[ Stelling ] JIJ mag het RACT veranderen!

MasterBsc

VWC lid
Beste Freaks,

In Europa hebben we te maken met een regelgeving voor vuurwerk. Dit is verdeeld onder F1 ( kindervuurwerk ), F2 ( licht consumentenvuurwerk ), F3 ( zwaar consumentenvuurwerk ), F4 professioneel vuurwerk.

Nederland heeft F2 vuurwerk wat dus licht consumentenvuurwerk is. Maar wij hebben ook het RACT wat de F2 regel in vele categorieën downgrade.

Maar stel.. jij mag vandaag de dag kiezen welke categorie je de upgrade geeft naar de echte F2 regel. Je mag 1 categorie aanpassen. Welke zou je dan kiezen? En waarom?

Hieronder de opsomming van de upgrades:

- Knalvuurwerk naar 0,5gr flash per knaller en 25gr flash per mat. En 6gr buskruit knallers.
Huidige regelgeving is 2gr buskruit en 1000gr buskruit per mat

- Cakes mogen ieder shot 25gr aan effectlading hebben.
Huidige regelgeving moet een combinatie zijn waarbij minimaal 1 shot een mine oid moet zijn, dan pas mag er 25gr in de overige schoten.

- Vuurpijlen mogen 75gr effectlading hebben.
Huidige regelgeving mogen vuurpijlen 40gr effectlading hebben.

- Fonteinen mogen 250gr bevatten.
Huidige regelgeving mogen fonteinen 100gr bevatten.

- P1 toelaten met een beperking tot knalvuurwerk met enkel buskruit en maximaal 10gr per knaller.
Huidige regelgeving is P1 verboden.

Dus stel je mag 1 ding veranderen, wat zou je dan kiezen en waarom? Dit topic is puur voor 'fun' en ik ben benieuwd naar de gedachtegang van de freaks. Dus een citatie van de optie + de reden waarom. Ik ben benieuwd! :D

Ik trap af.
Fonteinen verhogen naar 250 gram.
Ik vind de fonteinen van Bugano die je voor een krats kan kopen in de Duitse supers zeer mooie fonteinen.
Lekker veel variatie er in en ze blijven schitterend.

Maar eigenlijk vind ik dat niet genoeg, sta de professionele fonteinen ook maar toe.
Zoals de Zink 776 en de van der Nat fonteinen.
Voor de prijzen die er voor gevraagd worden deze diamantjes niet misbruikt voor vandalisme, mishandeling, enz.
Dus wat mij betreft kan dat best, mist/tenzij er een goede gebruiksaanwijzing opstaat.

Cakes mogen ieder shot 25gr aan effectlading hebben.
Huidige regelgeving moet een combinatie zijn waarbij minimaal 1 shot een mine oid moet zijn, dan pas mag er 25gr in de overige schoten.

Aangezien de rest bij de zuiderburen re koop is ! (Van de fontijn weet ik het niet )

Ik zou ook cakes met ieder schot 25 Gr toelaten en stoppen met die mine. En zou 75 Gr pijlen toe staan.

Ik zou ook cakes met ieder schot 25 Gr toelaten en stoppen met die mine. En zou 75 Gr pijlen toe staan.
Dat zijn 2 categorien :p

Ik twijfel tussen de pijlen en fonteinen, maar g denk ik voor de fonteinen. De Bugno's zijn gewoon pracht dingen, maar ook een 250 grams cracklingfontein zoals onze zyiderburen hdden zou niet misstaan

Ik zou de vuurpijlen aanpassen naar 75gr, dan heb je echt mooie grote effecten ook mede als vervanging van het gemis van f3 single shots volgend jaar. Ik vind het belangrijk dat vuurwerk met 1 shot (dus single shot/pijl) een groter effect heeft dan een cake, dit zodat je altijd het wow-effect hebt en het echt wat toevoegt. Van de cake door de combinatie, van de single shot door de omvang. Anders heeft een vuurpijl nagenoeg hetzelfde effect als 1 shot van een cake, daar zie ik dan niet zoveel meerwaarde van in.

Ik zou gaan voor de 75 grams pijlen, omdat daar de grootste 'win' zit volgens mij. Kom maar door dan met zink 905 wiessblinker achtige pijlen.

Waarom de anderen niet:
Cake - te weinig impact: deze verbetering vind ik echt een minimale vooruitgang
Knal - dit vergroot de imagoschade van vuurwerk alleen maar en is extra voer voor bomenknuffelaars. Plus dat deze aanpassing denk ik nog steeds niet het gewenste effect heeft (terugdringen illegale handel) aangezien er buiten Nederland nog steeds betere/hardere knallers voorhanden zijn.
Fontein - puur persoonlijk, ik heb echt helemaal niks met fonteinen.

Het liefst doe ik iets met de knallers, want ik heb schijt aan dat ''meegaan met zeikers en ander links huilvolk'' maar te weinig impact eigenlijk nog steeds! Je wil gewoon graag knallen als je jong bent!

Nee, dan maar Zink 905 e.d. legaal! :cool:

Dat zijn 2 categorien :p

Ik twijfel tussen de pijlen en fonteinen, maar g denk ik voor de fonteinen. De Bugno's zijn gewoon pracht dingen, maar ook een 250 grams cracklingfontein zoals onze zyiderburen hdden zou niet misstaan
Dan ga ik voor de pijlen ��

Ik ga ook voor de pijlen vanwege mijn nickname :p Maargoed, zink 905 legaal, hoe mooi is dat?
Staat er niets over de 25 kg in het RACT? Dat zou ik dan namelijk echt als eerste aangepast willen zien. Voel me een halve crimineel met 5 cakeboxen...

Aangezien ik een echte fonteinen liefhebber ben zou ik altijd die aanpassing pakken.
Mocht het ooit echt zover komen blijft deze categorie misschien wel als enige over, dan is kwaliteit key!!

Wat mij opvalt is dat ik verwacht had dat men het meest zou kiezen voor het knalvuurwerk! Aangezien dat 1 van de grotere redenen is om naar Belgie te gaan.

Ik als liefhebber zou het allemaal wel willen.. maar ik hou met name echt van een goede rol/mat. Dus ik zou persoonlijk kiezen voor de upgrade naar 25gr flash per mat. En de importeurs hier in Nederland zijn innovatief genoeg om een systeem te bedenken om er een groter geheel van te maken ( zoals je in Belgie ziet ). En daarbij van die 6 grams oldschool buskruit knallers lijk me echt heerlijk! Ik denk persoonlijk dat je met die 0,5gr flash knallers ook amper overlast veroorzaakt. Een cake knalt al veel harder bijvoorbeeld.

Die 25gr effectlading voor een cake was eigenlijk m'n 2e keus geweest want ik vind dat zo'n belachelijke regel.. ik snap ook niet dat de branch daar geen werk van maakt. Nu verlies je eigenlijk een shot per cake. Dus een 19sh goed gevulde cake is voor ons eigenlijk maar een 18sh cake. Klinkt als mierenn**kerij maar ook voor de fabrieken is dit een achterlijk gedoe.

- Knalvuurwerk naar 0,5gr flash per knaller en 25gr flash per mat. En 6gr buskruit knallers.
Huidige regelgeving is 2gr buskruit en 1000gr buskruit per mat

Hier zou ik voor kiezen. Maar dan meer voor de jeugd. Als ik bedenk hoe ik op jonge leeftijd de jaarwisseling beleefde gun ik al die gastjes wel wat extra knalwerk. Plus wie weet zorgt een iets harder legaal knallertje ervoor dat die jonge gastjes met minder zware illegale knallers lopen.

Ik ga tegen de regels in maar ik zou vuurpijlen verbieden en singleshots f3 daarvoor in de plaats zetten.

Is niet lief voor de pijle liefhebbers ik weet het ben het er ook zelf niet mee eens maar ik denk wel dat het bijdragen aan een veiliger en schoner vuurwerk je hiermee de beste optie heb. Met enige regelmaat gaan de grote en kleine pijlen door de straat of andere grappen. Stokken die ergens terecht komen. Singleshots grote worden naar mijn idee vrijwel niet misbruikt dat is voor bestemd aan de kleine en het afval is makkelijker terug te vinden en dus op te ruimen.

Verder denk ik dat als je echt aanpassing zou doen het voor mij persoonlijk niet uit maakt welke categorie vind alles wel best.

Back
Bovenaan