Wat gaat 2019 ons brengen?

Ik zie het op het moment somber in. Als inwoner van Zeist wordt mijn grootste hobby waarschijnlijk volgend jaar afgepakt omdat een stel geitewollen sokken hier de meerderheid hebben. Met angst en beven wacht ik 15 januari af. Dus moet ik nu maar de positieve ontwikkelingen rondom vuurwerk gaan zoeken die op 1 hand te tellen zijn?

December kan zomaar in een klap een kutmaand worden....
Als er geen vuurwerk meer verkocht mag worden zijn er geen demos meer en verdwijnt er voor velen een jaar voorpret.
Daarnaast de ondernemers die voor niets kosten hebben gemaakt voor de bouw en regelgeving van de bunkers.
Maargoed zoals velen het al zeggen.... druk maken doen we volgend jaar wel weer:kerst:

We gaan gewoon door hetzij ondergronds, een ander land of whatever. Deze hobby pakt niemand van mij af.
Ik mag het niet zeggen maar ik zie het bij een verbod uit de klauwen lopen qua rellen, wasr moet de jeugd zich dan mee bezig houden. Ze gaan echt niet ineens braaf binnen blijven, nee dat word gewoon vreugdevuren maken, alles onder invloed van alcohol.

Als het afsteken van vuurwerk in mijn gemeente volgend jaar niet meer mag, heb ik nog uitwijk mogelijkheden naar familie in andere gemeenten in Nederland. Komt er volgend jaar een landelijk verbod op het afsteken van vuurwerk, wijk ik uit naar Duitsland, België of zelfs nog verder. Dan ga ik op vuurwerk vakantie na de kerst. En er zijn al genoeg familieleden die mee willen. Vuurwerk hoort bij oud- en nieuw, net als zwarte piet bij sinterklaas! Maar ik zie de toekomst niet rooskleurig in, in dit schitterende NEEderland. Over een jaar of vijf, mag je in dit land waarschijnlijk nog belasting betalen omdat de zon morgen weer voor niks op komt...
Maar ik wacht met spanning op de reacties van de vuurwerk-importeurs en de vuurwerk-branch. Maar zolang het daar ook stil blijft (wat ik al jaren vreemd vind), heb ik er een hard hoofd in...
Sinds dit jaar bestaat de vuurwerkfederatie, in die topics heb ik al genoeg gezegd, maar ik ben benieuwd waar hun nog mee komen.... Ik wacht rustig af. Maar aankomende jaar leg ik centjes opzij voor een hele mooie vuurwerk vakantie voor de jaarwisseling van 2019/2020.

Nou, ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren.
Ik hoor heel veel dat men bang is dat het niet zal stoppen tot er een totaalverbod doorheen gedrukt is. En ja, een zekere groep van harde kern milieu puristen en andersoortig volk zal de kruistocht nooit afblazen tot de laatste knal geklonken heeft.
Dat snappen we allemaal.

Maar stel nu dat er door de huidige ontwikkelingen volgend jaar, of het jaar daarop, nog maar dusdanig weinig illegaal spul in omloop is dat zaken als overlast, schade en ongevallen relatief verwaarloosbaar zullen zijn. Dan zie ik het ook nog wel gebeuren dat de beroepsklagers niet meer serieus genomen worden door de (grote) meerderheid met het gezonde relativeringsvermogen en verstand, waardoor de antibeweging haar momentum kwijt kan raken. Het kan nu alle kanten op, denk ik.

Verder wil ik off-topic aan allen alvast mijn dank uitspreken voor alle zinnige en onzinnige bijdragen aan alle discussies alhier.
Later, als ik met mijn kleinkinderen terugblik op deze onzekere tijden in vuurwerkland, zal ik ze zeggen;
'het waren turbulente en onzekere tijden, maar wat ben ik blij dat ik erbij was.'

Heren, nog even geduld en dan zijn we een minderheidsgroepering. Dan staan de linkse boefjes plots weer aan onze kant.

Komt goed dus!

In Nederland ben ik helemaal klaar en ga ook niks meer bestellen, waarschijnlijk alleen nog shows in het buitenland en ook eens daar vieren.

Mocht het verbod er echt komen, ga ik lekker naar Duitsland of België. Een huisje huren via airbnb en daar oudjaar vieren. Maar ik verwacht niet dat er daadwerkelijk een verbod komt. Nederland vecht het hele jaar en vooral in december, om tradities in stand te houden. Waarom zou de traditie vuurwerk dan verdwijnen en wie gaat het handhaven? Nu al lukt het de gemeentes/politie niet om de orde te handhaven op 31 dec.

Back
Bovenaan