gehad.

Fijn, nog iemand die het snapt, aldus de man die een kei is in slechte vergelijkingen maken (als het anderen niet uit komt)

@yourpyro
Maar goed, ik lees dat je zelf ook ooit de regels hebt overtreden met Duitse vuurpijlen, wie weet heeft dat invloed op je mening nu.

Op basis van mijn laatste post: ik maakte geen vergelijking, ik stelde je een vraag waar je gewoon ja of nee op kunt antwoorden

Een boete van €200-, voor geen Nederlandse beschrijving vind ik volstrekt idioot. En als ik op dat moment iets "doorgelont" had liggen had ik vast en zeker daar ook problemen mee gehad. Als ze je willen pakken met "iets", dan doen ze dat met alles wat je verkeerd doet op dat moment, de rechtspraak is helaas op vuurwerk gebied niet correct zoals ik duidelijk probeer te maken. Nuance is er niet.

Wat Porsche dus ook zegt (inprincipe), ze vinden vuurwerk maatschappelijk niet meer kunnen. Daarom dat ze iedereen mondddood maken als ze dat kunnen. Met de kleinste dingen die er ook maar mogelijk zijn.

Maar ik denk dat we het hier verder ook niet over eens zullen worden. Ik begrijp wat jullie proberen te zeggen, maar open je ogen. Het is écht niet goed wat er aan de gang is op dit moment in de vuurwerk rechtspraak. (m.u.z.v grote handelaren en mensen die zelfmaak doen.. en extreme risico's nemen. En ook wat betreft misbruik, logisch dat die mensen allemaal hard worden gestraft.)

Het probleem is juist, iedereen gaat voor zichzelf bepalen wat wel en niet kan en waar de grens wettelijk gezien zou moeten liggen. Zo werkt het natuurlijk niet. Daarom zei ik, regels zijn regels. [/B][/I]

Hoezo werkt het natuurlijk niet? Dit is toch altijd en overal zo? Gevalletje fout parkeren of appen achter het stuur versus met 200km door de bebouwde kom? Iedereen heeft wel een mening over wat mag en niet mag, bepaalt zelf of en welke grens hij over gaat, en wat de strafmaat vervolgens zou moeten zijn, daar verschillen we ook allemaal over. Volgens mij compleet gezond, al die verschillende meningen en een wetgeving die alles bij elkaar houdt.

Maar wie weet is dit ook weer 1 van mijn slechte vergelijkingen (eigenlijk een metafoor).

Een boete van €200-, voor geen Nederlandse beschrijving vind ik volstrekt idioot. En als ik op dat moment iets "doorgelont" had liggen had ik vast en zeker daar ook problemen mee gehad. Als ze je willen pakken met "iets", dan doen ze dat met alles wat je verkeerd doet op dat moment, de rechtspraak is helaas op vuurwerk gebied niet correct zoals ik duidelijk probeer te maken. Nuance is er niet. [/B][/I]

Los van hoe rechters oordelen (lees: meebewegen in het belang van de dader) is er absluut wel nuance. Jij krijgt 200,- voor een pak vuurpijlen zonder Nederlandse tekst, iemand met 500kg zwaar illegaal vuurwerk krijgt een beduidend hogere boete of celstraf en een aantal handelaren uit de regio Rotterdam zitten al een paar jaar vast. Hoezo geen nuance?

Ik vraag me daarnaast af wanneer de rechtspraak wel correct is? Als jij dat vindt? Als wij dat allemaal vinden?

Wat Porsche dus ook zegt (inprincipe), ze vinden vuurwerk maatschappelijk niet meer kunnen. Daarom dat ze iedereen mondddood maken als ze dat kunnen. Met de kleinste dingen die er ook maar mogelijk zijn. [/B][/I]

Tuurlijk is dat zo, dat is een treurige PR campagne die steeds hardnekkiger wordt. Jaja, we zijn het op dit punt zowaar eens.

p.s. ik hoop dat deze berichten niet verwijderd worden (wat bij een discussie nog wel eens gebeurd), ik vind het namelijk wel een interessant onderwerp en prima discussie.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan