Zeer zwaar vuurwerk in speeltuin Nijkerk ontmanteld

Babiloot

VWC lid
Een robot van de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) moest gisteravond in actie komen om zeer zwaar vuurwerk te onderzoeken op een kinderspeelplaats in Nijkerk. Het spul bleek zeer gevaarlijk en werd door de EOD nog diezelfde nacht tot ontploffing gebracht, zo meldde de politie vanmiddag.

De politie kreeg rond half tien 's avonds een melding dat er in het speeltuintje zwaar vuurwerk werd afgestoken. Agenten troffen meerdere lanceerbuizen en restanten van vuurwerk aan. Een buis bleek nog gevuld met explosieven. Omdat het om gevaarlijk explosief materiaal ging, werd de EOD opgeroepen om het vuurwerk te onderzoeken en te ontmantelen.

De omgeving werd afgezet en met een mobiele robot werd het explosief geborgen. De EOD heeft het spul later in de nacht in het buitengebied tot ontploffing gebracht. De politie zoekt getuigen.

Bron: Ad.nl

is er nou echt helemaal niemand bij de politie die ook maar een beetje verstand van vuurwerk heeft.
Neem aan tenminste dat het hier over een shell ging die nog in de buis zat.

Tja, maar om te melden dat er een shell van een kleine 3 inch in de buis zat, is veel minder spectaculair dan "zeer zwaar vuurwerk" of "explosief".

hahahahahaha, eod had niet hoeven te komen. Ze hadden beter mij kunnen bellen, ik was gratis gekomen. Had het lontje nog wel een keer aangestoken.

Maargoed, ze hebben weer een 2e Enschede voorkomen, puik werk mannen!!

Wauw jullie zijn snel!!!

Ik zie deze net pas (3 uur geleden geplaatst op telegraaf)

Wou deze hier posten.

Link: http://www.telegraaf.nl/binnenland/23391605/__Vuurwerk_in_speeltuin__.html

Op de afbeelding zijn duidelijk mortierbuizen te zien. Formaatje 2''/4'' (Bekende blauwe vuurpijl buizen :wink:)

Nog een bewijs dat de polietie totaal geen verstand heeft van vuurwerk:
De omgeving werd afgezet en met een mobiele robot werd het explosief geborgen. De EOD heeft het spul later in de nacht in het buitengebied tot ontploffing gebracht. De politie zoekt getuigen.

Volgensmij zouden ze zelfs een robot er op af sturen als je een FP3 nitraat in een 6'' mortier stopt.

Naja, leuke afbeelding in ieder geval.

Groet

Menen ze dit?

Dit is toch diep treurig, toch gewoon zeer triest ipv zeer gevaarlijk vuurwerk. Wat mat deze poppenkast wel niet kosten? Zijn die gewoon leuke oefeningen met een robot?

Lees veel sarcastische reacties, maar het feit dat een shell onbewaakt in een speeltuin ligt vind ik best zorgwekkend hoor. Niet dat kinderen aanstekers hebben maar toch..

Neemt niet weg dat die robot lichtelijk overdreven is.

EOD gaat altijd uit van een bepaalde volgorde van werken en behandelen dit vuurwerk ook op die manier. Wie zegt dat het geen zelf knutselwerk is? Tijd geleden natuurlijk eod'ers gewond vanwege vuurwerk geknutsel....
Altijd makkelijk praten....klapt een 2 of 4 inch ineens heb je wel een zwaar gewonde...jullie steken je hoofd toch ook niet boven zo een buis die waarvan je nietw weet wat erin zit?

Lees veel sarcastische reacties, maar het feit dat een shell onbewaakt in een speeltuin ligt vind ik best zorgwekkend hoor. Niet dat kinderen aanstekers hebben maar toch..

Dit klopt natuurlijk wel wat je zegt maar een rek van 23 euro en 5 buizen telde ik snel is zo'n 70-80 euro aan materiaal wat daar staat. Die laat je niet "zomaar" achter.

Ik snap niet waarom lui dat in een speeltuin gaan schieten. Rij naar een industrie terrein of veld. Nu zal er wel een salvo geschoten zijn en 1 shell zijn blijven steken. Dan houdt je afstand. Maar ondertussen is de buurt wakker en belt 112 omdat de Duitsers het land bombarderen. Wieewiieewiiee politie. Ja, dan nemen ze het hazenpad.

Ik denk dat dit de logische normale verklaring is voor deze gebeurtenis. De keuze is gewoon zeer fout in een bevolkt gebied te gaan schieten. Zeker in deze tijden zijn recreatieplassen en plaatsen leeg. Ga daar schieten en niet in een stad

EOD gaat altijd uit van een bepaalde volgorde van werken en behandelen dit vuurwerk ook op die manier. Wie zegt dat het geen zelf knutselwerk is? Tijd geleden natuurlijk eod'ers gewond vanwege vuurwerk geknutsel....
Altijd makkelijk praten....gelukkig zijn we GEEN italianen!

Die was toch verwond door ze eigen onkunde. Geen pakken aan en lichtzinnig gedacht "Het is maar vuurwerk" met die flitspaal. Natuurlijk is de plaatser dan de schuldige maar neemt niet weg dat deze EODer zich aan de voorschriften had moeten houden

Dit is gewoon over de top

Ik vind het nog het meest triest voor de kinderen, die konden die avond niet meer in het speeltuintje spelen...:sad:

Het optreden van de EOD kan ik wel begrijpen. Als Nederland zo'n strenge straffen op het bezit van shells heeft, dan moet je wel zo optreden wil je geloofwaardig overkomen als overheid.

Lees veel sarcastische reacties, maar het feit dat een shell onbewaakt in een speeltuin ligt vind ik best zorgwekkend hoor. Niet dat kinderen aanstekers hebben maar toch.

Daar heb je natuurlijk gelijk in dit kan echt niet. Maar ik denk dat ik niet alleen voor mezelf spreek als ik dit zeg, al die overdreven stukken in de media vind ik erg zorgwekkend voor ons(vuurwerkliefhebbers)vind je het gek dat mensen een vuurwerk verbod willen als ze al die onzin lezen. Ik wil het eigenlijk allemaal niet meer lezen kan er erg geirriteerd van worden.

Jammer dat de Telegraaf de reacties op dat artikel heeft uitgezet, anders hadden we nog eens goed kunnen lachen!

Ik kan het niet goed zien maar misschien hadden ze wel een goede reden om met een robot te komen denk aan bv een schietkistje wat aanwezig was of smeulde er nog wat.

beeldmateriaal aanwezig

[video]http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2076367/eod-zet-robot-in-voor-gevaarlijk-vuurwerk-in-nijkerk.htm#.VHtkuDGG-T8[/video]

Back
Bovenaan