Zoetermeer: 'onze kat is doodsbenauwd.'

densta

VWC lid
REGIO - Inwoners van Zoetermeer blijken relatief veel overlast te ondervinden van vuurwerk. De stad staat vijfde in de lijst van het meldpunt vuurwerkoverlast.nl.

Via die website zijn tot nu toe 35.000 meldingen binnen gekomen. De ranglijst wordt aangevoerd door de drie grote steden. Uit Rotterdam komen de meeste klachten (ruim 1500). Daarna volgen Amsterdam (1200), Den Haag (1000), Utrecht (600) en Zoetermeer (500).

De bewoners van Zoetermeer melden tal van irritaties, blijkt. ‘Dat men blijkbaar nu al midden in de nacht zwaar vuurwerk aan het afsteken is, is ronduit belachelijk en moet definitief verboden worden,’ aldus iemand op de site. Een ander: ‘Zaten net gezellig te eten in een restaurant toen er net voor de deur een vuurwerkbom is afgestoken. Vooral de oudere gasten zijn erg geschrokken.’ De volgende: ‘Midden in de nacht gaan zware vuurwerkbommen af in Buytenwegh Zoetermeer. Onze kat is doodsbenauwd, kruipt weg en wil niet benaderd worden. Waarom toch?’

Het meldpunt is een initiatief van 15 lokale GroenLinks-fracties. De meeste meldingen gaan over te vroeg afgestoken vuurwerk (32 procent) en overlast door vuurwerkbommen (47 procent). De klachten over overlast komen uit het hele land.
De overgrote meerderheid van de klachten is bij de website binnengekomen nog voor de officiële verkoop begon.

Vrijdag is de eerste van drie officiële vuurwerkverkoopdagen. De initiatiefnemers verwachten dat de vuurwerkoverlast zal toenemen. Het Haagse raadslid David Rietveld had wel gedacht dat het meldpunt veel klachten zou opleveren, maar is toch nog verrast door de werkelijke hoeveelheid. ‘Je weet wel dat mensen overlast ervaren. Maar op een gegeven moment ging het wel erg snel. De toeloop is enorm.

Bron: http://www.omroepwest.nl/nieuws/28-12-2012/‘onze-kat-doodsbenauwd’

dezelfde kat die 360 dagen in het jaar bij je in de tuin zit te scheiten, ook maar ff meldpuntje voor openen

Gek joh, dat dieren van bange baasjes wegkruipen. Het is de angst van het baasje die de boel laat escaleren, niet de knal zelf!

Dieren blijven relatief rustig als het baasje ook rustig is. Hier ligt de kat rustig op de bank. Komt gerust kijken bij visite. Niets aan de hand. Bij familie lopen de katten en hond ook rustig rond. Het hondje gaat moeiteloos naar buiten.

Ik word zo misselijk van mensen die geen ene snars snappen van het gedrag van zowel dieren als mensen. Misschien moeten ze eens meer naar Discovery Channel kijken, het programma van Cesar Millan bestuderen en anders wel de Dr Phil show. Kunnen ze wat van leren.

Angstig en laf gedrag hoort niet beloond te worden.

Wat Jupiler zegt. 2 van mijn katten zitten zelfs voor het raam om 00:00 die vinden het prachtig. De derde moet er alleen weinig van hebben:p.

ik heb dit jaar een nieuw katje gekregen, hij is inmiddels 3 maanden oud en stoort zich er totaal niet aan. heb ook wel eens als tip gehoord dat je honden/katten niet moet gaan lief kozen als ze ergens van schrikken want dan wennen ze er aan dat het eng is.

‘Dat men blijkbaar nu al midden in de nacht zwaar vuurwerk aan het afsteken is, is ronduit belachelijk en moet definitief verboden worden,

Dat is toch ook al verboden?
Buiten het feit dat vrijwel alle klachten voor vandaag door illegaal vuurwerk komen, wat allang verboden is en dus niet zou veranderen door een verbod op NL consumenten vuurwerk, is het ook gewoonweg niet toegestaan om nu al vuurwerk af te steken.
Dat hierop vrijwel geen handhaving is is een ander verhaal, echter zal je met een volledig consumenten verbod toch ook agenten op straat hebben om te zorgen dat mensen ook daadwerkelijk niets afsteken?
Als ze het nu al niet eens 2-3 dagen kunnen volhouden gaat dat met een totaalverbod helemaal niet meer lukken, of heeft Groenlinks ergens een potje gevonden voor meer blauw op straat?

De partij die gigantisch onderuit ging de afgelopen verkiezingen is even makkelijk zieltjes aan het winnen met dit meldpunt en de 10 nieuwsberichten per dag er over, echter zijn mensen het uit principe met zoveel dingen niet eens dat je daar (gelukkig) geen verkiezing door wint.

schuld van de baasjes zelf!!!
vanaf het moment dat ze puppy/kitten zijn een dvd er op doen en het geluid steeds harder zetten en met het beestje spelen.
is ook gelukt met de hond van mn ouder waarbij ik dat heb gedaan, en ze geeft nu niks om vuurwerk:)

mijn hond ook niet..
al vanaf pup gewent aan vuurwerk, zelfs als ik schik van een harde onverwachte knal.
kijk die me dom aan van wat ben jij nou aan het doen. hahahaha

Huisdieren kopieëren het gedrag van baasjes. Als je de hond negeert terwijl er een stuk vuurwerk wordt afgestoken, zal hij dit ook gaan doen.

Laatst bewerkt:
Het klopt dat je zelf niet in paniek moet raken omdat er een grote kans is dat het dier het na doet, het is alleen niet zo dat als je zelf niks doet het dier dat ook gelijk na doet, helaas.

Mijn hond heb ik ook getraind met vuurwerk geluiden, hij reageert dan alleen op fluit geluiden terwijl die in het echt ook op knallen reageert. Het is niet altijd de fout van het baasje, dat is te makkelijk om te roepen. Ik ben het er wel mee eens dat het best even moet kunnen, alleen oudejaars avond word die echt bang en dat is zo weer voorbij..

Hmm vaag verhaal, ik woon in Sweet lake en ik hoor af en toe een knal maar zoveel knallen zoals verteld moet ik echt ontkrachten want het is zwaar overdreven en twijfel dan ook aan de waarheid er van. Dat een kat er van schrikt kan ik mij zeer goed voorstellen, maar aan de andere kant wil ik wel even vermelden dat ik heel vaak schrik als ik op een zebrapad geen voorrang krijg, een hond agressief gaat blaffen als ik buiten loop, een kat begint te blazen als ik hem probeer aan te halen etc etc. Moet ik dan net als groen link{s) verschiedene meldpunten gaan aanmaken etc ?

@Torr, daarom hebben ze mij altijd geleerd leven en laten leven. Gelukkig woon ik in een prima wijk waar mensen best eens laat lawaai maken of een feestje hebben maar waar jij dat zelf dan ook wel eens mag.

Beetje tolerantie naar elkaar toe, ontbreekt vaak tegenwoordig ;)

Beetje tolerantie naar elkaar toe, ontbreekt vaak tegenwoordig ;)

I agree, ik moet wel zeggen dat de tolerantie " vroeger" een stuk hoger lag en dat het er tegenwoordig maar op lijkt om zoveel mogelijk op iets af te moeten stoten en niet allen op vuurwerkgebied maar op veel meer dingen..... heel triest maar wel waar :(

Hmm vaag verhaal, ik woon in Sweet lake en ik hoor af en toe een knal maar zoveel knallen zoals verteld moet ik echt ontkrachten want het is zwaar overdreven en twijfel dan ook aan de waarheid er van.

Vind het eigenlijk ook wel meevallen dit jaar (Seghwaert/Noordhove). Zeker regelmatig knallen te horen maar niet absurd hard of veel. Afgelopen weken ook al wat siervuurwerk de lucht in zien gaan, maar minder dan voorgaande jaren. Moeilijk te plaatsen dus dat de overlast zou zijn toegenomen in Zoetermeer. 500 meldingen hier betekent volgens mij of veel dubbele meldingen, of veel fakemeldingen.

I agree, ik moet wel zeggen dat de tolerantie " vroeger" een stuk hoger lag en dat het er tegenwoordig maar op lijkt om zoveel mogelijk op iets af te moeten stoten en niet allen op vuurwerkgebied maar op veel meer dingen..... heel triest maar wel waar :(

Ik zag laatst dat je tollerantie gewoon kan kopen:p was zoeen reclame over is een nieuw product schijnt. Je kunt het hier gratis bestellen: http://www.tolerantie.nu/ Ik wil best 10.000 pakketjes bestellen voor alle gegadigden van de GroenSlinkse partij, die kunnen het aardig gebruiken:D

We hebben ook 2 honden thuis rond lopen.

de een maakt het echt geen drol uit wat er afgestoken word, al gooi je een grote vlinder voor de deur. thuis gaat ze lekker op dr plek liggen en valt zelfs op 31 dec gewoon in slaap alsof er niks aan de hand is.

de ander is iets minder gesteld op vuurwerk. in huis is er niks aan de hand maar buiten tijdens het uitlaten is ie wat minder op zn gemak. vaak kiezen we altijd een rustig moment uit om ze uit te laten, bijv vlak voor 0:00 als iedereen binnen voor de buis zit. of tijdens etens tijd. als je dan iemand tegen komt met vuurwerk vraag je gewoon of hij even wilt wachten met het afsteken ervan. 99% geeft hier gewoon gehoor aan, niks aan de hand dus.

om 0:00 gaat de muziek gewoon vrij hard aan en zetten we de verlichting aan zodat ze veel minder schrikken van het overige geluid en lichtflitsen wat buiten allemaal af speeld.

gaat ieder jaar perfect, geen enkel probleem verder. als we na het stoken weer binnen komen liggen ze vaak bij elkaar gewoon rustig zonder angst.

honden en katten die als pussy's reageren heeft echt voor een heel groot deel te maken met het baasje die ze dan teveel aandacht geeft of beloond.

Back
Bovenaan