Almere start met initiatief vrijwillige vuurwerkvrije zones.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
vuurwerk-blikopnieuws_3.jpg

AlmereVanaf nu kunnen Almeerders zich opgeven voor het initiatief ‘vrijwillige vuurwerkvrije zones’. Met de vrijwillige vuurwerkvrije zones maken bewoners afspraken met hun buurtgenoten over het niet afsteken van vuurwerk in door hen aangewezen zones. Ook kunnen bewoners aangeven liever geen vuurwerk in de buurt van hun woning te hebben door een poster op hun raam te plakken. Initiatiefnemers kunnen bij de gemeente borden en posters aanvragen om op te hangen in hun vuurwerkvrije straat, buurt, speeltuin, plein of hofje.

In Almere zijn de meningen over vuurwerk verdeeld; 69% van de bewoners staat positief tegenover vuurwerk (ten opzichte van 47% landelijk). Tegelijkertijd wordt overlast van vuurwerk toch door 29% (zo’n 60.000 Almeerders) als een grootschalig probleem gezien en door nog eens 28% als enigszins een probleem. De toegestane afsteektijden zijn in Nederland van 31 december 18.00 uur tot 1 januari 02.00 uur. Daarbuiten is het afsteken van vuurwerk verboden.

Met het initiatief ‘vrijwillige vuurwerkvrije zones’ moedigt de gemeente bewoners aan om samen afspraken te maken over het wel of niet afsteken van vuurwerk. Zo kunnen Almeerders samen voor een fijne jaarwisseling zorgen. De gemeente ondersteunt het initiatief door materialen als borden en posters te faciliteren, maar heeft geen handhavende rol bij de vrijwillige vuurwerkvrije zones.

Aanmelden kan vanaf nu tot en met 17 december 2018 via de website almere.nl/vuurwerkvrij. Vanaf 22 december mogen buiten borden geplaatst worden om vrijwillige vuurwerkvrije zones te markeren.

https://www.blikopnieuws.nl/nieuws/...itiatief-vrijwillige-vuurwerkvrije-zones.html

Brrr verdeel-en-heers tactiek (laat de burgers het maar onderling uitvechten) gecombineerd met salami-tactiek (eerst vuurwerkvrije wijken en dan hele gemeenten). Gelukkig woon ik niet in Almere, en niet alleen hierom. :) Verwacht volgend jaar wel pro-vuurwerkvluchtelingen als Broertjes volgend jaar zijn gemeente verderop vuurwerkvrij wil maken.

Haha dit is me toch een streek. Word je straks de straat uitgekeken omdat mensen stickers plakken en borden ophangen, triest.

Haha dit is me toch een streek. Word je straks de straat uitgekeken omdat mensen stickers plakken en borden ophangen, triest.
Doe mij zo'n bordje. Ik wil over 10 jaar het anti-vuurwerkmuseum oprichten. Vuurwerkhaat hoort namelijk niet in de samenleving maar in een museum :D

Zo werkt het niet als ik het goed heb gelezen, een initiatief nemer voor een straat kan zich melden bij de gemeente voor het materiaal, maar die moet vooraf wel hebben overlegt met de straat etc etc.
Je kan dus niet zo een poster of bord halen en neer zetten, voor zover ik heb begrepen.

Nou 1 ding weet ik zeker als ze dat in mijn straat zouden doen ziet het groen en geel van de bordjes.

Laatst bewerkt:
Gelukkig waarderen de 8 buren hier bij mij in de straat elk jaar het spektakel.
Om de hoek wonen de wat meer Groenlinks types gelukkig is dat me straat niet en wonen er in die staat ongeveer 200:D

Heb altijd één zeiksnor in de straat dus zou er niet van opkijken als er straks bordjes en posters prijken door zijn initiatief. Gelukkig geniet de rest van de straat wel lekker van mijn vuurwerk dus jammer dan :D

48921753_323223071737265_5892878984777039872_n.jpg

Ik woon ook in Almere, en ben bang dat er binnen een paar jaar een algeheel vuurwerk verbod in Almere zal gelden. Maar daar zullen we ons natuurlijk tegen verzetten.

Voorlopig houd ik het bij een aanpassing van de vuurwerkvrije zone flyer. kunnen de buren zich vast voorbereiden :)

Dit jaar ben ik in parkwijk te vinden, waar stoken jullie dit jaar ?

ik weet al precies hoe zulke zones gaan lopen.
buren krijgen ruzie, al dan niet met een slok op. vechtpartijen, gewonden, en in begin januari wordt het gewoon opgeteld bij landelijke incidenten en gewonden, waardoor vuurwerk weer in een kwaad dag licht wordt gesteld, en DAAR is het die schijtlijers om te doen.
heel slim, dat wel.

Bekijk bijlage 42645

Ik woon ook in Almere, en ben bang dat er binnen een paar jaar een algeheel vuurwerk verbod in Almere zal gelden. Maar daar zullen we ons natuurlijk tegen verzetten.

Voorlopig houd ik het bij een aanpassing van de vuurwerkvrije zone flyer. kunnen de buren zich vast voorbereiden :)

Dit jaar ben ik in parkwijk te vinden, waar stoken jullie dit jaar ?

Dit jaar in Almere Buiten Oost. Flyers vóór het afsteken hangen al rond de straten waar ik woon :thumbsup:

Back
Bovenaan