Wordt vuurwerk een luxe product?

Wat mij betreft is vuurwerk altijd al een luxeproduct geweest, puur omdat het geen eerste levensbehoefte is. Zelfs als het je passie is (wat voor mij en velen hier zo is) blijft het iets wat je niet nodig hebt om te overleven, en is het daarmee wat mij betreft een luxeproduct.

Als volgend jaar de prijzen gigantisch omhoog gaan, zou ik het anders omschrijven: het is dan geen luxeproduct meer (iets wat de meeste mensen wel gewoon kunnen betalen) maar wordt dan een eliteproduct (iets wat alleen zij die een bovengemiddelde boterham verdienen kunnen betalen, of de echte liefhebbers die er specifiek voor sparen/geld voor opzij zetten).

Dat is het eigenlijk altijd al geweest, het wordt alleen steeds meer een luxe product aangezien de prijzen de laatste jaren explosief zijn gestegen.

Als we het straks alleen nog maar in het buitenland kunnen kopen, is het voor mij een Luxe product geworden helaas.

Dat is het eigenlijk altijd al geweest, het wordt alleen steeds meer een luxe product aangezien de prijzen de laatste jaren explosief zijn gestegen.

Vind je? Ik herinner me een tijd dat 200 grams cakes standaard boven 30 euro te koop stonden. Laat staan de tijd waarin 500 grams cake werden ingevoerd. 60 of 70 euro met uitschieters waren geen uitzondering hoor.

Nu heb je een fatsoenlijke 2kg compound voor rond de 100 euro en met freakacties nog goedkoper ook.

Ik vind juist dat vuurwerk flink goedkoper is geworden.

Nu met corona en al dat gedoe eromheen zal vuurwerk weer wat duurder worden en de eerste signalen zijn al zichtbaar in de markt. Toch is het nog steeds best goedkoop te noemen vind ik.

Vuurwerk is inderdaad een luxeproduct, maar het product zelf zit niet perse luxe in elkaar. Het is en blijft handwerk, dus foutjes zijn niet voor de volle 100% te voorkomen.

Wat wel het jammere is, is dat producenten (niet altijd) goedkopere grondstoffen, samenstellingen, gewicht, etc. gebruiken, waardoor je niet altijd krijgt wat je op een demo(film) ziet.

Iemand zei hier dat wanneer één pot van 500 gram, 90 euro wordt, dat het dan voor diegene ophoudt. Daar kan ik mij heel goed in vinden, daar je tegenwoordig prima 30mm, 2kg bakken hebt voor ongeveer 150 euro.

Back
Bovenaan