Zorgen over 'levensgevaarlijk' vuurwerk in postpakketten

Torrr

VWC lid
Illegaal vuurwerk wordt vaker verstuurd per post en het vuurwerk wordt steeds gevaarlijker. Dat merken pakketvervoerders en de inspectie. Nu al hebben ze ruim 80 pakketten met 'levensgevaarlijke' cobra's, mortieren en nitraatbommen onderschept. Vorig jaar vonden zij in totaal 35 pakketten.

De inspectie en de politie zijn bezorgd. "De pakketten worden groter en de explosieven zwaarder", zegt vuurwerkexpert Ad Nieuwdorp van de politie. “Vooral cobra’s zijn populair. Daarin zit soms wel twintig keer de hoeveelheid flitspoeder die in Nederland is toegestaan. Je kunt het vergelijken met een handgranaat of massa-explosief. Als zoiets afgaat in een bestelbusje of huis, vliegt het dak eraf. Dan heb je echt een groot probleem”, zegt Nieuwdorp.

Tot nu toe heeft de inspectie vijftien controles uitgevoerd bij verschillende postdistributiebedrijven. Bij de dienst werken zeven inspecteurs; te weinig om alle pakjes die dagelijks in Nederland worden bezorgd, te controleren. Mede daarom, en vanwege de veiligheid van hun personeel, checken postdistributiebedrijven zelf de pakketten die binnenkomen. Dat gebeurt soms met scanners, maar meestal alleen visueel.

Niet waterdicht

“Bij het uitladen van de vrachtwagens kijkt een van onze medewerkers of hij verdachte pakjes ziet", vertelt Hendrik Schotanus, directeur verkoop van postdistributiebedrijf DPD. "Die kan je herkennen aan een bepaalde vorm en omvang. Op die manier hebben we dit jaar al tientallen pakjes met illegaal vuurwerk ontdekt." Schotanus erkent dat deze methode niet 100 procent waterdicht is. "Het is onmogelijk om alle zendingen te scannen en open te maken. Dat kost te veel tijd en geld.”

Bij UPS zijn dit jaar 'enkele' pakketten met illegaal vuurwerk onderschept. Hoeveel precies, wil het bedrijf niet zeggen. Bij PostNL en DHL is tot nu toe niets gevonden, zeggen woordvoerders.

Afsteken

Hoeveel illegaal vuurwerk daadwerkelijk wordt verstuurd, weten de politie en inspectie niet. Waarschijnlijk gaat het om vele duizenden pakketten per jaar. Het meeste vuurwerk lijkt gewoon bij mensen thuis te worden bezorgd. Op onder meer YouTube staan veel filmpjes van jongeren die hun postpakketten uitpakken en afsteken.

Het illegale vuurwerk komt vooral uit Polen, Tsjechië, Italië en China. Om de handel in illegaal vuurwerk tegen te gaan, werken politie en inspectie zoveel mogelijk samen met collega's in Polen en andere Europese landen, en met de postdistributiebedrijven.

Handjes redden

De politie roept ouders op hun verantwoordelijkheid te nemen. "In 90 procent van de gevallen wordt de bestelling gedaan door een jongen tussen de 14 en 22 jaar. Die brengen we uiteraard altijd een bezoekje en een proces-verbaal. Ouders moeten hun kind veel beter in de gaten houden. Je wilt dit soort spullen gewoon niet in huis hebben", zegt Nieuwdorp. Bovendien: "Het zou mooi zijn als ik een paar handjes kan redden."

http://nos.nl/artikel/2143796-zorgen-over-levensgevaarlijk-vuurwerk-in-postpakketten.html

Daarin zit soms wel twintig keer de hoeveelheid flitspoeder die in Nederland is toegestaan.

Heb ik iets gemist, want zoals ik het lees is het dus in NL toegestaan om 2,4 gram flash in een stuk vuurwerk te hebben ( er vanuit gaande dat een cobra 48 gram bevat )

Das nieuw voor mij ja, ik zie geen flash knallers in nlse winkels ?julie wel? Verder ze geven de ouders ook de schuld alsof je 24/7 je kind tussen de 14 en 22 jaar zit te checken lijkt me niet

denk dat men bedoeld dat in het algemeen er flash in zit...dus niet in knallers maar in de siercakes voor de burst.

Weinig onwaarheden Toch? Cobra heeft inderdaad 20x zo veel flash aan boord als NL vuurwerk. Eindelijk in het filmpje een vergelijking met een aanvalsgranaat. Hulde! En eerlijk is eerlijk vuurwerk per post is nou niet echt moreel verantwoord. Het gaat allemaal door handen die er niet bewust voor hebben gekozen om vuurwerk te distribueren. Een vuurwerk handelaar weet tenminste wat die in zijn auto stopt.

Weet iemand toevallig hoeveel transporten van pakketten er ontploft zijn. ??trouwens hoeveel van deze pakketten komen er uit china door bestellende nederlanders.

Voorop gesteld dat ik alleen nederlands vuurwerk koop, maar geen probleem heb met illegaal.
Vind ik het associaal om dit via de post te doen.
Je zadelt onwetende pakketbezorgers op met zwaar vuurwerk.
En ook al zal dit niet (snel) fout gaan, het lijkt me gewoon niet de bedoeling.
Zoals al gezegd, een handelaar neemt bewust de risicos.
Een pakketbezorger niet!

Kan me niet voorstellen dat er ook rechtstreeks uit China besteld wordt. Het lijkt me toch dat die pakketten veel strenger door de douane worden gecontroleerd dan pakketten van binnen de EU.

Wordt ook niet uit China besteld.

"Het illegale vuurwerk komt vooral uit Polen, Tsjechië, Italië en China"

Het gaat hier dus over de afkomst van het vuurwerk wat in de pakketten wordt aangetroffen.

Voor mij ook geen doosjes uit polen.. Sowieso geen illegaal spul meer voor mij.
Maar de overheid vind ik wel dubbel altijd.. Zelf laten ze jaren lang mensen die voor hun werken, werken met chemische stoffen (o.a Chroom 6) en dat wisten ze donders goed (maar de werknemers niet) en dat is allemaal niet zo erg terwijl dat in mijn ogen vele malen erger is. - Maar dan wel over dit vallen terwijl er nooit ongelukken gebeuren bij transport. Als er al fik uitbreekt en iemand heeft een doos vol waterstofbussen besteld dan knalt het ook aardig.. of wat voor stoffen/gassen dan ook.
Natuurlijk? gaat het meer om de indirecte risico's van jongeren die spullen gaan opblazen (neem ik aan)
Maar toch dubbel in mijn ogen

voor mij géén vuurwerk via de post,
maar als het ZOOOO levensgevaarlijk was om te versturen, waarom mag dan in 90% van alle europese landen vuurwerk gewoon met de post verstuurd worden?
en die Ad moet eens een keer dimmen met z'n overdreven gedoe en angstzaaierij steeds.

Idd!

En zoals dit dan:

Of wat dacht je van deze:
[video]http://nos.nl/artikel/2107424-veel-meer-gevaarlijke-stoffen-op-het-spoor-dan-toegestaan.html[/video]
Welteverstaan door de overheid zelf uitgevoerd!
Goederentreinen van kilometers lang die door grote steden denderen met alle risico's van dien!!!
Want dit is niet de afspraak..(ja, achterhaald etc..ja die 25 kg regel is ook ver achterhaald..)
Lekker 1000den goederen treinen die halve steden kunnen platleggen (lees: 1000den doden tot gevolg kunnen hebben/ milieu schade/ noem maar op..) dat is allemaal niet zo erg..
Maar een busje van de DHL met daarin een pakketje met 10 kg vuurwerk (lees 2/3 kg kruit) is een gevaar voor de mensheid? Ga toch weg man...!

Of de brand in Someren.. tja.. Allemaal rubber wat staat te verfikken..
,,Nee hoor mensen.. totaal geen gevaar voor de volksgezondheid"
Nee ga er allemaal lekker boven hangen met je neus! Het zijn maar duizenden autobanden..
Het is dat ze een nieuwe 'blus' manier hadden gevonden.. anders hadden die arme mensen nog maanden in die stank en giftige wolken gezeten.
Ik zag een filmpje van iemand die de NL- vlag had hangen.. compleet zwart!, en dat was na 1 dag!
Dat mag allemaal geen naam hebben.. sterker nog.. er word doodleuk gezegd dat er niks aan de hand is. Alleen als je al zwak bent, kan het je dood worden.. anders word je alleen benauwd en krijg je k****r..
Sorry hoor.. wat voor wereld leven we.. dat mag allemaal wel gewoon?
Ondertussen doodleuk de accijnzen op tabak verhogen want "oh dat is zo schadelijk voor de volksgezondheid" - Bullshit.. gewoon geld binnen harken.

Back
Bovenaan