De toon was niet goed van mijn kant. Excuses daarvoor.Iets meer verdiepen in de EU voor ik domme dingen ga roepen? Klinkt lekker gezellig. Volgens mij ben ik 1 van de weinige ( actieve leden op het forum ) die wel degelijk van de Europese wetgeving op de hoogte is van meerdere landen. Belgie is trouwens wat complexer dan dat jij zegt. Ook gelden er in Walonië wat andere regels dan in vele streken in Vlaanderen en worden de regels wat minder gehandhaafd van ook zowel de verkoop en opslag, maar dat is een ander verhaal.
Dat de verkoop en het afsteken het hele jaar mag, betekend niet dat het maatschappelijk ten alle tijden geaccepteerd is en ook niet ten alle tijden wordt getolereerd door de politie.
Op wat uitzonderingen van een paar landen na is vuurwerk kopen en afsteken ( zo goed als ) het hele jaar toegestaan in ieder EU land, tot F3. Nederland, Duitsland en Belgie hebben wat uitzonderingen waar Nederland de kop op steekt. Betekend dus niet dat je in Spanje en Frankrijk etc ten alle tijden er op los kan knallen. En in Belgie ook niet, daar hanteren ze een GAS boete. Dat is een algemene gemeentelijke boete voor kleinere overlast delicten. Dus als je in Belgie midden in een stad gaat afsteken dan heb je grote kans op een bovengenoemde boete. Buiten dat zijn daar de regels ook aan het veranderen, daar er in Belgie ook een milieu hetze is tegenwoordig.
Nog even als aanvulling, Duitsland is totaal niet vergelijkbaar met Nederland qua verkoop. De opslag daar is totaal verschillend en vele malen soepeler, ook het aantal vuurwerk wat gekocht mag worden. Producten met gevarenklasse 1.4G mogen daar zelfs in supermarkten verkocht en opgeslagen worden en producten met gevsrenklasse 1.3G in de speciaalzaken. In Nederland moeten 1.3G producten eerst gekooid worden. Daar mogen producten zelfs door winkels bezorgd worden aan huis, tot hoeveel KG je maar wilt. De bunkers zijn daar ook onder minder strenge omstandigheden dan hier.
Maar je mag me wel wat lesgeven ( via PB ), ik sta open voor nog meer kennis aangezien m'n hobby voor mij ook kennis is. En jij je er in verdiept hebt.
Het ging mij vooral om de verkoopdagen. Dan is Duitsland vergelijkbaar. Wat betreft afsteektijden en sociale acceptatie al niet meer, dat ligt veel ruimer dan bij ons.
Vuurwerk uit de supermarkt ken ik inderdaad. Dat hebben meer europese landen. In het VK koop je ook 1.4 bij de Lidl. In het oosten van Europa (zal je niets verbazen) ligt het ook in de supermarkt. In Tsjechie in de toeristengebieden het hele jaar door, simpelweg omdat er vraag naar is. De regelgeving daar is wat lastiger te doorgronden, maar ik neem voorzichtig aan dat grote supermarktketens zich daar wel aan de regels houden.
Maar belgie blijft een gevarlijke om mee te vergelijken. Dat is een aardig web aan regels, uitzonderingen, vergunningen en toestemmingen. Ik zou voor belgie haast willen stellen dat lokale regels belangrijker zijn dan de nationale regels, omdat er zoveel uitzonderingen zijn (door jou genoemde verscjillen Wallonie/Vlaanderen, maar ook op nog lager niveau). Of we belgie dan nog kunnen beschouwen als land waar (voor een belg) altijd vrijelijk vuurwerk te koop en af te steken is, betwijfel ik.