Zal het Vuurwerkafsteekverbod in Ede er komen?

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
ls het aan de SGP, ChristenUnie, GroenLinks, DKE en EdeNu ligt komt er een vuurwerk-afsteekverbod in de hele gemeente Ede vanaf oud en nieuw 2023-2024. De vijf partijen dienden in september een initiatiefvoorstel in om dit te regelen. Donderdag 7 oktober werd tijdens een oordeelsvormende vergadering gesproken over het voorstel.

"De buitenproportionele schade aan mens, dier, materiaal en het milieu kan niet meer. De grens is bereikt, het is tijd voor een feestelijk alternatief voor de jaarwisseling dat veiliger en milieuvriendelijker is. Denk bijvoorbeeld aan optreden van een bandje of een oliebollenfeestje”, stelt Ellen Out van GroenLinks Ede.
"De jaarwisseling moet rustige, veiliger en met minder overlast plaatsvinden. Het afsteken van vuurwerk is inderdaad een traditie, ontstaan in de jaren 70 van de vorige eeuw, maar wij vinden het eigenlijk geen goede traditie meer. Net als bij roken het moet anders en beter", vervolgt Nico van der Poel van de SGP. "Ik ben het alles behalve eens met dit voorstel. Dit voorstel zorgt ervoor dat je niet als particulier siervuurwerk kan afsteken in je eigen tuin samen met bijvoorbeeld het gezin. Het is een traditie waar je niet aan moet komen", aldus Gabrielle Hazeleger van Gemeentebelangen Ede. Ruben van Druiten kan zich ook absoluut niet vinden in het initiatiefvoorstel: "Dit hele voorstel is een vorm van vertrutting en betutteling. De enige mogelijkheid om legaal vuurwerk af te steken voor acht uurtjes word hiermee afgeschaft".
"Dit is echt een belachelijk voorstel. Ik hoop echt dat de initiatiefnemers zeker na het debat wat wij hebben gehad maar ook na enkele insprekers die wij hebben gehad, dat zij zich nog even heel goed realiseren wat en welk probleem ze denken op te lossen. En dat is eigenlijk helemaal niets. Ze denken hiermee de overlast op te lossen maar ze houden geen rekening met families die gezellig met z'n allen een stukje siervuurwerk willen afsteken. De indieners verbieden dit laatste en dat vinden wij belachelijk", laat Bart Omlo van de Edese VVD fractie weten

Betutteling
De partijen die grote moeite hebben met dit voorstel vinden dat er sprake is van betutteling.
Nico van der Poel is het hier niet mee eens. "Wij willen een duidelijk signaal afgeven. Duidelijk laten merken: daar staat Ede, wij gaan voor veiligheid, wij gaan voor een betere jaarwisseling, op een betere en andere manier".
Ellen Out kan zich hierbij aansluiten: "Er zijn tradities die leuk zijn en ook die niet leuk zijn. Deze traditie is voor wat betreft ons aan het ontaarden. Wij willen deze nu op een leuke manier bij sturen. Denk niet dat wij mensen betuttelen, wij maken mensen er bewust van en gelukkig zijn al veel mensen zich er van bewust. Nogmaals wij willen helemaal niet mensen die afnemen, maar wijzen op alternatieven".

Gabrielle Hazeleger vindt dit betutteling: "Ik denk dat wij best dingen aan onze inwoners over kunnen laten. Bijvoorbeeld siervuurwerk afsteken. Waar het echt mis gaat is bij het illigale vuurwerk. Daar is inderdaad overlast van, maar met siervuurwerk valt het echt mee. Vind het dan ook betuttelend om dan te zeggen dat mensen dat niet meer mogen doen".
"Het is pure betutteling. Er wordt gesuggereerd dat vuurwerk overlast wordt aangepakt, maar ja, heel wat illegaal vuurwerk wat nu al word afgestoken is ook verboden en die acht uur dat het nog wel legaal kan dat is vaak niet eens het probleem".

Bart Omlo: "Wat ik in het debat al aangaf, het gaat alleen maar om verbieden, verbieden, verbieden. Je gaat alles verbieden dus ook dat leuke legale siervuurwerk. Dat is toch een soort van betutteling dat als je denkt alle problemen op te lossen om een stukje waar het juist goed gaat weg te halen. Dat vind ik erg kwalijk".

Handhaving
Een aantal raadsleden had tijdens het debat kritische vragen over de handhaving. Zij vroegen zich af hoe de indieners dit willen organiseren.
"Er vindt handhaving plaats op dezelfde manier als nu. Een totaalverbod lijkt ons beter te handhaven, omdat je weet bij iedere knal, bij iedere vuurpijl dit is niet goed. Wij willen niet alleen verzuren en mensen iets afnemen, er is nog veel mogelijk. Kindervuurwerk bijvoorbeeld is nog mogelijk. En ook alternatieven blijven mogelijk. Het is een cultuursomslag. Wij moeten af van de situatie dat Ede verandert in een soort oorlogsgebied. Veel mensen durven de straat niet op, mensen hebben last van luchtwegen, huisdieren zijn dagen in de stress. Sommige partijen gaven aan van ja, maar nu heb je alleen de uren afgedekt van 20:00 tot 02:00 uur, maar wij denken dat dit ook effect heeft op de dagen ervoor. Vaak wordt er dan al vuurwerk afgestoken. Wij denken dat juist een cultuuromslag in het denken over wat is nu eigenlijk leuk en wat is nu eigenlijk een feestje met oud op nieuw, dat dat uiteindelijk van generatie op generatie over kan gaan. Zodat wij straks op een andere manier oud op nieuw vieren", aldus Ellen Out.
Gabrielle Hazeleger had tijdens het debat ook de nodige vragen over de handhaving, maar wilde ook aandacht voor de ondernemers. "Ondernemers in onze gemeente die worden hierdoor gedupeerd. Als het voorstel het gaat halen, en over twee jaar ingaat, zullen ondernemers die afhankelijk zijn van vuurwerkverkoop deels of grotendeels geraakt worden door dit verbod".

Cijfers
Volgens de indieners werkt Ede al sinds 2018 met vuurwerkvrije zones. Een gemeentelijk afsteekverbod had volgens onderzoek toen al de steun van de halve bevolking. "Die steun zal alleen maar gegroeid zijn, nu het landelijk vuurwerkverbod afgelopen jaarwisseling vanwege covid-19 tot significant minder slachtoffers, minder schade en minder vervuiling geleid heeft", stelt Ellen Out. In navolging van Rotterdam willen de partijen ook een afsteekverbod opnemen in de Edese APV, de lokale wetgeving.

Bart Omlo heeft grote moeite met deze getallen. "In het debat werd telkens gesuggereerd dat 50 procent van de Edenaren overlast ervaart door vuurwerk. In het onderzoek staat dat het niet representatief is, maar toch gebruiken ze dat als argument. Wat wij ook hebben aangehaald is het idee om eerst eens een onderzoek te laten doen of zij nog steeds diezelfde mening hebben. Baseer je niet op een niet representatief onderzoek, maar zorg er voor dat dit onderzoek wel representatief is".

Vuurwerkshows
In plaats van vuurwerk roepen de partijen op om de jaarwisseling op andere wijze te vieren. Met een overgangsperiode van 3 jaar kan de vuurwerkbranche zich voorbereiden op de gevolgen, en kunnen nieuwe tradities vorm krijgen. Daarvoor doen zij een beroep op de inwoners, die weten immers het beste wat ze gezellig vinden en hoe ze met elkaar het nieuwe jaar in willen luiden. De gemeente kan die suggesties dan ondersteunen met cofinanciering, en daarmee zorgen voor een overzichtelijk aantal jaarwisseling-activiteiten voor de dorpen en wijken in Ede, zodat er voor iedereen iets leuks te doen is. Volgens de indieners is een vuurwerkshow een goed alternatief. Zij vinden dat op 13 locaties zoiets georganiseerd zou kunnen worden. Met name GemeenteBelangen Ede, VVD Ede en BurgerBelangen Ede vroegen zich hardop meerdere malen af wie dit moet gaan betalen.

Ellen Out: "De bedoeling is, dat als die vuurwerkshows er komen, deze dan ook aan bepaalde regels gebonden zullen zijn. Wij hebben het college ook gevraagd om duidelijke kaders te stellen, want vuurwerkshows zijn vergunningsverplichtig. De organisator kan voor wat betreft ons met sponsoring, met EdeDoet bonnen, met een bijdrage van inwoners deze shows betalen. En de gemeente kan ook iets bijdragen".

Nico van der Poel: "Op dertien locaties in de gemeente Ede kan wat georganiseerd worden. En het is aan de bevolking of men dat wil, en of men daar gelegenheid toe ziet".

"Dat is een goede vraag, wie gaat die shows betalen. Moeten wij dat in een keer uit de Ededoet bonnen gaan halen waardoor andere initiatieven sneuvelen?. Ik denk dat dit niet de bedoeling kan zijn. Dertien shows daar kan je ook wat van vinden. Er word gesproken over Milieu en CO2 uitstoot, maar ik denk dat al die auto's die dan de weg opgaan ook niet goed zijn voor de uitstoot", stelt Gabrielle Hazeleger.

Ook Ruben van Druiten weet niet goed wie die shows moet gaan betalen, hij vroeg er meerdere malen naar, maar kreeg volgens eigen zeggen onvoldoende antwoord: "Ja, dat is lastig, ik weet het niet. Ik heb de indieners daar niet over gehoord. Daar hadden ze ook eigenlijk geen antwoord op". "Wie die vuurwerkshows gaat betalen is ook nog een heel goede vraag. Eigenlijk hebben de initiatiefnemers zoiets van laten wij maar eerst dat initiatiefvoorstel maar aannemen, dan reserveren wij dit jaar er 25.000 euro voor. Dan kan het college komen met een voorstel van wie deze shows gaan betalen. Er werden suggesties aangehaald, maar eigenlijk geef je een blanco cheque. Los van schadevergoedingen voor ondernemers, kost meer geld om vergunningen te regelen, evenementen moeten worden gecoördineerd, dus het gaat echt om heel veel geld. Wie dat nu echt gaat betalen kunnen de initiatiefnemers nu nog niet zeggen, pas volgend jaar, maar stem maar wel vast voor het voorstel. Dus een soort blanco cheque daar staan wij niet achter."

Carbid schieten
Diverse partijen in de Edese gemeenteraad hadden ook de nodige vragen aan de indieners over het afsteken van carbid wat veel gebeurt in het buitengebied tijdens de jaarwisseling. "Carbid is geen vuurwerk, het is weliswaar er aan verwant, maar het is geen vuurwerk. Hier gelden andere regels voor en het valt niet onder het vuurwerkbesluit", aldus Nico van der Poel.

Ruben van Druiten vermoedt een heel andere reden waarom carbid niet in het voorstel terug komt: "Nee dat ligt natuurlijk electoraal erg gevoelig bij de SGP aanhang. Die bevind zich met name in het buitengebied, en tja, dat kost hun kiezers".

11 november
Op donderdag 11 november zal tijdens de besluitvormende vergadering gestemd worden over het initiatiefvoorstel. Nico van der Poel van de SGP heeft er vertrouwen in. "De indieners zijn met 20 van de 39 dus in de meerderheid. Weliswaar een nipte meerderheid maar als het goed is zal het moeten halen".

Ellen Out vult aan: "Wij hebben andere partijen geprobeerd te overtuigen van van ons plan dat dat een manier is, het is ons beste bod, om te gaan kijken hoe wij de huidige ontwikkeling kunnen ombuigen. Dat is denk ik in ieders belang. WIj proberen echt Ede breed te kijken, wat fijn is voor Ede. Een deel van Ede vindt het fijn om af te steken, om oorlogje te spelen. Een deel doet het ook voor het plezier, maar doet het netjes laat ik daar helder over zijn. Helaas het grootste deel veroorzaakt overlast".

Gabrielle Hazeleger verwacht dat het voorstel het ook gaat halen, is daar dan wel teleurgesteld over, maar heeft toch nog hoop: "Ik verwacht dat het voorstel het haalt, maar kijk maar eens naar vandaag. Er waren best veel afwezigen vandaag in de raad. Ik hoop zeker niet door ziekte, maar ik hoop stiekem dat iemand van de indieners een buitenlands reisje heeft geboekt en daardoor niet aanwezig kan zijn".

"Ik heb ook even gerekend, verwacht 20 voor en 19 tegen. Ik heb ook al begrepen dat het mogelijk is dat sommige leden van partijen van de indieners, tegen zullen stemmen. Niet iedereen in de eigen achterban is overtuigd van dit voorstel. Wij als VVD hebben al aan gegeven de bij de indieners dat wij een hoofdelijke stemming zullen aanvragen. Om te horen of echt iedereen van de indieners instemt", aldus Bart Omlo van de VVD.

Ook Ruben van Druiten heeft het idee dat het voorstel geheel tegen zijn zin in het gaat halen. "Wij kunnen alleen maar hopen dat er iemand van de indieners afwezig is. Zodat het niet wordt aangenomen. Ik ga op 11 november er vanuit dat er een hoofdelijke stemming word aangevraagd. Dat kunnen wij aanvragen, ik heb begrepen dat de VVD dat wil gaan doen. En anders doen wij het zelf wel".

https://www.gld.nl/lokaal/7403243/zal-het-vuurwerkafsteekverbod-in-ede-er-komen

Back
Bovenaan