25KG regeling

en als je ze niet laat kijken ben je meteen verdacht en hebben ze genoeg grond zo'n bevel te krijgen, ben je alsnog de sjaak

Als jij graag een dag vrij wilt hebben vooral doen. Mag je lekker wachten in een hokje van 2 bij 2 tot het bevelschrift binnen is :yes:.

Dat hokje valt wel mee ben vorig jaar aangehouden met 5 dozen ongeveer 120 kg en had geen verbaal mocht gewoon doorrijden ik heb de voorkeur rond middernacht thuis aan te komen en jha gewoon hopen dat de boze buurvrouw je niet ziet of als je aangehouden word dat oom agent ook een Freak is

Dat hokje valt wel mee ben vorig jaar aangehouden met 5 dozen ongeveer 120 kg en had geen verbaal mocht gewoon doorrijden ik heb de voorkeur rond middernacht thuis aan te komen en jha gewoon hopen dat de boze buurvrouw je niet ziet of als je aangehouden word dat oom agent ook een Freak is

Ja dus je hebt gewoon meegewerkt aan het onderzoek en je kofferbak open gedaan. Heel andere situatie en de mazzel dat de diender je niet op de 25kg regel heeft gepakt ;).

Juist, een lompe regel is de juiste benaming. Je mag bijvoorbeeld als particulier gewoon 240 liter benzine vervoeren in je auto (buiten de benzinetank van je auto om). En je mag thuis 125 liter waterinhoud aan gas opslaan in tanks.

En tot slot je mag zoveel cat 1 vuurwerk voor handen hebben als je zelf wilt... dus in theorie kan ik gewoon 100kg aan kruit in mijn huis hebben liggen?

Maar nee 25kg vuurwerk, waarvan 80% aan gewicht van karton en klei is, dat is uit den boze. :copper:

Categorie 1 vuurwerk telt niet mee voor de 25kg regel? :O

Jewel gaat om 25 kg consumenten vuurwerk en cat 1 is ook consumenten vuurwerk.

Cat1 mag je alleen onbeperkt vervoeren voor zakelijke ritten. Consument is weer 25 kg ;)

en als je ze niet laat kijken ben je meteen verdacht en hebben ze genoeg grond zo'n bevel te krijgen, ben je alsnog de sjaak

Ik zeg ook niet dat het verstandig is, maar wel goed om te weten ivm eventuele gevolgen.
Maar de kans dat je aan de kant gezet wordt, is ook heel klein. Ze hebben wel wat beters te doen.

25 kg ijsfonteinen bijv? .....voor geen goud wil ik dat in huis hebben. Dan heb je kilo's nitrocellulose in huis......

Hoe zit het trouwens met compounds en grote flowerbeds? Een grote jongen weegt al gauw zo’n 50 kilo. Dit is legaal vuurwerk en wordt beschouwd als veilig en betrouwbaar, tevens in elke zaak te verkrijgen over het algemeen. Maar je zal het toch thuis moeten krijgen... Gaat het om puur kruit gewicht of gewicht van het hele artikel? Vind het nogal een grijs gebied deze hele wetgeving en lees meerdere verhalen over gedoog beleid bij aanhouding, of er moet wat illegaals tussen zitten. Wie heeft hier kaas van gegeten?

Een doos die uit meerdree compounds van tegen de 25kg bestaat moet je officieel met evenzo man ophalen als dat er 25kilootjes in zitten. En ja, dan mag je maar officeel maaar één zo'n gedeelte van 25kg in je huis hebben... Lekker logisch allemaal hè...

Hoe zit het trouwens met compounds en grote flowerbeds? Een grote jongen weegt al gauw zo’n 50 kilo. Dit is legaal vuurwerk en wordt beschouwd als veilig en betrouwbaar, tevens in elke zaak te verkrijgen over het algemeen. Maar je zal het toch thuis moeten krijgen... Gaat het om puur kruit gewicht of gewicht van het hele artikel? Vind het nogal een grijs gebied deze hele wetgeving en lees meerdere verhalen over gedoog beleid bij aanhouding, of er moet wat illegaals tussen zitten. Wie heeft hier kaas van gegeten?

Zo’n compound zal uit 2 of 3 delen bestaan en zal dus officieel in verschillende auto’s vervoerd moeten worden. Officieel dan he:bonk:

Hier krijg je toch t heen en weer van, van zulke regels. Het zal doorgelont moeten worden om zijn werking te krijgen en dat mag weer niet? Dan kan je weer terug maar de de zaak voor een “ondeugdelijk goed en een wanprestatie”, geld terug, minder btw afdracht en minder geld voor de overheid. Kappen met die regels! Einde bericht, fijne jaarwisseling allen! Ik laad de auto straks even vol ;-)

Tijd dat de 25kg bruto naar 25kg nette gaat (dus alleen de NEM wordt geteld.
Het is toch belachelijk dat je een boete kan krijgen omdat er meer dan 25kg klei, karton en papier in je huis ligt....
In principe is iedereen die meer dan 1 flinke compound in huis heeft in overtreding. Die houten platen waar een compound tegenwoordig op gelijmd worden dragen ook flink bij aan de kg's.

Tijd dat de 25kg bruto naar 25kg nette gaat (dus alleen de NEM wordt geteld.
Het is toch belachelijk dat je een boete kan krijgen omdat er meer dan 25kg klei, karton en papier in je huis ligt....
In principe is iedereen die meer dan 1 flinke compound in huis heeft in overtreding. Die houten platen waar een compound tegenwoordig op gelijmd worden dragen ook flink bij aan de kg's.

Ik denk dat dit (juridisch?) nog wel eens lastig kan zijn, omdat ze dan waarschijnlijk de cakes uit elkaar moeten halen om de exacte NEM te kunnen bepalen. We hebben afgelopen dagen gezien dat de hoeveelheid NEM op het label niet altijd overeenkomt met de daadwerkelijke hoeveelheid NEM.

Ik denk dat dit (juridisch?) nog wel eens lastig kan zijn, omdat ze dan waarschijnlijk de cakes uit elkaar moeten halen om de exacte NEM te kunnen bepalen. We hebben afgelopen dagen gezien dat de hoeveelheid NEM op het label niet altijd overeenkomt met de daadwerkelijke hoeveelheid NEM.

Staat gewoon op verpakking. DIe moet kloppend zijn en zal dan gelden.

Staat op de cakes vaak vermeld toch? Of in elk geval ergens op de verpakking of in de omschrijving. Of je pakt 200 gram en 500 gram als standaard voor cakes, 3kg voor compounds. Rekent ook lekker makkelijk. Ook moet deze verantwoordelijkheid bij de consument komen te liggen en weten wat je vervoerd en inkoopt. Het voeren van licht op de fiets, ligt ook bij de gebruiker qua verantwoordelijkheid. Iedere fiets heeft verlichting, de verantwoordelijkheid voor het gebruik er van ligt echt bij de gebruiker zelf. Zo zijn er nog wel wat voorbeelden te noemen. Het kan allemaal veel makkelijker en duidelijker, irritante is dat de overheid het altijd zo omslachtig maakt en er een grijs gebied ontstaat.

Snap ik en ben ik met je eens. Ik vraag me alleen af of de verdediging niet direct vragen stelt bij de juistheid van de NEM op de verpakking.

Daar kom je als "verdachte" mee weg, gezien de leverancier van het product verantwoordelijk is voor de juistheid van de, voor de consument, beschikbare informatie.

Als ik een pot mayo koop en er staat op de ingredientenlijst dat het bestaat uit mosterd, eigeel, azijn en water, maar er blijkt ook pindaolie in te zitten en ik ben allergisch voor pinda's, dan klaag ik de leverancier van het product (dus de winkel) aan voor het verkopen van producten met onjuiste (in dit geval gevaarlijke missende) informatie, dan win ik als eiser. De winkel moet dit dan weer oppakken met hun leverancier en die weer met de fabrikant, etc.

In het geval van vuurwerk zal dan de verkopende winkel verantwoordelijk zijn en die zal het dan weer neerleggen bij de importeur, etc.

Ik denk alleen dat, wanneer deze regel zal wijzigen naar NEM gewicht i.p.v. totaal gewicht, dat de politie/justitie de "verdachte" daar niet verantwoordelijk voor stelt of dat gaat onderzoeken of het op de gram klopt. Als ik 23kg NEM zou hebben, wanneer dat nagerekend zou worden, zouden ze daar echt niet over twijfelen.

Back
Bovenaan