Ik zou van alles willen, maar realistisch gezien, ben ik bang dat we al blij mogen zijn dat het nu van 18.00 tot 02.00 is.
Er blijft druk op de politiek om het verder te beperken en dan is 18.00 tot 02.00 nog geeneens zo slecht
.
Wat je zegt, de charme van het overdag stoken is helemaal weg. Kids met tasjes en een aansteeklont op straat, overal die geur, gezellige boel al vroeg op de dag. Foetsie...
Die druk op het verder inperken moet eerst maar eens op waarde geschat worden vind ik.
Als je er heel eerlijk naar kijkt zie ik eigenlijk meer voordelen in het verruimen dan in het verkorten van de tijden. En met een serieus verhaal zou zoiets toch prima aan te kaarten zijn lijkt me. Let op, onderstaand is natuurlijk enigszins subjectief
Voordelen van eerder stoken:
- Jeugd stookt (meer) bij daglicht i.p.v. in het donker (stuk veiliger)
- Handhaving zones en illegaal ook eenvoudiger voor BOA's bij daglicht
- Wat overdag gestookt wordt, is 's avonds dus al op (minder massaal gestook in de avond)
- Misschien zelfs minder illegaal knalvuurwerk op straat (overdag), want er is een legaal alternatief!
- Vuurwerk-arm uurtje makkelijker te realiseren
- Winkelend publiek, dierenasiels, kinderboerderijen etc worden al beschermd door een vuurwerkvrije zone, niet (langer) door een beperking in de stooktijd (niet echt een voordeel, maar wel een feit)
Nadelen zijn er zeker ook, zo eerlijk moet je zijn.
Maar al met al opgesomd vallen ze mij wel mee eigenlijk:
- Mogelijk al vroeger overlast ('s middags), hoewel dat meestal toch (reeds) illegaal vw is
- Eerder op de dag handhaving nodig voor o.a. vuurwerkvrije zones (maar, is dat er 18:00 al wel?)
- ...?
Dus ja... qua tegens kom ik er op 2. En die zijn beide twijfelachtig vind ik...
Want ja, handhaving vanaf 10:00/12:00/14:00 kan een capaciteitsprobleem worden, maar hoeveel daadwerkelijke handhaving is er dan vanaf 18:00
wel toegewezen momenteel vraag ik me af. Maakt een paar uur extra dan nog uit?
En dat er eerder op de dag al overlast zal zijn, dat zal door tegenstanders aangehaald worden. Komen we echter weer bij 1 van onze stokpaardjes: het overgrote deel van de huidige overlast komt door de allang verboden buitenlandse flashknallers! Dat is dus een non-argument tegen verruiming van de stooktijden
Juist het vrijgeven verminderd volgens mij de kans op ongelukken (want: daglicht i.p.v. donker) en verminderd misschien zelfs de drang naar illegale knallers want er is dan een legaal alternatief voor overdag. Nu is het overdag verboden, dus wie wil knallen doet al illegaal, dus pakt dan mss ook sneller een illegale knaller, want: lage drempel, toch al verboden. Bovendien, welk voordeel heeft de verkorting van de tijden nou eigenlijk opgeleverd de afgelopen jaren?