Hans maakte zelf van zijn dorp een vuurwerkvrije zone - RTL NIEUWS

Is het niet zonde van je tijd en vuurwerkplezier om naar een gehucht met 4 straten te reizen om daar een paar bewoners te pesten met vuurwerk? :rolleyes:

Als ik jullie was zou ik me focussen op mijn eigen buurt en plezier en dat gehucht laten voor wat het is.

130 inwoners in Leur.

Tsja, zou je maar net die ene zijn die wel een potje wil afsteken. Vraag me af hoe ze dat met de carbiet doen.

Dat je zelf zo naar een bordje mag weg hangen en bepalen wat wel en niet mag ......

Ben benieuwd wat er gebeurd als ik en heel mijn straat unaniem over eens zijn dat er geen zwarten in de straat mogen komen en daar een bordje voor ophang wat er dan gebeurd.:bye:

Dat je zelf zo naar een bordje mag weg hangen en bepalen wat wel en niet mag ......

Ben benieuwd wat er gebeurd als ik en heel mijn straat unaniem over eens zijn dat er geen zwarten in de straat mogen komen en daar een bordje voor ophang wat er dan gebeurd.:bye:

Boetes en daarna werk en of gevangenisstraffen. Hangt er maar net vanaf hoe lang jullie het vol durven te houden.

Naja gezien de locatie (alleen boerderijen met dieren) Snap ik de beste man wel. Wie weet doet deze man dit al jaren met de rest van de boeren daar, maar word het nu ineens opgepakt door de media (want past goed in het zeikthema van dit jaar) Nu word deze beste man erop aangekeken, maar je vergeet er ff bij dat iedereen het er hier waarsch mee eens is daar.

Dit is puur om te voorkomen dat andere (die niet in die buurt wonen) daar vuurwerk gaan stoken.
Vind het in deze niet zo verkeerd wat de man doet, wel dat hij nu gebruikt word voor de Propaganda van de media

Ik snap de ophef in dit specifieke geval niet zo goed. Heeft iedereen het bewuste filmpje gezien of reageert men gewoon vanwege de titel van het Topic en de aversie daar tegen ?

Als ik Hans zo hoor is de beste man alles en iedereen langs gegaan en zo te horen is dit echt in goed overleg gegaan met de rest van de bewoners van Leur.

Zoals je ook hoorde is niet heel Leur vuurwerkvrij verklaard maar wel het deel waar de dieren en boederijen staan. En er zijn dus wel mensen die vuurwerk af willen steken en zij doen dat in overleg aan de rand van het dorp met een borreltje erbij. Als men het zo onderling op kan lossen zie ik het probleem ook niet.

Het wordt wat anders als je een vuurwerkvrije zone door je strot geduwd hebt gekregen. Dat zou ik ook niet accepteren zonder dat ik daar zeggenschap in heb gehad. In zo'n klein dorp kent alles en iedereen elkaar en is het heel anders dan in een stad of grotere gemeente.

En terecht ook, als je naast vee gaat knallen verdien je gewoon een nekslag.
Lege weilanden zat, en met een beetje gezond verstand is iedereen blij :wink:

Ik heb nergens gezegd dat ik geen rekening zou houden met dieren, in ieder geval in de zin dat ik echt niet vlak lang een wei of stal zal gaan staan, ook al kun je dat misschien denken door mijn reactie. Ik begrijp dat dieren last van mij zullen gaan hebben de 31e maar dit zal nooit mijn intentie zijn. en ik ben dieren en de natuur 365 dagen van het jaar tot last net als ieder ander mens wat parasiteert op de flora en fauna van deze wereld, maar hier zullen de meningen vast ook wel over verschillen, wat ik wil zeggen dieren tot last zijn is een breed begrip. maar ik ben een dierenliefhebber dus ik zal ze nooit kwaad willen doen.

Ik snap de ophef in dit specifieke geval niet zo goed. Heeft iedereen het bewuste filmpje gezien of reageert men gewoon vanwege de titel van het Topic en de aversie daar tegen ?

Als ik Hans zo hoor is de beste man alles en iedereen langs gegaan en zo te horen is dit echt in goed overleg gegaan met de rest van de bewoners van Leur.

Zoals je ook hoorde is niet heel Leur vuurwerkvrij verklaard maar wel het deel waar de dieren en boederijen staan. En er zijn dus wel mensen die vuurwerk af willen steken en zij doen dat in overleg aan de rand van het dorp met een borreltje erbij. Als men het zo onderling op kan lossen zie ik het probleem ook niet.

Het wordt wat anders als je een vuurwerkvrije zone door je strot geduwd hebt gekregen. Dat zou ik ook niet accepteren zonder dat ik daar zeggenschap in heb gehad. In zo'n klein dorp kent alles en iedereen elkaar en is het heel anders dan in een stad of grotere gemeente.

Ik heb het filmpje wel gekeken alleen niet helemaal en had het stukje dat degene die wel stookt in leur een plek hebben waar ze dat kunnen doen dan ook gemist, foutje van mij je moet jezelf altijd goed informeren.

Ik kan ook wel iets meer uitleg geven bij mijn plannen om met carbid te gaan knallen want ook dat is alles behalve om de hele dag gezeik te hebben ook al reken ik me niet rijk dat dit niet zal gaan gebeuren. Maar ik heb verschillende plekken op het oog:
voorbeeld.png
Ik woon in de zwarte cirkel(ja daar lijkt ook plek te zijn maar dit is bebouwd) en de blauwe cirkels zijn locaties die qua ruimte wel geschikt zijn. We willen ook met zeil werken dus dan heb je niet echt rond vliegende objecten tussen andere mensen hun spullen. ik ga er vanwege het geluid vanuit dat we uit eindelijk buiten wijchen tussen de weilanden uitkomen inderdaad, de cirkel richting leur had ik hiervoor op t oog vandaar dat ik dacht met 2 min wel effe langs leur te kunnen wippen.
Die plek in het buitengebied licht niet binnen de dorpsgrenzen van leur en het is ongeveer een km tot leur. en dat was ik al vanplan voor het bericht over die zone in leur.

Wederom mijn intentie is niet om de 31 op oorlogspad te gaan en zoveel mogelijk problemen verzamelen, ik wil me juist de hele dag vermaken vandaar het carbid. Hier in wijcehn is er nog niks opgenomen in de apv over carbid schieten en ik doe dan ook niks wat niet mag in die zin. ik heb dat sinds dit jaar weer iets om me de hele ochtend en middag te vermaken samen met die maat van mij en ik hoop dat ik vooral veel plezier heb die dag.

De situatie in leur lijks me zoals Madmax zei in goed overleg tot stand gekomen en om in die anderhalve straat die ze vuurwerkvrij hebben verklaard iets af te stoken vind ik een beetje zinloos als staat mijn hobby sponsoren altijd vrij natuurlijk haha.

Alleen is de situatie daar natuurlijk wel vrij uniek omdat het een hechte kleine gemeenschap is waar overeenstemming is over dit iniatief. Ik kan me niet voorstellen dat in willekeurig welke wijk dan ook in nederland zon iniatief door 100% van de mensen gesteunt word.
Maar al die berichten over die gemeente iniatieven voor vrijwillig vuurwerkvrije zones en vooral het handhaven hiervan door de haters gaat to zoveel problemen lijden in mijn ogen dat ik de goede bedoelingen hiervan oprecht niet kan zien een situatie zoals leur daargelaten. En dan heb je al enkele gemeentes waar ze over een geheel verbod of zelfs een verkoop verbod discussieren maakt wel dat ik op de barricade wil springen en gewoon af wil dwingen dat het nu wel genoeg is geweest en ze vuurwerk met rust moeten laten.

sorry voor de lange lap tekst hoop dat mijn mening iets genuanceerder over komt nu XD

Ik zie het probleem niet zo hoor. Als iedereen in dat dorp het niet wenst, is het toch prima? De buurt heeft degelijke argumenten, nergens voor nodig om daar dan alsnog te gaan sarren met vuurwerk, dan ben je geen haar beter dan de anti’s.

Het ding was meer dat de media dit oppakt als symbolisch 'eerste gemeente vuurwerkvrij'. Het idee is een ludieke actie en niet meer dan dat. Dat er straks geen cameraploeg kan vertellen dat het netjes stil is gebleven ;)

Sinds wanneer bepaald een inwoner de regels binnen een gemeente. Zon bord ros ik er bij mij direct af als die geplaatst zou worden. Mijn bord met verboden te poepen voor honden hebben ze ook weggehaald bij ons voetbalveld. Trekken ze zich ook niets van aan. Ze laten de honden daar gewoon uit.

Sinds wanneer bepaald een inwoner de regels binnen een gemeente. Zon bord ros ik er bij mij direct af als die geplaatst zou worden. Mijn bord met verboden te poepen voor honden hebben ze ook weggehaald bij ons voetbalveld. Trekken ze zich ook niets van aan. Ze laten de honden daar gewoon uit.

Als jou gemeente een vuurwerk verbod oplegt dan ben je waarschijnlijk 1 van de eersten die roept dat bewoners zelf moeten bepalen wat er moet gebeuren ipv van een ambtenaar. Dat werkt dat uiteraard ook in tegensgestelde wijze. :wink:

Als al die bewoners met elkaar gewoon deze afspraak hebben gemaakt dan vind ik het niet erg dat ze bezoekers en mensen die daar niet wonen hiervan op de hoogte stellen met een bordje.

Ik zie dus het probleem niet als dit met de hele buurt zo is afgesproken.

Dus als ze bij jou in de straat besluiten na hopelijk eerlijk overleg, om er een Vuurwerkvrije zone van te maken vind je het wel best?:wink:

Dus als ze bij jou in de straat besluiten na hopelijk eerlijk overleg, om er een Vuurwerkvrije zone van te maken vind je het wel best?:wink:

Maar dan is er geen unaniem draagvlak voor een dergelijk ‘verbod’ en zal de buurt de landelijke regels moeten respecteren. Een dergelijke vuurwerkvrije zone is dan niet haalbaar. Maar als het wel haalbaar is, zoals in dit dorp, wat is er dan op tegen? Niemand steekt daar sowieso groots vuurwerk af, tenzij iemand van buiten het dorp daar puur komt om te pesten.

Had de vader van Hans destijds maar z’n kwakje op de kachel gespoten, dan was het tenminste nog met een sisser af gelopen.. Inderdaad arme inwoner van Leur die nog wel kan genieten van z’n cake..

Back
Bovenaan