Helft voor landelijk vuurwerkverbod met Oud en Nieuw

blackmoon

VWC lid
csm_abaac583eb7a753d4d36_e61621621e.jpg

Er wordt al jaren over gesproken: moet vuurwerk afsteken met Oud en Nieuw wel of niet verboden worden? Uit onderzoek van EenVandaag blijkt dat er steun is voor een landelijk verbod: van 53 procent mag de traditie afgeschaft worden.

Voorstanders van een verbod storen zich vooral aan de overlast, noemen het gevaarlijk en vervuilend. Ook geven ze aan dat de vuurwerkvrije zones vaak niet genoeg zijn. "Beter één duidelijke regel, dus gewoon helemaal nergens afsteken, dan vage afspraken die niet gehandhaafd kunnen worden", aldus een ondervraagde. EenVandaag ondervroeg in totaal ruim 27 duizend mensen.

'Het is betutteling'
Vier op de tien (38%) willen het afsteken van vuurwerk niet landelijk verbieden. Ze zien het als betutteling door de overheid en stellen ook het sociale aspect van de traditie belangrijk te vinden. Iemand zegt: "Als er geen vuurwerk meer is komen mensen ook niet meer naar buiten om hun buren goed nieuwjaar te wensen."

Een landelijk vuurwerkverbod gaat het kabinet te ver, omdat 'er ook heel veel mensen zijn die vuurwerk op een gewone manier afsteken en niets verkeerd doen.' Toch zouden de kiezers van de coalitiepartijen VVD (51 procent voor), D66 (59 procent voor) en CU (58 procent) het liefst wel een landelijk verbod zien. Net als de grootste groep CDA-kiezers (48 procent voor).

Inwoners Drenthe en Overijssel willen zelf afsteken, Friezen niet
Opvallend is dat deelnemers uit Drenthe en Overijssel het meeste waarde hechten aan de traditie van vuurwerk afsteken. Ze zijn ook tegen een verbod. Van Friezen daarentegen mag de traditie zo snel mogelijk afgeschaft worden: acht op de tien (78 procent) zien de traditie het liefst verdwijnen.

Bron: https://eenvandaag.avrotros.nl/pane...or-landelijk-vuurwerkverbod-met-oud-en-nieuw/

Haha idd een goeie grap. Friesland lijkt mij juist een voorstander van de traditie. De komende week zullen we idd veel van dit soort berichten zien, maar ik probeer me er niets van aan te trekken. Da's het beste.

Ik ook niet, de landelijke poll van de persgroep NL laat hele andere cijfers zien.

Bekijk bijlage 42331

Er zit wel een behoorlijk verschil tussen een gewogen peiling en een openbare poll die je meerdere keren kan invullen. Ik vind het vooral opvallend dat in Friesland en Limburg zoveel gemeenten zijn met minder dan 100 invullers bij de poll.
Zou kunnen betekenen dat er naar verhouding meer mensen hebben deelgenomen aan het panel dan aan de poll.

Bij Utrecht lijkt het wel weer wat meer overeen te komen. Maar echt met elkaar vergelijken zou ik niet snel doen.

Cijfers 1Vandaag wijken behoorlijk af van die van I&O. Vooral waar het gaat om de steun voor een landelijk verbod bij aanhangers van de coalitiepartijen.

Meer dan 1x meedoen bij het Opiniepanel van 1Vandaag is overigens net zo eenvoudig als vaker dan 1x meedoen aan een poll van het AD. 1Vandaag is zo onbetrouwbaar als de neten. Niet vergeten dat de vuurwerkpoll vorig jaar werd opengesteld voor heel Nederland en de resultaten vervolgens werden gepresenteerd als voortgekomen uit het Opiniepanel (dus zogenaamd gewogen ...).

Leugens van de tegenpartij alleen schieten hun met een kanon en hebben wij nog niet eens een knuppel.

Cijfers 1Vandaag wijken behoorlijk af van die van I&O. Vooral waar het gaat om de steun voor een landelijk verbod bij aanhangers van de coalitiepartijen.

Meer dan 1x meedoen bij het Opiniepanel van 1Vandaag is overigens net zo eenvoudig als vaker dan 1x meedoen aan een poll van het AD. 1Vandaag is zo onbetrouwbaar als de neten. Niet vergeten dat de vuurwerkpoll vorig jaar werd opengesteld voor heel Nederland en de resultaten vervolgens werden gepresenteerd als voortgekomen uit het Opiniepanel (dus zogenaamd gewogen ...).

Peiling I&O Research vuurwerk en de jaarwisseling 2018-2019

Traditie vuurwerk leeft
Met de stelling ‘Het afsteken van vuurwerk is een mooie traditie die we in stand moeten houden’ is 58 procent van de Nederlanders het eens, net als in 2017. Met name kiezers van het CDA (76%), VVD (69%), PVV (67%), 50 Plus (67%) en Forum voor Democratie (64%) kunnen zich hierin vinden.

https://ioresearch.nl/Home/Nieuws/v...ar-meerderheid-is-voor-verbod-op-knalvuurwerk

Waarom niet als titel het volgende gebruiken? "Helft voor landelijk vuurwerkbehoud met Oud en Nieuw"

Precies dezelfde boodschap maar net ietsjes anders.

Waarom niet als titel het volgende gebruiken? "Helft voor landelijk vuurwerkbehoud met Oud en Nieuw"

Precies dezelfde boodschap maar net ietsjes anders.

Typisch media dingetje inderdaad, zum kotzen, bah. Altijd de negatieve insteek pakken, ongetwijfeld ingegeven door OVV, GL en dat soort groepjes.
Vorige week bij Radio 1 ook al. Aankondiging nieuws-item: 1/3e voor een algeheel verbod, zoiets was het. Nah, dan is 2/3e het er dus niet mee eens dacht ik... dat lijkt me méér nieuwswaardig, maar nee... die insteek kiezen ze natuurlijk weer niet.
Ik zal het item eens proberen terug te vinden. Door alle cijfers en polls zie je het bos bijna niet meer :/

Waarom zou het niet meer gewogen zijn als ze meer mensen de kans geven om ze te laten deelnemen? De weging gaat aan de hand van de statistische achtergrond gegevens die iedere deelnemer invult of heeft ingevuld. Dus politieke voorkeur, woonplaats en inwoneraantal, leeftijd, geslacht, religie enz. enz. De weging is een denkbeeldige weegschaal waarmee ze in verhouding een representatieve afspiegeling proberen neer te zetten van de samenleving. Die van het AD heb ik maar 1 keer ingevuld maar volgens mij kon je daar aardig wat in aanrommelen qua statistische gegevens.

En aan die van het AD en de Stentor kon je echt 100x meedoen. Voor eenvandaag heb je meerdere mailaccounts nodig misschien is er een pipo die dat voor 10 extra invulmogelijkheden doet maar op 25.000 respondenten is het een druppel op een gloeiende plaat. Het is niet waterdicht nee, maar die ene druppel die er door komt is zo verdampt :p

Back
Bovenaan