Zeer gevaarlijk zelfgemaakt vuurwerk gevonden

ylke

VWC lid
5f0bef2f3d31fe52022824e313da5c78-778x427.jpg

bf3ef127caca16ebc5d28d84e3a24aa2-778x427.jpg

De politie heeft donderdagmiddag zeer gevaarlijk, zelfgemaakt vuurwerk aangetroffen in een woning aan de Meeuwenlaan op Urk.

De politie kwam de knallers op het spoor door een ander onderzoek.*Het gaat onder andere om nitraatbommen, signaalpijlen en zelfgemaakte vuurwerkbollen. Volgens de politie gaat het om zo'n 60 a 65 stuks. De eigenaar van de knallers, een man van 22, is meegenomen naar het bureau voor verhoor.*

Het vuurwerk is in beslag genomen.*

Bron

ik snap de combinatie van die commerciële shells en de zelfgemaakte shells niet? Waarom maken als je het kunt kopen, en waarom kopen als je plezier hebt van het zelf maken? :bonk:

Op de 2e foto zie je rechts boven nog een stukje van een witte bol, ze lijken even groot of misschien wel groter dan de shells...

Zouden die witte bollen ook shells zijn?
Er bestaan toch ook kunsstof shells?

Er bestaan inderdaad shells die kunststof hemi's hebben. Kijk maar naar de sferische/cilindrische shells in Zuid-Europa.
Ik denk persoonlijk niet dat dit shells zijn. Zal even uitleggen waarom ik dit denk;
Je ziet bovenaan de witte bollen een stukje timefuse zitten. Deze is met een lijmpistool vastgemaakt. Maar het stukje timefuse van een shell heeft een stuk blackmatch dat door de kern van het timefuse loopt (over de dikte van het lont). Deze methode noemt men ''crossmatching''. Dit zorgt er voor dat het stuk timefuse veel makkelijker ontstoken wordt en men niet zo heel snel last krijgt van een deadshell. Daarnaast hebben veel shells een dubbele ontsteker. Dus 2 stukken timefuse zodat de shell bijna altijd wel tot een break komt.

Daarnaast denk ik eerder aan zelf gemaakte bollen dan aan shells, gezien het stuk timefuse op de 2e foto links samen met het viscofuse.

Zoiets als dit mogen wat mij betreft wel groot uitmeten op tv,want wat mij betreft is die thuisprutserij is het gevaar voor onze hobby maar meer nog voor de omgeving.

Back
Bovenaan