Ik ben absoluut voorstander van verruiming van de afsteektijden. Niet omdat ik zelf zonodig overdag vuurwerk wil afsteken, maar omdat ik er van overtuigd ben dat het de overlast ervaring, die vele mede Nederlanders hebben, terug zal dringen.
Het gros van de overlast wordt nu veroorzaakt door illegaal vuurwerk, vooral in de maanden november en december. Overlast waar de aloude traditie dus weinig mee te maken lijkt te hebben. Toch heb ik het idee dat sinds het verkorten van de afsteektijd, illegaal vuurwerk gebruik in de voorafgaande maanden voor oud en nieuw, enorm is toegenomen. En dan eigenlijk vooral door jongeren/kinderen.
Door het afpakken van die 8 uurtjes op oudjaarsdag is het typische jeugdvuurwerk niet meer interessant. In het donker in de kou is die sloffen rotjes wegwerken immers een stuk minder leuk. Maar de behoefte om te kunnen knallen blijft. Dus wat doet de jeugd, die kopen mede om deze reden massaal illegaal vuurwerk. En gezien illegaal vuurwerk sowieso al niet mag, is de drempel om het niet op 31 december af te steken ook niet meer hoog. Het in bezit hebben is al illegaal, dan moet je ook snel van het bewijsmateriaal af.
Kortom, het verkorten van de afsteektijden heeft de jeugd gelokt naar illegaal vuurwerk, waardoor de overlast in de maanden voor (én na) nieuwjaar enorm toegenomen. Er is iets van de jeugd afgepakt, en dat heeft averechts gewerkt. In plaats van die extra 8 geregulierde uurtjes op 31 december, zit je nu met maanden met de gebakken peren.
Ik zou voorstellen om de afsteektijden te verruimen naar 31 december van 12:00 tot 1 januari 02:00. Dit geeft de jeugd de kans om legaal het oudjaar uit te blazen, en zullen dat dan ook eerder met legaal vuurwerk doen.