Vuurwerkslachtoffer onderneemt stappen tegen fabrikant

ylke

VWC lid
ef16d8db-948a-4f94-83af-cb5774e146ac_00000002.jpg

Vuurwerkslachtoffer Bram Clevis uit Arcen stelt een vuurwerkfabrikant aansprakelijk voor het ongeval dat hij had tijdens de jaarwisseling vorig jaar.

Hij wil dat de fabrikant zijn kosten vergoedt. En bovenal wil hij de samenleving waarschuwen voor de risico's van vuurwerk. Clevis verloor een oog bij het ongeval en wil met zijn verhaal mensen waarschuwen voor de gevaren.

Voorschriften
Volgens Clevis was het vuurwerk veilig en handelde hij volgens de voorschriften. Toch ontplofte het vuurwerk haast direct toen hij het lont aanstak, zegt de man. "Ik zette het potje netjes op de grond, ik stak het aan zoals het hoort en binnen twee seconden ontplofte het", zegt Clevis tegen L1. "Op de verpakking staat dat je acht meter afstand moet houden, maar ik had niet eens de kans om één meter afstand te houden en dat neem ik ze toch wel kwalijk." Het vuurwerk kwam in Clevis' gezicht terecht en beschadigde zijn oog zo ernstig dat het niet meer te redden was.

Klacht
In eerste instantie wilde Clevis het ongeluk laten rusten, maar inmiddels heeft hij toch een advocaat in de arm genomen om in gesprek te gaan met de fabrikant. Hij wil dat zijn schade vergoed wordt. Clevis heeft een eigen horecaonderneming en moest lange tijd een vervanger aanstellen, omdat hij niet kon werken. Daarnaast heeft hij ook veel medische kosten moeten maken.

Preventie
De ondernemer heeft inmiddels een oogprothese en daardoor zijn de verwondingen niet meer zichtbaar. Clevis wil met zijn actie vooral bereiken dat vuurwerk veiliger wordt. Toen hij gewond in het ziekenhuis in Maastricht lag, ontmoette hij drie andere vuurwerkslachtoffers. Ook zij raakten ernstig gewond toen het vuurwerk te snel afging. Dat zette Clevis aan het denken over de veiligheid van vuurwerk in Nederland. Graag zou hij in gesprek komen met de fabrikant om over de veiligheid van vuurwerk te spreken. "Ik wil graag bereiken dat de veiligheid van vuurwerk verbeterd wordt", zegt Clevis. "Maar het blijft wel zo dat veilig vuurwerk niet bestaat."

Bron

Balen voor hem. T kan altijd fout gaan. Ik mag er van uit gaan dat hij wel netjes een vuurwerkbril op had?

Aan het filmpje op 1limburg.nl te zien, zat meneer een paar seconden met zijn hoofd boven het cakeje na het aansteken. Van aansteken met gestrekte arm was geen sprake.

Wel klote natuurlijk dat-ie een oog verloor, laat dat duidelijk zijn.

Ik geloof er geen snars van. Heb m'n hele leven al honderden cakes afgestoken. Je moet flink dom bezig zijn wil dat in je gezicht komen.

Zou trump dan toch gelijk hebben? .....overal fake news? Het lijkt wel kermis met al die rare be4ichten.

heel erg natuurlijk. maar eerst laten rusten en nu ruikt meneer ineens geld ofzo??? had meneer toevallig gedronken, volgens mij staan daar naast het tv meubel een paar collectors items van hertog jan. die zet niet iedereen in de kamer, behalve een bier liefhebber, en een bierliefhebber die op oudjaarsavond niet drinkt, wil er bij mij niet echt in.

heel erg natuurlijk. maar eerst laten rusten en nu ruikt meneer ineens geld ofzo??? had meneer toevallig gedronken, volgens mij staan daar naast het tv meubel een paar collectors items van hertog jan. die zet niet iedereen in de kamer, behalve een bier liefhebber, en een bierliefhebber die op oudjaarsavond niet drinkt, wil er bij mij niet echt in.

Beetje flauwekul dit imho, de man is eigenaar van de Hertog Jan Proeverij. Los daarvan kan je als bierliefhebber best gewoon een avondje overslaan lijkt me, mij lukt het best.

Wat er precies is gebeurd weet ik niet natuurlijk, maar op de site van omroep Venlo wordt hij als volgt geciteerd: De Arcenaar noemt het zijn eigen stomme schuld. "We zijn normaal helemaal niet veel met vuurwerk bezig, maar stonden om middernacht met familie en vrienden wat vuurwerk af te steken. Ik stond er met mijn gezicht bovenop toen een vuurpijl plotseling af ging", aldus Clevis tegen Omroep Venlo..

https://www.1limburg.nl/eigenaar-hertog-jan-proeverij-verliest-oog-door-vuurwerk

Laatst bewerkt:
Dankje LMFR, je neemt me de woorden juist uit de mond.De veroorzaker heeft idd in de limburgse media verteld, dat hij niet zo goed wist, waar hij mee bezig was.
Deze persoon was onkundig met vw, geeft het zelfs toe...

Gebruiksaanwijzing: met gestrekte arm, nooit met het hoofd boven vuurwerk aansteken.

Of het stukje vuurwerk vroegtijdig is afgegaan is natuurlijk achteraf niet meer te bewijzen.
Wie heeft hem voor dit karretje gespannen, om dit te berichten? Het laat zich raden..
En ja natuurlijk, het leed van verlies van oogzicht wens je naruurlijk niemand toe, verschrikkelijk!

Zie hier bericht van 2 januari:

https://omroepvenlo.nl/nieuws/artikel/93052515/arcenaar-gewond-na-afsteken-vuurwerk

Laatst bewerkt:
De veroorzaker heeft idd in de limburgse media verteld, dat hij niet zo goed wist, waar hij mee bezig was.
Deze persoon was onkundig met vw, geeft het zelfs toe...

Of het stukje vuurwerk vroegtijdig is afgegaan is natuurlijk achteraf niet meer te bewijzen.

Ik heb zelf meegemaakt hoe onkundig sommige mensen zijn ,
ze probeerde bv een cake of pijl aan te steken terwijl de lontbeschermer in vorm van plakfolie of dop er gewoon nog opzaten ... :bonk:

Beetje flauwekul dit imho, de man is eigenaar van de Hertog Jan Proeverij. Los daarvan kan je als bierliefhebber best gewoon een avondje overslaan lijkt me, mij lukt het best.

Wat er precies is gebeurd weet ik niet natuurlijk, maar op de site van omroep Venlo wordt hij als volgt geciteerd: De Arcenaar noemt het zijn eigen stomme schuld. "We zijn normaal helemaal niet veel met vuurwerk bezig, maar stonden om middernacht met familie en vrienden wat vuurwerk af te steken. Ik stond er met mijn gezicht bovenop toen een vuurpijl plotseling af ging", aldus Clevis tegen Omroep Venlo..

https://www.1limburg.nl/eigenaar-hertog-jan-proeverij-verliest-oog-door-vuurwerk

ik denk dat dit kranten artikel de hele geloof waardigheid van de claim zal ondermijnen.
laat ik voorop stellen dat ik dit niemand toe wens trouwens.

Dat een pot direct afgaat zodra je hem afsteekt kan zeker gebeuren. Wij hebben het hier een keer meegemaakt met potten van de cruel traction.
Mijn broertje en ik waren de potten los, en per 2 aan het schieten, toen bij pot 2 of 3 die van mijn broertje direct af ging.
Gelukkig hing hij er niet boven en hadden we beiden een vuurwerkbril op, dus op enkele verbrandde haren had mijn broertje helemaal niks.

Ik heb zelf meegemaakt hoe onkundig sommige mensen zijn ,
ze probeerde bv een cake of pijl aan te steken terwijl de lontbeschermer in vorm van plakfolie of dop er gewoon nog opzaten ... :bonk:

De amateurs waar Arno Bonte het wel eens over had ...

Eens. Toch blijft het dan frustrerend dat hij stelt het vuurwerk juist te hebben gebruikt, hetgeen in principe nagenoeg onmogelijk is...

Wordt dit een zaak, dan hoor je er ongetwijfeld niets meer over, want het klinkt als een onhaalbare case. Blijft lastig oordelen zonder dossier, maar dan moet je ook maar net kiezen via de media naar buiten te treden toch?!

Verder wens je zoiets niemand toe, dat vooropgesteld.

Back
Bovenaan