Zoetermeer wil afsteektijden vuurwerk aanscherpen en vervroegde beveiliging

ylke

VWC lid
ZOETERMEER - De evaluatie van de jaarwisseling 2013-2014 van de burgemeester en wethouders is inzichtelijk. Hoewel het relatief rustig was tijdens oud en nieuw, wil de gemeente komende jaarwisseling de regelgeving rondom het afsteken en verkoop van vuurwerk toch aanscherpen en beveiliging eerder op pad sturen.

Oud en nieuw zorgt vaak voor onrust. Afgelopen jaarwisseling heeft de politie 16 personen aangehouden. Twee personen zijn via snelrecht berecht en zes personen zijn naar Halt doorverwezen. De politie heeft eenmaal te maken gehad met geweld tegen een politieagent.

Schade

De schade aan gemeentelijke eigendommen is totaal 99.400 euro. Dit is een daling van 27 procent in vergelijking met het voorgaande jaar. Schade aan persoonlijke eigendommen door vuurwerk en brandstichting is moeilijk inzichtelijk te krijgen. Wel zijn een tweetal autobranden bekend en een aanzienlijke schade aan een zestal woningen op het Magnoliapark. De brandweer moest 83 keer uitrukken voor kleine incidenten.

Advies

Naast gewenste strengere regelgeving voor het verkopen en afsteken van vuurwerk, wil de gemeente Zoeterneer voor 2014-2015 maximaal vijf legale vreugdevuren in afstemming met de wijkmanagers. Daarbij is het advies om de werktijden van de beveiligers te vervroegen om betere afstemming te vinden met Team Handhaving.

Bron

Toch wel frapant dat er een flinke daling qua schade etc te melden valt maar dat ze toch de afsteek en verkooptijden willen gaan aanpassen, naar mijn mening is dit niet de manier om de kosten en dergelijke nog verder in te dammen. Ze moeten juist blij zijn met deze daling en de weg die ze daarvoor hebben ingeslagen juist blijven handhaven. Nog een verdere daling en wat betreft vuurwerk blijven de regels hetzelfde..... iedeeen blij toch ?

ach ja sommige gemeentes willen gewoon wat te zeuren heb ik .
of gewoon lekker mee doen met de grote jongens .
als je schade cijfers met 27% zijn gedaald zou ik als burgemeester heel blij zijn .

Wedden dat de gemeentes nog steeds flinke schadeposten hebben zelfs al drukken ze er een totaal verbod doorheen.. wat meer bewustwording danwel voorlichting zou, zoals wij denk ik allemaal wel weten, veel beter helpen.

Blaffende honden bijten niet,zolang het bij roepen blijft is er niks aan de hand,en ze moeten toch wat voor der geld doen.

Wedden dat de gemeentes nog steeds flinke schadeposten hebben zelfs al drukken ze er een totaal verbod doorheen.. wat meer bewustwording danwel voorlichting zou, zoals wij denk ik allemaal wel weten, veel beter helpen.
Precies. Vreugdevuren/kerstboomverbranden hou je toch wel. En zodra iedereen een slok teveel op heeft gaan ze toch wel vervelend doen, is het niet met vuurwerk dan vinden ze wel wat anders.

Het grootste probleem dat ik heb is dat ik in het artikel geen redenen kan vinden voor het aanscherpen van de afsteektijden. Het enige dat er, buiten het verscherpen van deze tijden, echt in het artikel staat is "Schade aan persoonlijke eigendommen door vuurwerk en brandstichting is moeilijk inzichtelijk te krijgen".

Hoe dan ook, vooropgesteld dat het verscherpen van de afsteektijden geen effect heeft dan mag je verwachten dat de maatregel weer wordt teruggedraaid, aangezien de gemeente wel doorlopend lijkt te evalueren hoe de maatregelen uitpakken.

In het artikel staat idd geen specifieke reden tot aanscherping. Maar nu hebben ze "geproeft" van een smakelijke besparing waarover ze lekken konden pochen. Ze hopen volgend jaar denk ik nieuws te kunnen brengen als:

wederom heeft onze strengere vuurwerk aanpak geleid tot een vermindering van schade aan publieke en gemeente eigendommen. En daarmee een verlaging van de maatschappelijke kosten. Dat vonden wij zooo goed van ons, dat we nu even zullen bukken om de inwoners van onze gemeente de gelegenheid te geven een grote bos veertjes in ons achterste te steken!

Zoiets zal het wel zijn..

In het artikel staat idd geen specifieke reden tot aanscherping. Maar nu hebben ze "geproeft" van een smakelijke besparing waarover ze lekken konden pochen. Ze hopen volgend jaar denk ik nieuws te kunnen brengen als:

wederom heeft onze strengere vuurwerk aanpak geleid tot een vermindering van schade aan publieke en gemeente eigendommen. En daarmee een verlaging van de maatschappelijke kosten. Dat vonden wij zooo goed van ons, dat we nu even zullen bukken om de inwoners van onze gemeente de gelegenheid te geven een grote bos veertjes in ons achterste te steken!

Zoiets zal het wel zijn..

Geloof maar niet dat het tot een vermindering komt van schade,het tegenover gestelden gebeurd.
doordat ze nu geen standpunt innemen met betrekking tot het afsteken en verkopen van vuurwerk voor 2014 gaat iedereen die iets moois wil hebben nu hamsteren,en zelfs mensen die nog nooit illegaal iets gekocht hebben kopen het nu wel,zodat ze wat hebben,en geen zin hebben om straks uren in de rij te moeten staan om een pakketje te kunnen hebben.

Maar ze leren het hier toch niet,word ook niet gekeken naar een oplossing,maar naar wat zij willen.
Kijk maar wat er nu gebeurt met die motorclubs,ze willen er eentje weg hebben en gelijk word alles op gebied van motorclubs verboden,clubs die al 30 jaar zonder problemen bijeenkomsten organiseren mogen ineens niks meer,omdat er een club is die zich niet zou gedragen (maar er is NOG niks gebeurd)

Daarom hoop ik dat de jongen van die clubs er een groten benden van maken,dat meneer de burgemeester en politie verantwoording af mag gaan leggen waarom ze z'n stommen beslissing hebben genomen.
Als ze maar voor genoeg schaden zorgen komt de rest van zelf,werkt ook bij het voetbal,als ze daar ook maar zeggen dat ze er over denken maatregelen te nemen schoppen en slaan ze alles kapot,dat wetende in het achterhoofd gebeurd er maar weinig aan de voetbal relen.

Nederland is fout bezig,en het duurt mij eigenlijk al te lang zoals het nu gaat. Daarom ben ik benieuwd wat er in mei uit die kamer besprekingen gaat komen,als er nou eens iets definitief is kunnen we er iets tegen gaan doen,nu blijft het allemaal maar bij woorden en gezeik (echt Nederland)

Back
Bovenaan