Hoe reageert jouw huisdier?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb 4 katten. 2 interesseert het helemaal niets, de andere 2 kruipen onder de bank. Ik heb een doos knetterkings gehaald, tot 31 december steek ik er elke dag 1 af in de achtertuin. Ik hoef maar op te staan om een knetterking uit de doos te halen verdwijnt 1 kat al onder de bank om naar 10 seconden na het afsteken er weer onder vandaan te komen

2 Honden van mijn ouders geven er eigenlijk niet zoveel om. Vanaf kinds af aan geleerd om geen affectie te tonen of 'bang' te zijn. Dus zodra er herrie is doet iedereen alsof het de normaalste zaak van de wereld is waardoor die honden ook geen kick geven.

Honden staan erom bekend energie te kunnen voelen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld ook epileptische aanvallen alvorens ze gebeuren aan zien komen.
Bron https://www.nationalgeographic.com/animals/2004/02/seizure-dogs-save-humans/

Dus zodra ze voelen dat vuurwerk niks ergs is kunnen ze gewoon hun ding doen :). Sindsdien geen last ervan ofzo, vinden het wel prima.

Toen ik nog een hond had. Lag hij rustig in zijn mand met oud en nieuw. Van vuurwerk had hij geen last. Hij vond het erger als je hem een poosje alleen liet.

Tot voor kort had ik 3 britse kortharen rond lopen, helaas recent 1 overleden.
Maar die reageren amper op vuurwerk, het zijn binnen katten en komen niet buiten.
Rond uurtje of 23.00 uur gaan ze op een lege slaapkamer met lampen en muziekje aan, vooral omdat ik vaak in en uit loop om vuurwerk te pakken.
Maar als ze rond 01.30 uit de kamer komen reageren ze niet anders dan normaal.

Ik heb een Duitse Dog en die is er als de dood voor. We proberen ons niet anders als alle andere dagen te gedragen maar af en toe heeft hij even wat extra aandacht nodig. Normaal slaapt hij 23 uur per dag maar komt hij niet boven maar rond oud en nieuw slaapt hij bij ons op de slaapkamer.
Ook bij mijn vorige twee Doggen was dit het geval. Ik ga nu al wel wat extra lopen in de avonden, Omdat het hier soms al flink tekeer gaat in de avond moet hij ook echt wat vaker pissen.

Mijn katten geven er niks om, die kijken er niet eens meer van op. Als ze nu wel eens vuurwerk horen althans. Helaas ben ik zelf met O&N nooit thuis dus weet ik niet hoe ze er daar op reageren.

Wel doe ik alle ramen dicht waardoor je er eigenlijk niks meer van hoort. Volgens mij liggen ze altijd lekker op een oude handdoek in de badkamer op de vloerverwarming lekker te slapen.

Mijn zusje reageert er tamelijk normaal op, de laatste 3 jaar komt ze zelfs om twaalf uur eventjes naar buiten. Verder heb ik hier geen huisdieren :p

Dit poezenbeest heeft er weinig van. Ik zorg wel dat er genoeg plekjes zijn waar hij zicht kan verstoppen of terugtrekken. Ik doe gewoon normaal alsof er "niets" aan de hand is.

48233978_308941093051600_4421105365882503168_n.jpg

EDIT: Ik houd wel altijd rekening mee als ik mensen met een hond zie lopen,.... even wachten dan. Kleine moeite toch!

Ps. Houd je katten gewoon binnen!

Laatst bewerkt:
Hier een kat rond lopen die zeker op oudjaarsavond genoeg gewend is dat hij ook voor de raam naar buits afstookt met rond de jaarwisseling.en gaat loeren blijven ze toch leuk vinden dingen die bewegen en ze niet snappen, hetzelfde heeft ie met bij sneeuw.
Ik begin zelf in oktober nogal filmjes te kijken dus heb t idee dat hij daardoor wel went aan de verschillende plotselinge geluiden.
Maar wat meerdere mensen al gezegd hebben beestjes zijn van nature veel meer op hun hoede als ons en als ik een keer nies of losga bij een goal van feyenoord schrikt ie harder dan dat iemand hier iets lomps afstookt rond de jaarwisseling.

iets anders is en dat wil ik absoluut niet toeschrijven aan het vuurwerk zelf heeft de kat wel aangpaste tijd dat hij naar buiten mag en zo rond deze tijd houd ik hem helemaal binnen. mensen zijn hier tocj=h enthausiast met het afsteken voor oudjaars dag en die zien hem ook nie in de struiken zitten als ze er wat in gooien bijvoorbeeld. Helaas wel ook al een keer gebeurd dat ze iets naar hem gegooid hebben op het balkon maar wederom is dat niet aan het vuurwerk toe te schrijven maar aan de kutjong die t naar m toe gooien.

Mijn motto dus houd er zelf een beetje rekening mee dat het toch voor oudjaarsdag gebeurt en dat het lang niet altijd express is om dieren mee lastig te vallen.

Mijn vriendin heeft 2 katten en in het begin waren ze best een beetje angstig. Nu na 5 jaar zijn ze juist heel nieuwsgierig en gaan ze zelfs met het vuurwerk van YouTube bij het raam kijken waar het is! Ik geef dat ook als tip aan mijn omgeving, laat die beesten alvast wennen met vuurwerktoppers, dat scheelt een boel!! En misschien moeten sommige baasjes niet zo paranoïde doen voordat het überhaupt begint! Je dier neemt die angst gewoon over!

Hond is zo geconditioneerd dat harde knallen betekenen dat er gek word gedasn.....party!
Katten vinden het niks, die zijn boven in de kattenkamer.

Kat vind het niet zo tof, maar vindt altijd wel een rustig plekje onder het bed ofzo. De hond vanaf het begin af aan getraind, helemaal geen last van. Gisteren nog een bij een showtje geweest in Delft met haar.. ging perfect hoor.

Waar heel het jaar door vuurwerkfilmpjes kijken al niet goed voor is :p

Tot voor kort had ik 3 britse kortharen rond lopen, helaas recent 1 overleden.
Maar die reageren amper op vuurwerk, het zijn binnen katten en komen niet buiten.
Rond uurtje of 23.00 uur gaan ze op een lege slaapkamer met lampen en muziekje aan, vooral omdat ik vaak in en uit loop om vuurwerk te pakken.
Maar als ze rond 01.30 uit de kamer komen reageren ze niet anders dan normaal.

Zo doen wij dat vaag ook, alleen sluiten wij ze in de regel op in de woonkamer. Of dat heel handig is met alle hapjes is een tweede, maar meestal gaat het goed. Af en toe spelen ze met een oliebol (rumbolletje) in plaats van een gewoon speelballetje.
In de woonkamer is eten en aandacht als ze dat willen.
Vuurwerk staat in de achuur, dus als wij buiten zijn hoeven we niet perse steeds naar binnen. De gang zit als buffer tussen de voordeur en woonkamer, voor het geval er toch 1 ergens slimmer is dan de rest.

Over het algemeen is de oudste (12?) bang voor alles, al het harde geluid, ook onweer. Dus die verstopt zich vaak al dagen van te voren op zolder. Zit dus ook niet in de woonkamer opgesloten, maar die durft toch niet naar beneden gekomen.
De middste (5/6?) is een Main Coon en stront en stronteigenwijs. Die wil gewoon naar buiten en is binnen dus een beetke moeilijk aan het doen.
De jongste (bijna 1,5, britse korthaar) lijkt er tot nu toe weinig van te hebben. Is ook voornamelijk een binnenpoes en dat merk je. En lichtjes zijn leuk ommee te spelen, dus ik ben benieuwd hoe dat op oudejaarsavond weer gaat haha

Bij mijn ouders lopen 2 katten rond, 1 is stokoud en dus ook aardig doof, en die slaapt dus overal doorheen, de andere schrikt wel van de knallen maar is niet echt heel bang, we zorgen er altijd voor dat ze binnen zijn en dat ze een plekje hebben om lekker te liggen en dat er genoeg eten voor ze staat.

Ik heb een franse bull die blaft en schiet naar openslaande deuren(waaks) bij een onverwachte harde knal.

verder in aanloop naar oud en nieuw alvast laten wennen met Cat1. eerst blijft hij binnen vervolgens mag hij een keer mee in de tuin dan gaat het voornameljk om fontijnen enz.

en in deze periode tijdens uitlaten af en toe een grondbloem mee of knetterbal zodra er niemand anders is met honden of katten in zicht wat afsteken aan andere kant van de straat hij kijkt er dan niet eens meer naar om.

met O&N ligt hij languit in z,n mand en valt bijna in slaap of hij gaat mee de voortuin in.

Hier twee katten, het eerste halfuur worden de oren even gespits, maar daarna slapen ze de hele avond lang door.

We houden ze verder wel binnnen, met de verandering van de afsteektijden kunnen ze nu in de ochtend nog even naar buiten.

Voor mijn hond (teckel) was het vorig jaar zijn eerste jaarwisseling. In de decembermaand ben ik meermaals met hem het veld ingegaan om te oefenen en hem aan het geluid, licht en de deur te laten wennen. Ik begon met stil vuurwerk, bloemetjes, fonteintjes en daar keek hij naar maar hij had meer aandacht voor de geurtjes in de berm. :bonk: Wel liep ik bewust door de rook en vervolgde de wandeling.

De tweede keer had ik crackling balls en fonteintjes met knetter bij. Mijn vriendin de hond vast ik afsteken en gewoon rustig ernaar kijken alsof er niks aan de hand is. Hond keek naar mij en vervolgde zijn snuffelen.

De derde keer had ik rotjes en twee singleshots bij. Mijn vriendin liet hem snuffelen en van de knal keek hij op, maar verder niks. De singleshots hetzelfde.

Met oud en nieuw blafte hij soms als er iemand met prof knallers strooide bij flatten hier in de buurt, maar dat deed ik zelfs. Blaffen deed hij alleen af en toe bij een cake voor de deur van mij. Maar als hij het zag dan zat hij rustig voor het raam te kijken en bleef hij kijken tot ik klaar was. Tevreden cursus gegeven dus :p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan