Bang dat je straks niet meer af mag steken? Vraag een vuurwerkblije zone aan!

Fegefeuer

VWC lid
Ben je dol op het afsteken van vuurwerk en bang dat dat straks bij jou voor de deur niet meer mag? Dan kun je vanaf nu een vuurwerkblije zone aanvragen (vuurwerkfederatie.nl/vuurblijezone-aanvragen/

Met dit initiatief opent de Vuurwerkfederatie de tegenaanval op onder meer de gemeente Apeldoorn. Die loopt in ons land voorop als het gaat om het verbieden van rotjes en vuurpijlen. Afgelopen donderdag besloot de Apeldoornse gemeenteraad als eerste in Nederland dat vuurwerk er na de komende jaarwisseling volledig in de ban gaat.

Binnen 24 uur al meer dan 150 aanvragen
,,We speelden al langer met dit idee. Maar door de ontwikkelingen in Apeldoorn, hebben we er extra vaart achter gezet", zegt Rob Snijders van de Vuurwerkfederatie. Dus is het sinds zaterdag mogelijk om een vuurwerkblije zone aan te vragen. Binnen 24 uur was daar al meer dan 150 keer gebruik van gemaakt. ,,Een streefgetal? Dat vind ik lastig. Maar ik hoop in totaal zeker op 2500 uit te komen.”

Het aanvragen werkt vrij simpel. Je hoeft op de website alleen je gegevens achter te laten. In hoeverre is dat systeem waterdicht? Want stel dat je jaarlijks voor duizend euro de lucht in knalt en je naaste buurman een enorme vuurwerkhater is. Dan kun je doodleuk het formulier invullen, maar er in dat geval natuurlijk allerminst sprake van een vuurwerkblije zone. ,,Ik snap wat je bedoelt. We willen ook dat mensen met elkaar in overleg gaan en samen een gebied aanvragen”, reageert Snijders. ,,Aan de andere kant: bij het aanvragen van een vuurwerkvije zone bij een gemeente, gaat het ook zo.”

Minister velt finale oordeel
In Apeldoorn worden die dit jaar al ingevoerd. Of er definitief een streep gaat door het particulier afsteken van vuurwerk, is afhankelijk van het nieuwe Vuurwerkbesluit dat minister Ferd Grapperhaus komende maand neemt. ,,Daar valt of staat het mee", weet Snijders, die vanzelfsprekend hoopt dat de politicus er een stokje voor steekt.

https://www.destentor.nl/apeldoorn/...en-vraag-een-vuurwerkblije-zone-aan~a3066efb/

Wellicht dat de vaderlandse winkeliers, voor zo ver wakker, en Vuurwerkcheck hier aandacht aan kunnen besteden op hun sites en sociale-mediakanalen? En misschien kunnen de dames en heren proberen lokale/regionale media warm te maken voor een stukje tekst over het VF-initiatief?

Aantal aangemelde zones inmiddels 244.

Artikel ook weer gedeeld in het event vuurwerk afsteken in apeldoorn 2020, daar zit ondertussen 1108 mensen in!:handsup:

Zo gelijk gedaan, als de poster toegestuurd is, print ik hem uit, plastificeer ik hem en hang ik hem op meerdere plekken in de straat.

Jantje Bennink doet niet aan de actie mee. Van de Facebook-pagina van de Stentor: Ik vraag helemaal niks aan en steek gewoon zoals elk jaar vuurwerk af ze kunnen de tering krijgen met hun verbod

Pakt m'n postcode niet en zegt dan "voldoe aan gevraagde indeling". Die staat niet vermeld en ik heb elke mogelijkheid (met/zonder letters, groot/klein, met/zonder spatie) al geprobeerd. Geen vreemde nieuwe postcode ofzo

Pakt m'n postcode niet en zegt dan "voldoe aan gevraagde indeling". Die staat niet vermeld en ik heb elke mogelijkheid (met/zonder letters, groot/klein, met/zonder spatie) al geprobeerd. Geen vreemde nieuwe postcode ofzo
komt de postcode wel overeen met de straat?

Is het misschien een idee dat VWC dit soort initiatieven wat meer promoot op het forum (of per mail)? Nu zitten dit soort items verstopt in een draadje en het lijkt me, dat het aan de aandacht van veel leden (ook winkeliers) ontsnapt. Wil je dit groots uitrollen dan telt ieder steentje dat bijgedragen wordt imo.

Is het misschien een idee dat VWC dit soort initiatieven wat meer promoot op het forum (of per mail)? Nu zitten dit soort items verstopt in een draadje en het lijkt me, dat het aan de aandacht van veel leden (ook winkeliers) ontsnapt. Wil je dit groots uitrollen dan telt ieder steentje dat bijgedragen wordt imo.

Wij hebben op Facebook een bericht gedeeld vanuit de Vuurwerkfederatie waarbij er een link staat met het aanvragen van een vuurwerkblije zone. Daarnaast is het artikel van de Stentor (de link uit dit bericht) ook gedeeld op Facebook! :thumbsup:

Iedereen draagt een steentje mee! Rick met de petitie, lokale vuurwerkwinkels die zulke berichten ál vol op aan het delen zijn, een Facebook event met 1166 mensen er al in, Twitter account van anti vuurwerk verbod Apeldoorn. Proberen alles maar aan te grijpen om meer mensen in beweging te krijgen

Tot op heden heeft vuurwerk in mijn straat nog nooit geen gezever op geleverd. Dus ik wacht er nog even mee voor dat ik dat doe . Maar niet te min een toffe tegen actie ik zal hem onthouden .

Iedereen draagt een steentje mee! Rick met de petitie, lokale vuurwerkwinkels die zulke berichten ál vol op aan het delen zijn, een Facebook event met 1166 mensen er al in, Twitter account van anti vuurwerk verbod Apeldoorn. Proberen alles maar aan te grijpen om meer mensen in beweging te krijgen

Goed om te lezen. Ik ben bewust een leek als het gaat om social media. Dus dat ontgaat mij allemaal volledig. Voor mijn gevoel zijn de winkeliers zelf echter de sleutelfiguren om de 'ik vind het wel leuk om vuurwerk af te steken burgers' te bereiken. Freaks en jeugd buiten beschouwing gelaten, die zijn vrij makkelijk te messengen.

De teller staat inmiddels op 476.

https://vuurwerkfederatie.nl/vuurblijezone-aanvragen/

Hartelijk dank voor uw aanvraag! Samen staan we sterk om deze mooie traditie te behouden. Vergeet niet om je ook voor ons panel in te schrijven, tot zover is gebleken dat dit zeer effectief is om ons te laten horen. Bedankt, wacht met afsteken tot oud & nieuw en geniet er dan van met volle teugen!

Back
Bovenaan