'Als m'n kinderen dit weten steken ze iedere dag vuurwerk af'.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Zogenoemd categorie 1 vuurwerk en illegaal vuurwerk, is maar lastig te onderscheiden. Het kindervuurwerk mag heel het jaar door worden afgestoken, maar dat weten veel mensen niet. Het levert dan ook vragende blikken op, wanneer je het vuurwerk afsteekt.

"Het is maar goed dat mijn kinderen het niet weten," zegt een moeder in Middelburg op straat. "Toen ik jullie het zag afsteken, dacht ik meteen; dat mag helemaal niet."

En dat denken veel mensen op straat. Het bestaan van categorie 1 vuurwerk is bij velen onbekend, terwijl het toch harde knallen oplevert. Vaak wordt gedacht dat het gaat om confettikanonnen en taartfonteinen, maar er is veel meer keuze.

Legaal-vuurwerk-in-de-straten-van-Middelburg-foto-Omroep-Zeeland.jpg

In de supermarkt

Het legale vuurwerk is heel het jaar door te koop in winkels, maar in december ligt het ook in een aantal supermarkten. Bij een Duitse keten staan grote dozen waar honderden verschillende soorten F1-vuurwerk staan opgeslagen. De winkel heeft zelfs een speciale folder om het vuurwerk onder de aandacht te brengen.

Het F1-vuurwerk mag het hele jaar door worden verkocht en afgestoken. Volgens de website van de politie mag er geen sprake zijn van baldadigheid en vernieling en mag het vuurwerk alleen worden verkocht aan 12 jarigen, of ouder.

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws...en-dit-weten-steken-ze-iedere-dag-vuurwerk-af

Cat.1 en illegaal vuurwerk is niet te onderscheiden? Wat een dramatisch stuk eg, bah.

Men is duidelijk niet op de hoogte van de regelgeving omtrent cat 1 vuurwerk. Jammer dat hierdoor een hoop negativiteit ontstaat omtrent vuurwerk.

Lol, na die 1e zin lag ik al dubbel. Het is natuurlijk een trieste bedoeling al die onwetendheid, maar wat een giller weer zeg:)

Klopt allemaal jongens, maar het word uiteindelijk wel de ondergang van de traditie.
Dit soort stukken is allemaal kanonvoer voor die linkse lobby's , als je maar flink door jankt in dit land dan krijg je uiteindelijk gewoon je zin.

Dat veel mensen het niet weten klopt zeker, maar om dan cat.1 met illegaal vuurwerk te vergelijken... Zo jammer weer dit :frusty:

Moet heel eerlijk zeggen dat ik de motor van de buurman en de boor die hij soms gebruikt toch harder klinken dan een paar knetterballen.

Cringe! Geen andere woorden voor, het is tenenkrommend hoe dom sommige mensen wel niet zijn. Cat 1 en harde knallen niet te onderscheiden, doe effe normaal zeg!

.. Ik dacht dat ouders trouwens verantwoordelijkheid hadden voor hun kinderen? "Steken ze elke dag vuurwerk af" - Dat heb je zelf in de hand toch als je dit liever niet wil?

"Ze" willen niet dat kinderen van vuurwerk gaan houden en vuurwerk moet uitgeroeid worden met wortel en tak. Vandaar dat gezeik over category 1 de laatste tijd.

Cat.1 en illegaal vuurwerk is niet te onderscheiden? Wat een dramatisch stuk eg, bah.

Maar ze hebben wel gelijk hoor, ik twijfel ook vaak of het een cobra of een knalerwt was, wat er werd afgestoken. Ik denk dat wij allemaal wel eens twijfelen haha.
Idd Wesley, het is weer een idioot stukje journalistiek van de schtijver van dit artikel.

misschien bedoelen ze cat2 vuurwerk dat buiten de officele afsteektijden wordt afgestoken als "illegaal" vuurwerk ?

Tja...ik zeg maar niets. Kansloos. Nu wordt er al cat.1 met illegaal vuurwerk vergeleken, whats next...

Back
Bovenaan