Overtreden 25kg regeling levert ongezonde spanning op

In een andere topic had ik volgende geschreven.

Als je nu voor 200 kilo aan leeg geschoten dozen hebt ben je dan ook in overtreding. Dat kan zeker toch niet het geval zijn.

Maar je hebt 175 kilo leeg geschoten dozen en 1 cakebox van 25 kilo welke nog niet afgestoken is, ben je dan ook in overtreding?

Hoe zou het trouwens gaan als mensen thuis dummy's hebben staan. Echte dummy's of afgeschoten cakes die als dummy dienen. Er zijn er genoeg die dit hebben. Zou dit ook meegeteld worden (en dan doel ik met name of afgeschoten cakes die als dummy dienen)?

Aangezien ze karton en klei ook meerekenen en dus niet naar kruitgewicht kijken.

Zou natuurlijk belachelijk zijn, maar je weet maar nooit!

Ik ga ervan uit dat dummy's niet officieel als vuurwerk meetellen en idem dito voor leeg vuurwerk al zou je natuurlijk kunnen discusieren over het gevaar van afgeschoten cakes in huis halen ivm met mogelijke kruitresten en ladingen die niet zijn afgegaan.

Gelukkig heb ik nog nooit spanningen gehad over het aantal kilo vuurwerk wat ik had. Dit jaar was ik op oudjaardag mijn auto aan het inladen toen een buurtbewoner die bij de politie werkt voorbij kwam gereden. Oké, ik had iets meer dan 25 kilo maar ik had nog geen 40 kilo in de kofferbak staan. Dat was ook alles wat ik had. Hij zei" jeetje, als daar een rotje in komt is heel de wijk weg". Toen ik zei dat het gewoon allemaal legaal siervuurwerk is, en dat het niks voorstelt, draaide hij bij. "oh, dat vind ik wel mooi om te zien. Maar dat is toch wel veel te veel?" ik: nee, van mij niet hoor. Enkel twee potjes die ik nog bij intratuin heb opgehaald zijn zo genaamd teveel. Waarop zijn reactie was:"tjonge, het lijkt anders wel een hoop".
Daarbij moet ik zeggen dat de kofferbak ook erg klein is dus het lijkt snel veel. Mensen zijn snel onder de indruk maar hebben ook een vooroordeel denk ik. Er heerst nog steeds een angst omtrent vuurwerk maar als je je netjes gedraagd en open kaart speelt kan je dat ook voor een groot deel wegnemen. Wel vind ik het te krom voor woorden dat legale collecties in beslag worden. In mijn ogen kunnen ze de prioriteiten beter ergens anders leggen. Ik snap van sommige de angst, maar je bent er ook zelf bij.

Dat gevoel heb ik ook en ik merk het steeds meer in de praktijk. Heel Nederland wordt beinvloed door die Linkse hersenspoel propaganda tegen vuurwerk. Als je buren je met een doos consumenten vuurwerk zien, zijn ze al in staat om de politie te bellen. Heb je dan meer dan 25KG ben je de sjaak.

Ik heb oud en nieuw dit jaar in Den Haag gevierd en ik merkte daar echt een gevoel van samenhorigheid. Heel de buurt stond op straat en iedereen houdt daar oprecht van vuurwerk. Met z'n alle op het laatst de cakes op een vuurtje gooien. De politie die regelmatig voorbij rijdt en gewoon zwaait en weer doorrijd. Dat lijken dan nog een beetje de enige soort buurten waar het echte oud en nieuw gevoel nog is gebleven. Van die wijken waar iedereen 1 is en niemand elkaar zou verraden. Lijkt deze dagen zeldzaam te zijn..

Kunnen we de politiek een keer links laten liggen.... (hehe)
Ik ken zat rechtse mensen die tegen vuurwerk zijn (zielig voor hun honden/omas etc) en ik ken zat linkse mensen die vuurwerk leuk vinden, waaronder ikzelf.

Volgens mij moeten ze officieel alleen kijken naar het gewicht minus transport verpakking. Dus de kooi telt dan niet mee dacht ik

Inclusief juist :bonk:

Dat klopt, maar als je 25 kilo in huis hebt mag jij bij een winkel gewoon 25 kilo inladen. Dus indirect is het dus een maas in de wet :)
Helaas, ook dat mag niet :(

Laatst bewerkt:
Ik ervaar zo veel stress door de 25kg regel dat ik me afvraag of het nog wel netto-positief is voor mij om meer vuurwerk te kopen.
Ik houd me (volgens mij, misschien mag dit eigenlijk ook niet omdat het technisch gezien van mij is) aan de regels, 25kg per keer rijden en meerdere adressen etc, maar dat kost zo ongelooflijk veel moeite/geregel en het blijft altijd onzeker.

Jaarwisseling in het buitenland vieren is ook geen realistische optie, dan zou ik daar zonder mn vrienden staan... :sad:

Als ze de regel nou gewoon naar de 100kg gooien oid, dan ben ik van al dat gezeik af. Er zijn denk ik maar weinig mensen in NL die meer dan 100kg kopen.

Laatst bewerkt:
Als je veel spanning ervaart is de 31e ophalen een prima optie toch? Dan kan het meteen de lucht in hehe.

Is er iemand die voor vuurwerkwinkels rijdt? Ik lees dat er genoeg freaks zijn die met winkelvoorraden rijden, including me. Maar ik wil graag iets weten.

volgens de ADR 1000 punten regeling is het met een certificaat ADR vrijstelling toegestaan tot 333KG aan kruit te vervoeren, dus consumentenvuurwerk. Aanwezigheid van brandblusser is een eis! Stel nou dat agent je langs de kant van de weg zet. Je laat je certificaat, je brandblusser, wat bedrijfsgegevens zien, dan zou alles gewoon kloppen en zou je door mogen rijden. Wie heeft hier ervaring mee?

Dan zou een certificaat van 150 euro, een kvknummer en een brandblusser voldoende zijn om 166 cakeboxen per keer te vervoeren. Geen 25kg stress meer. Opslag is natuurlijk een ander issue haha

Is er iemand die voor vuurwerkwinkels rijdt? Ik lees dat er genoeg freaks zijn die met winkelvoorraden rijden, including me. Maar ik wil graag iets weten.

volgens de ADR 1000 punten regeling is het met een certificaat ADR vrijstelling toegestaan tot 333KG aan kruit te vervoeren, dus consumentenvuurwerk. Aanwezigheid van brandblusser is een eis! Stel nou dat agent je langs de kant van de weg zet. Je laat je certificaat, je brandblusser, wat bedrijfsgegevens zien, dan zou alles gewoon kloppen en zou je door mogen rijden. Wie heeft hier ervaring mee?

Dan zou een certificaat van 150 euro, een kvknummer en een brandblusser voldoende zijn om 166 cakeboxen per keer te vervoeren. Geen 25kg stress meer. Opslag is natuurlijk een ander issue haha

Ik heb er ervaring mee met 1000 punten te rijden, maar ik ben nooit aangehouden door oom agent. Maar verder was alles in orde, ik moest toen van Amsterdam naar de bunkers in Duitsland.

Ik heb er ervaring mee met 1000 punten te rijden, maar ik ben nooit aangehouden door oom agent. Maar verder was alles in orde, ik moest toen van Amsterdam naar de bunkers in Duitsland.

Had je nog iets mee in de wagen om aan te tonen dat je voor een bedrijf reed naast de pakbon?

Dat kan alleen met een vrachtbrief. Daar moet dus ook op vermeld staan wat de eindbestemming is, dat moet uiteraard een plek zijn waar het vuurwerk vervolgens weer opgeslagen kan/mag worden.

Ik zal eens kijken of ik die papieren nog ergens kan vinden, wordt vervolgd.

Kan ze zo snel niet vinden, kwam wel andere leuke papieren tegen die ik zal plaatsen in het bonbridge nostalgie topic en het alpeco topic

Je zegt hel zelf al! “Opslag is een ander issue”.
Op je vrachtbrief moet o.a. de vergunde opslag staan waar je vandaan komt en de vergunde opslag waar je naartoe gaat.

In dec rijden er duizenden transporten onder de 1000pntn van vergunde opslag naar vergunde opslag. De chauffeurs zijn veelal niet in het bezit vh certificaat waar jij het over hebt en al helemaal niet ve eigen kvknr.

Belangrijkste is een goed ingevulde vrachtbrief, conform de 1000pntn regeling binnnen het ADR en dat je (bij een controle) kan bewijzen dat je aan die goed ingevulde vrachtbrief voldoet...

Back
Bovenaan