Zwaar vuurwerk uit België aan banden

moontan

VWC lid
Zwaar vuurwerk uit België aan banden
Door NIELS DEKKER en LUUK KORTEKAAS

DEN HAAG/BRUSSEL - België wil de verkoop van zwaar vuurwerk aan Nederlanders verbieden. Buitenlanders kunnen er door een maas in de wet moeiteloos illegaal, professioneel vuurwerk kopen.
Tot afgrijzen van de Nederlandse overheid, die herhaaldelijk aandrong op een verbod van de federale Belgische regering.

,,We begrijpen het bezwaar van Nederland en gaan daarom in overleg met de vuurwerksector bekijken hoe we de wet kunnen verstevigen. We moeten de problemen met elkaar oplossen,’’ verklaart een woordvoerder van de Belgische minister Vincent van Quickenborne van Economische Zaken. ,,De Belgen zijn het ook gewoon zat,’’ concludeert Jan-Jaap Eikelboom namens het ministerie van VROM.

De legale verkoop van het zware vuurwerk in België is Nederland al jaren een doorn in het oog. Ondanks grenscontroles zien de autoriteiten lijdzaam toe hoe duizenden Nederlanders bij de zuiderburen hun wagens vol laden met gevaarlijk evenementenvuurwerk. Dit vuurwerk is in Nederland verboden.

Belgen mogen zulk zwaar vuurwerk alleen kopen als ze aantonen dat ze een ‘professioneel vuurwerkafsteker’ zijn. Hiervoor moeten ze beschikken over een speciale vergunning. Omdat Nederland zo’n vergunning niet kent, is een simpel uittreksel van de Kamer van Koophandel en een btw-nummer voor Nederlanders voldoende om dit vuurwerk toch in België te kopen.

Jan Mans, oud-burgemeester van Enschede, hoopt dat het vuurwerkverbod in België volgend jaar al van kracht is. ,,De trein rijdt,’’ zegt hij. Mans werd enkele jaren geleden door de Nederlandse overheid gevraagd de onderhandelingen met de zuiderburen te voeren.

Volgens Mans is het verkoopverbod enorm belangrijk in de strijd tegen illegaal vuurwerk. ,,Het is voor Nederlanders op dit moment verschrikkelijk makkelijk aan zulk zwaar vuurwerk te komen. Dat is toch niet de bedoeling. Ze moeten daar met hun vingers vanaf blijven. Maak het ze dus onmogelijk.’’

http://www.ad.nl/binnenland/2847507/Zwaar_vuurwerk_uit_Belgi_aan_banden.html

je kan de vraag ook om keren rollend ding.. Belgie is allerminst blij met het Nederlandse softdurgs beleid. Alsmede ALLE andere europeese landen.

Die moeten dat allemaal maar accepteren. Maar als Nederland wat dwars zit. Dan moet iedereen maar naar haar pijpen dansen. Nederland trekt zich met andere woorden geen kloot aan van wat de rest niet ziet zitten. Maar eist wel van de belgische regering wederom maatregelen. Het is nog niet zo heel lang geleden dat Belgie onder enorme druk van -alleen- de Nederlandse regering de regelgeving aanpaste. Toen kwam dus de KvK regeling. als ik me niet vergis was dat dus in 2002. Nog niet zo heel erg lang geleden.

Het is een typisch Nederlands beleid afschuiven van problemen, en het op de vingers tikken van andere landen als men het niet eens is met de gang van zaken in andere landen. Immers wil men altijd maar wat graag het beste jongetje uit de klas zijn.

Het verbannen van de opslag van professioneel vuurwerk naar Duitsland en Belgie. En nu recentelijk verbaast zijn dat Nederlansde Importeurs in Duitsland vuurwerk opslaan en verhandelen wat niet kan in hun ogen. Men heeft in Den Haag een flinke partij boter op hun hoofd!

Als men niet zo belachelijk ver was doorgeschoten met die regels. Dan was de opslag nog in Nederland mogelijk geweest. En kon men er een betere controlere op uitvoeren.

Ik moet nog maar zien of de Belgische regering wéér mee wil doen met de soms nogal belachelijke heksenjacht op alles wat met vuurwerk van doen heeft. De Belgische regering heeft denk ik op dit moment wel urgentere zaken aan haar hoofd. Zoals de kredietcrisis met dreigende omvallende banken. Grote bedrijven die door de crisis personeel ontslaan massaal.

Ik weet wel dat bij sommige lokale overheden aan de grens in Belgie men een lange neus trekt naar de Nederlandse overheid, politie om manschappen in te zetten om argeloze vuurwerkliefhebbers op de hielen te zitten. Laten ze eerst het (soft) drugs probleem\toerisme maar eens oplossen.

precies de jeugd is niet meer in toom te houden door al die drugs
in iedere stad of dorp sterft het van de dealers maar nee vuurwerkrazzia s gaan we houden dat is toch zo belangrijk:angry:

Wat is ons land toch hypocriet.. Niet normaal meer.
Helemaal mee eens RedBaron, er zijn wel ergere problemen in Belgique. Maar helaas zie ik t wel weer gebeuren dat de Begische regering weer naar de pijpen van de Nederlands gaat dansen. Hoop dat ze eens een statement maken en het niet doen, maar goed.:angry::angry::angry::angry::angry:

Het is weer eens zover hoor! Dit kan er ook nog wel bij. Jan mans heeft zelf alles door de vingers gezien in Enschede en zal nu ff een goedmaakertje doen.

''Tot afgrijzen van de Nederlandse overheid''

OMDAT ZIJ ER NIETS OP VERDIENEN!!!!! DAAROM!!!

En vergeet ook niet dat Belgie nog steeds in tweeen gedeeld is, (Wallonie en Vlaanderen, Franstalig en Nederlandstalig) en denk dat dat zeer zeker prioriteit krijgt op politiek niveau.

Nederland moet dan ook maar wat doen aan het drugstoerisme. Maar dat willen ze hier weer niet. Het is geven en nemen, maar dat kennen wij Nederlanders niet.

De Nederlandse overheid moet zichzelf eens achter de oren krabben over wat ze aan het doen zijn. Dit land wordt naar mijn mening een enclave van regels binnen europa en staan over 10 jaar bekend als het land waar niks meer mag, terwijl wij bekend stonden als liberaal land. Nou m'n hol! Ze willen afpakken wat naar mijn mening de eigen bevolking het mooiste vinden en dat is vuurwerk afsteken. Ik dacht dat we in een democratisch land leefden.

Auto's die harder als 120 km/h kunnen rijden moeten ze dan ook maar afschaffen en verbieden. Die vervuilen nog meer, maken nog meer herrie, en maken nog meer slachtoffers en een ferrari is ook geldverspilling toch? Maar is wel mooi.
ZO is het ook met vuurwerk. Of gaan ze voor die auto's ook drie dagen in het jaar aanwijzen dat je zo hard mag rijden als je wilt?? :bonk:

Laatst bewerkt:
Dit wordt geregeld op federaal nivo. Wat zoveel wil zeggen. Stel dat dit erdoor komt dan geld dit én voor Wallonie, én voor Vlaanderen. Er zit verder een europeese wetgeving aan te komen inzake vuurwerk. lostaande hiervan allemaal legt men al veel druk bij de belgische en Duitse overheid. Door zowat iedere container met vuurwerk vast te houden voor inspectie.

zo staan er bijvoorbeeld in Hamburg en Antwerpen tientallen containers vast omdat Nederland graag de inhoud van A tot Z graag wil inzien. Gevolg: Heel wat containers met alle papieren in orde, en inhoud die legaal is ( al dan niet professioneel vuurwerk) staat er vast en kan niet naar land of plaats van bestemming.

Verder gevolg: veel te late levering, klanten die boos zijn. Met eventueel gevolg een schade claim van boze klanten die hun levering niet op tijd krijgen. Bijvoorbeeld voor shows. Dan wel winkels, groothandels die zonder bepaalde zaken zitten.

Nu zitten er tussen deze containers ook echt wel rotte appels tussen. Dus men vangt er toch nog aardig wat illegaal vuurwerk.

Dit wordt geregeld op federaal nivo. Wat zoveel wil zeggen. Stel dat dit erdoor komt dan geld dit én voor Wallonie, én voor Vlaanderen. Er zit verder een europeese wetgeving aan te komen inzake vuurwerk. lostaande hiervan allemaal legt men al veel druk bij de belgische en Duitse overheid. Door zowat iedere container met vuurwerk vast te houden voor inspectie.

zo staan er bijvoorbeeld in Hamburg en Antwerpen tientallen containers vast omdat Nederland graag de inhoud van A tot Z graag wil inzien. Gevolg: Heel wat containers met alle papieren in orde, en inhoud die legaal is ( al dan niet professioneel vuurwerk) staat er vast en kan niet naar land of plaats van bestemming.

Verder gevolg: veel te late levering, klanten die boos zijn. Met eventueel gevolg een schade claim van boze klanten die hun levering niet op tijd krijgen. Bijvoorbeeld voor shows. Dan wel winkels, groothandels die zonder bepaalde zaken zitten.

Nu zitten er tussen deze containers ook echt wel rotte appels tussen. Dus men vangt er toch nog aardig wat illegaal vuurwerk.

Te gek voor woorden dit :frusty: Ik zou de claim dan ook bij de NL overheid neerleggen. Als bedrijf een goede advocaat in hand nemen en een proefproces uitlokken om dit hypocriete gedrag van Nederland aan de kaak te stellen.

Laatst bewerkt:
Ik ken een verhaal van Hendrickx Fireworks die in 2003 een container candles en dergelijke uit Spanje liet komen per container. Met als bestemming Antwerpen die perongeluk aankwam in Rotterdam.

De gevolgen laten zich raden: Een heel arsenaal aan Overheidsdiensten zoals Vrom, douane, vuurwerkteam noem ze allemaal maar op heeft die container binnenstebuiten gekeerd. Uiteindelijk heeft deze container 3 maanden in Rotterdam vast gestaan. :angry:

Ik ken een verhaal van Hendrickx Fireworks die in 2003 een container candles en dergelijke uit Spanje liet komen per container. Met als bestemming Antwerpen die perongeluk aankwam in Rotterdam.

De gevolgen laten zich raden: Een heel arsenaal aan Overheidsdiensten zoals Vrom, douane, vuurwerkteam noem ze allemaal maar op heeft die container binnenstebuiten gekeerd. Uiteindelijk heeft deze container 3 maanden in Rotterdam vast gestaan. :angry:

Dat is een dure container geworden. Zowel voor Hendrickx als voor de Nederlandse overheid... En wie betaalt t uiteindelijk allemaal, de nederlandse belastingbetaler!:angry:

nee ,daar krijgt de ontvanger van de container gewoon ff de rekening van , weet ik uit ervaring ,bij een bevriend belgische vuurwerk bedrijf ook mee gemaakt , wilt u maar ff €16000 betalen dan sturen wij de container daarna af.

Back
Bovenaan