Zorgen om 'vuurwerkbommen' bij jaarwisseling

moontan

VWC lid
Zorgen om 'vuurwerkbommen' bij jaarwisseling

dinsdag 12 oktober 2010 00:01
EDE - Burgemeester Cees van der Knaap gaat snel met de politie om tafel om maatregelen te treffen tegen de mogelijke inzet van 'vuurwerkbommen' tijdens de komende jaarwisseling.

De burgemeester zei op vragen van PvdA op de hoogte te zijn dat jongeren over 2,5 maand van plan zouden zijn om extreem zwaar vuurwerk af te steken.

PvdA uitte maandagavond tijdens de commissie Algemene Zaken en Middelen al haar bezorgdheid. Commissielid Wagenaar zei vanuit verschillende Edese wijken aanwijzingen te hebben dat er in december zwaar vuurwerk de lucht in gaat.

http://www.edestad.nl/page/Lokaal/Regionaal/Lokaal-nieuws/.605535.news

Waar is dit op gebaseerd? En hoe zijn ze op de hoogte gebracht? Misschien door het ieder jaar horen van doffe klappen? Of door kapotte prullenbakken en bushokjes?

Vind het wel mooi geformuleerd. Er wordt gesproken over "de mogelijke inzet van vuurwerkbommen." Bommen zijn het niet en de jongeren zijn geen leger die een "wapen inzetten." Ze steken vuurwerk af omdat ze het mooi of een kick vinden. :p

Echt waar gaat het heen met de media ?
Zie je het al voor je , als het dalijk oud en nieuw is krijg je dit soort beelden op tv over ons.

En tevens worden dit de nieuwe collectie foto`s :p ?

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Gr stefan

Nou, dan heb ik goed nieuws voor ze, ze hoeven zich geen zorgen te maken.
Er zijn namelijk geen vuurwerkbommen, vuurwerk en bommen staan los van elkaar.

Mijn grootste bezorgdheid bij de manier van formuleren is dat de fantasie bij het overgrote deel van de lezers op hol slaat. Als je je nooit in het onderwerp hebt verdiept en vuurwerk was altijd iets "waar anderen mee bezig zijn", dan komt zo'n bericht bij de gemiddelde inwoner van Ede behoorlijk verontrustend aan. Het idee dat er her en der opslagplaatsen met heuse bommen liggen, en dat men heeft "beraamd" deze met oudjaar te gaan ontsteken, suggereert bijna een terroristische aanslag.

Ik denk dat de formulering bewust sterk is aangezet om voldoende draagkracht te verwerven voor handhaving en opsporing. Het moet hier haast wel om shells gaan. Vooral bij grote getallen begrijp ik de bezorgdheid dan wel. Mogelijk heeft men lucht gekregen van handel of zijn er tips binnengekomen via de Meld Misdaad lijn. Natuurlijk moeten ze hier dan op reageren, want of het nu om shells of ander professioneel vuurwerk gaat; het mag gewoon niet.

Cameo

Wat ik dan zo mooi vind, is dat 'ze hebben vernomen dat er op oud en nieuw zware bommen afgestoken gaan worden'. maar is dit niet gewoon een algemeen bekend feit? overal in Nederland wonen mensen die het graag een stukje harder horen knallen dan de wel bekende rotjes. Ze doen nu net of de AIVD Ede als centrum van een of andere aanslag hebben aangewezen. naar mijn mening een hoop bangmakerij voor een stel 'rotjes' van italiaanse makelij (want ik vermoed dat ze het hier hebben over de bekende cobra's e.d.).

blijft natuurlijk wel een feit dat een groot gedeelte van de kinders die met dit soort vuurwerk in de weer zijn er niet normaal mee kunnen omgaan. dan bedoel ik niet alleen dat ze de boel gaan lopen vernielen, maar ook afsteken in plaatsen waar dat totaal niet gepast is.

"Ze hebben vernomen". Als men iets verneemt van kindermishandeling, diefstal etc. etc zie je dat ze nooit reageren. Maar nu zijn er BOMMEN. Jawel Bommen. Een prachtig artikel om vuurwerk weer in een kwaad daglicht te stellen, uiteraard met medewerking van de Pvda. Onbewust de publieke opinie beinvloeden. :bonk:

Nu al overlast door vuurwerk in Ede

EDE - Vuurwerk zorgt in Ede nu al voor veel overlast, zegt de plaatselijke PvdA.

Raadslid Astrid Wagenaar kreeg diverse berichten van Edenaren die klaagden over grote vuurwerkbommen. Ook zelf hoorde het raadslid al een keer een grote klap, die te zwaar zou zijn voor gewoon consumentenvuurwerk.

De PvdA heeft de kwestie daarom aangekaart bij de burgemeester en roept Edenaren op om vooral overlast bij de politie te melden. De politie zelf spreekt van vijf overlastmeldingen sinds september, volgens de PvdA zijn dat er meer.

A A A woensdag 13 oktober 2010 | 15:47 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 13 oktober 2010 | 15:50

http://www.omroepgelderland.nl/web/...37781/Nu-al-overlast-door-vuurwerk-in-Ede.htm

EDE - Vuurwerk zorgt in Ede nu al voor veel overlast, zegt de plaatselijke PvdA.

Raadslid Astrid Wagenaar kreeg diverse berichten van Edenaren die klaagden over grote vuurwerkbommen. Ook zelf hoorde het raadslid al een keer een grote klap, die te zwaar zou zijn voor gewoon consumentenvuurwerk.

Te zwaar voor consumentenvuurwerk; Ja, dat zou kunnen.
Bommen; Nee, vuurwerk hoe zwaar ook en hoe illegaal ook, zijn geen bommen. Omdat bij bommen metalen pijpen (meestal staal) wordt gebruikt, welke met een explosief is gevuld, of het BP is of flash, maakt niet uit.
Bij bommen heb je scherfwerking.
Bij (knal)vuurwerk heb je geen scherfwerking, omdat daar kartonnen kokertjes of kokers worden gebruikt gevuld met BP of flash.

Tsja, ik heb nooit begrepen wat het woord 'bom' doet in de vuurwerk wereld, ook prof's gebruiken deze term om een bepaald vuurwerk item aan te duiden, best wel jammer. Het woord 'Bom' betekend n.l. iets als:

Een projectiel/instrument om schade te veroorzaken aan goederen en/of personen d.m.v. een drukgolf, scherven, giftige gassen en/of brandstichting.

Een item om destructief geweld te veroorzaken dus, en ja; veel zwaar knalvuurwerk word misbruikt om 'destructief geweld' toe te passen. Maar toch: Elk vuurwerk item, hoe zwaar dan ook is daar in principe niet voor bedoelt, het is een feest artikel in mijn beleving.
Het woord 'bom' had in eerste instantie nooit in de vuurwerk wereld voet aan de grond moeten krijgen, nu word het misbruikt door sensatie media en vuurwerk anti's.
Jammer.

Zwaar vuurwerk in verkeerde handen staat gelijk aan een flinke vernieling, denk aan de shells, cobra's en uitjes......Is dit nog wel vuurwerk vraag me af want de vernieling ermee zijn helaas enorm....maar ja, waar ligt de grens?
Natuurlijk, ook de zink 901 is krachtig etc, pantservuisten van vroeger.......
Natuurlijk doen de media ook flink mee....nitraatbommen, vlinderbommen.....waarschijnlijk weet men niet waar de klepel hangt.....(en blazen ze een verhaal graag iets/flink op...)
Bommen maakte je in de jaren 80 zelf, om de enorme knal (in mijn geval) en niet om te vernielen, ook ik heb er vroeger een aantal gemaakt en die waren soms enorm krachtig met dreunen die niet voor drukgranaten onderdeden.....Ik vind het dan ook moelijk om erover te oordelen gezien mij vroegere geschiedenis....want zwaar vuurwerk is en blijft leuk ALS ER NORMAAL MEE OMGEGAAN WORDT.....
Vernielingen zijn onzin, daar blijf ik tegen ageren.
Waarschijnlijk gaat daar ook het hele stuk over, zwaar vuurwerk in omloop waar makkelijk veel mee vernielt kan worden....

helaas geeft You Tube teveel aan hoe het vooral niet moet...:shocked:

Laatst bewerkt:
Vuurwerk zwaarder én eerder
dinsdag 26 oktober 2010 10:45

EDE - Ede heeft nog geen concrete aanwijzingen dat er met de komende jaarwisseling vuurwerkbommen de lucht ingaat.
De gemeente heeft wel zorgen: vuurwerk wordt steeds zwaarder én wordt eerder afgestoken.
Niet alleen aan het geknal buiten kan geconstateerd worden, dat er momenteel vuurwerk illegaal wordt afgestoken. Ook zijn er volgens gemeentewoordvoerder Henk Faas op een aantal plaatsen afvalresten van vuurwerk gevonden. Burgemeester Cees van der Knaap antwoordde kort geleden op vragen van PvdA-raadslid Astrid Wagenaar dat hij er van op de hoogte is dat jongeren over twee maanden van plan zouden zijn om extreem zwaar vuurwerk af te steken. Wagenaar zei vanuit verschillende Edese wijken aanwijzingen te hebben dat er in december zwaar vuurwerk de lucht in gaat.
Concrete indicaties daarover heeft de gemeente Ede nog niet, zegt Faas. Wel wordt ook bij de gemeente geconstateerd, dat het vuurwerk de laatste jaren steeds zwaarder van kaliber wordt. Dat baart de gemeente zorgen. Vooral het buitengebied werd eind 2009 in de gaten gehouden. Er vloog toen een vliegtuigje boven Ede om het afsteken van vuurwerk in de gaten te houden.
Faas: ,,In zijn algemeenheid kun je stellen dat er regelmatig, steeds meer vuurwerk wordt afgestoken. Op de voorlichtingspagina hebben we aan de mensen uitgelegd waarom vuurwerk nu niet mag. En om mensen te bewegen om bij overlast op te bellen."

Los van het mogelijke bestaan van vuurwerkbommen gaat de gemeente zoals gebruikelijk weer aan het einde van het jaar een vuurwerkcampagne organiseren. ,,Op dit moment zijn er bij ons geen geluiden bekend waardoor we nu al in actie moeten komen," besluit Faas.

bron : http://www.edestad.nl/page/Lokaal/Regionaal-Detail/Vuurwerk-zwaarder-en-eerder.612484.news

Back
Bovenaan