Klachten over vuurwerkshow van gemeente: 'Frans dorp doet het beter'

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Amsterdammers zijn niet onder de indruk van de vuurwerkshow op Java-eiland. Deze werd door de gemeente georganiseerd.

Een verbod op consumentenvuurwerk komt steeds dichterbij. In de toekomst zouden Amsterdammers dan alleen nog van vuurwerkshows kunnen genieten die door de gemeente worden georganiseerd. Maar voor het zover is, moet de gemeente nog veel verbeteren. Dat blijkt uit drie negatieve recensies in Het Parool.

De krant plaatste dit weekend drie ingezonden brieven van Amsterdammers die teleurgesteld waren in het gemeentevuurwerk. 'Wat een teleurstelling toen de show afgelopen was. Een Frans dorp van gemiddelde grootte weet er op de nationale feestdag meer van te maken dan deze wereldstad. Het stelde niet zoveel voor hier', schrijft John Muijs.

Varende obstakels

Jos Koster probeerde vanaf de Noordwal te kijken. Tevergeefs. 'Vanaf Noord was er voor de toeschouwers weinig te zien door de aangemeerde cruiseschepen, die wegvoeren nadat het vuurwerk was afgelopen. Bedankt gemeente, voortaan graag iets voor alle Amsterdammers, zonder varende obstakels'. schrijft hij.

Pedro Dado stond ook aan het IJ, maar genoot vooral van het vuurwerk dat hij boven stadsdeel West zag. 'Een voorstelling die groter, mooier en zeker hoger oogt dan de show die me naar deze plek heeft gelokt: die van de gemeente.' Het officiële vuurwerk duurde maar kort. Dado vermoedt dat veel toeschouwers teleurgesteld richting huis gingen.

https://www.at5.nl/artikelen/190329...rkshow-van-gemeente-frans-dorp-doet-het-beter

Tja, veel geld mag het natuurlijk ook weer niet kosten hè, krijg je dit soort kleine showtjes. Gaat men toch gewoon weer zelf stoken

eindstand over een paar jaar....

geen vuurwerk meer door consumenten en geen gemeente show..... precies wat ze willen

Als het daar al niet eens lukt een beetje een fatsoenlijke show te geven lukt het in de overige 7000 steden en dorpen van Nederland al helemaal niet. Prima dat de voorlopers van dit waanidee nu al met de neus op de feiten worden gedrukt.

Ben wel benieuwd hoeveel deze show gekost heeft?
Het Ij op is i.m.o. opinie de enige mogelijkheid om een goede te show te krijgen met 6" (vergelijkbaar met Sail).

Nu was het rammen met veel en slecht consu. en af en toe een wolk single-shots tussendoor.
Dat alles ondersteund door een rampzalige soundtrack (vast een wens van de gemeente).

Whahaha dat doen ze in Rotterdam beter iig, met die geiten wollen doos als burgemeester zal het niet beter worden.
Eer dat ze mij naar een oud en nieuw show willen lokken dan moeten ze minstens de creme de la creme uit Italie en Malta invliegen (met bij behorende speelgoed)

Tsja ik kan de klagers aan een kant gewoon gelijk geven.. Als je het vuurwerk even vergelijkt met Rotterdam komt het er maar zeer magertjes vanaf.. Waar ik me echt aan geërgerd heb is de bravoure en groot spraak van de organisatie (we schieten meer af dan wat er in heel Amsterdam prive geschoten werd).

ik heb onder mn youtube video ook al een paar keer aangehaald dat Amsterdam heel veel wil, maar eigenlijk wil het helemaal niks. Het vuurwerk werd bedolven onder een stortvloed aan regeltjes. De haven en water rondom het javaeiland moest en zou openblijven.

Terwijl met een groot event als Sail de haven wel degelijk dicht kan en er mooie shows tot 6 inch geschoten werden. Dat kán nu ook.. in die tijd dat ik er geweest ben heb ik welgeteld 2 ferry's gezien.. en dat was ruim vóór en ruim ná de show. Het verdere water op wat toeristen boten en pleziervaartuigen was verder léég.

in de krant wordt geschreven dat de crouse schepen die er lagen na het vuurwerk vertrokken.. ik kan je zeggen.. om 3 uur in de nacht lagen ze er nóg. Dat klopt dus voor geen meter.

Er is gepoogd tot 3 inch aan te vragen.. Maar als de instanties niet mee willen werken, en de gemeente blijkbaar ook niet.. dan houd het op een bepaald moment gewoon op en eindig je met een consumenten show.

Ik mag hopen dat de kritieken die geuit zijn in Het Parool,.AT5 en op andere media en onder mijn video in de Stopera terecht komen en dat ons Links Burgermeestertje dit dan ook leest en serieus neemt. Maar ik vrees er een beetje voor.

Ohja.. hieronder nog mijn video en oordeel zelf:

Dat deze show behoorlijk minder is als het nationale vuurwerk in Rotterdam staat als een paal boven water. Toch geef ik de pyrothechnicus, die dit in elkaar gedraaid heeft, nog wel een applaus hoor. Het zou zeker niet misstaan op een winkeliers demo als finale.
Maar toen ik halverwege december, bij de vuurwerk demo van de vuurwerkbunker in Pijnacker was, ging er twee maal zoveel vuurwerk de lucht in. Misschien wel drie of vier keer.
Voor een stad als Amsterdam, sta je wel behoorlijk voor schut als dit je show is tijdens de jaarwisseling, terwijl je tijdens de Sail veel groter uitpakt. Het zal wel te maken hebben met de grootste partij in de gemeenteraad, groen links.
Bij ons in de straat duurde het vuurwerk geen 9 minuten, maar anderhalf uur! En ik, mijn familieleden, buren en toeschouwers, hebben ons veel beter vermaakt dan dat we naar deze show moesten kijken....

Zo worden al deze shows wat ze in steeds meer gemeentes willen. Daar komt maar een handje vol mensen op af. Het mag dus niet te veel kosten. Oh en hoe zit het met de beschikbare Pyrotechnici? Hoeveel mensen zijn er eigenlijk in Nederland die hier de juiste papieren voor hebben?

Zo worden al deze shows wat ze in steeds meer gemeentes willen. Daar komt maar een handje vol mensen op af. Het mag dus niet te veel kosten. Oh en hoe zit het met de beschikbare Pyrotechnici? Hoeveel mensen zijn er eigenlijk in Nederland die hier de juiste papieren voor hebben?

op dit moment zijn er volgens het KIWA register groot vuurwerk een 170 mensen met een certificaat groot vuurwerk. Dat wordt een krappe bedoeling als alle 380 gemeentes een show zouden willen. En je moet ook maar willen werken met oud en nieuw. Ik ken er meer die niet willen werken dan wel. Laten we zeggen dat er 100 willen werken. En stel dat je op iedere show 1 pyrotechnieker met papieren hebt, vaak zijn het er meer.. Gaat em niet worden denk ik met deze aantallen.

Snap ook niet zo goed waarom bedrijven dit soort shows willen schieten tijdens oud en nieuw. Hou dan de eer aan je zelf en laat ze het bekijken met hun belachelijke ideeën. Als je die films van deze show bekijkt, dat gaat tog werkelijk waar helemaal nergens over.

Ik heb de film bekeken, maar inderdaad wat een aanfluiting is dit.
Begrijp het niet.... men roept al jaren dat er een centrale vuurwerkshow moet komen om dit als goed alternatief voor particulier vuurwerk te hanteren. Maar als ik dit zo bekijk is dit een consument+ show en niet meer. Volgend jaar gaat de helft lekker thuis blijven en steekt zelf wel een cakeje af. Dit is enorm gemiste kans om hun idealen na te kunnen streven. Het grootste kaliber was denk ik 1,5inch wat ik daar de lucht in heb zien gaan.
Slecht verhaal, en wat een aanfluiting... en als pyrotechnicus hier je vrije avond voor op te geven lijkt me ook niet de bedoeling... die mannen schieten liever ook graag shells en willen er een top show van maken. die zeggen de volgende keer ook "zoek maar iemand anders die zo gek is"

Ik heb de show en de film niet bekeken en ook weinig behoefte aan. Ik zag een kort fragment en dat was al niet erg indrukwekkend.

Om eerlijk te zijn had ik niet anders verwacht. In Hilversum was het afgelopen jaarwisseling (2017-2018 of de jaarwisseling ervoor?) al niet veel soeps omdat het gewoon consumentenvuurwerk was, gesponsord door een of andere winkelier of importeur.

Gemeenten in Nederland zijn er alleen maar op uit om een totaalverbod af te dwingen, de rest is schmink. Wanneer puntje bij paaltje komt, zal er echt geen goede en grote vuurwerkshow voor het publiek komen. Deze show getuigd van dat feit Ze willen niet meewerken aan grotere kalibers, veiligheidszones enz. Oftewel, je wordt gewoon betuttelt waar je bij staat. Intussen mag de gemeente wel de prijzen voor van alles en nog wat ophogen. WOZ, parkeergeld, autoverbod centrum en wat nog wel meer niet.

Van Femke persoonlijk verwacht ik niets. Ik las ergens lang geleden dat zij eigenaar was van een enorm oude oldtimer. Die zal ongetwijfeld zijn best hebben gedaan de lucht in Amsterdam zo goed mogelijk te vervuilen. Maar nogmaals, dat is wat ik destijds las als ik het goed heb. Ik kan het dus verkeerd hebben wat betreft de auto.

geweldig stuk om te lezen :)
hopelijk hebben vele inwoners van amsterdam nu zoiets van: 'naar zo'n flut show ga ik niet meer heen 31 dec om 0:00u. bij mij in de straat veel mooier en gezelliger'

Als ik deze show moet vergelijken met die show van een paar jaar geleden in Hilversum ,dan vind ik wel dat deze show zeer goed verzorgd is hoor .
Oke er hadden best een paar shells in gepast mee eens .
Maar eeh is dat de enige reden om deze show zo af te fikken !?
Man hou toch op zeg wat een gezeik zeg .
Als dat allemaal 1.4 was wat ik daar zag vind ik dat een hele prestatie hoor .
Als ik naar een show ga ben ik de laatste die commentaar geeft en wil ik mij gewoon een keer vermaken .

Er zullen zat mensen zijn die meer en groter gewend zijn .
Maar toch is er wel ontzetten hart aan gewerkt om met al die regels die Amsterdam stelde toch een nette show neer te zetten .

En dat is wat ik zie

Denk dat er naast consument ook redelijk wat PSE in is verwerkt. De enige manier om in Nederland met consu en de daarbij behorende 40/60 meter nog wat te maken.
Maargoed, ik vind zoieso een show op muziek minder, en dan ook nog die lampen en vlammen erbij.
Begrijp best dat dat erbij wordt gehaald om het op te dikken.
Gemeenste moet gewoon 30 a 40k opzij leggen en een prof show midden op het water met 6'' van 15 a 20 minuten

Back
Bovenaan