Woonboot in Veenoord met vuurwerk getorpedeerd

magnolia

VWC lid
assen/nieuw-amsterdam -
Voor zijn aandeel in het laten afbranden van een woonboot in november 2005 in Veenoord is R. van der H. (27) uit Nieuw-Amsterdam vandaag door de Asser politierechter veroordeeld tot een voorwaardelijke werkstraf van 120 uur. Zijn vriend en plaatsgenoot G.J.D. (26) werd vrijgesproken.

Volgens de rechter is voldoende komen vast te staan dat drie mannen in de bewuste nacht met een vuurwerkpistool op de ramen van de woonboot geschoten. Het glas sneuvelde, waarna een gordijn vlam vatte. Vervolgens brandde de woonboot geheel uit. D. werd vrijgesproken, omdat hij voor het bewuste schot al was weggelopen en in de auto was gaan zitten. De derde verdachte in deze zaak werd eerder al veroordeeld.

Van der H. zei dat het onmogelijk was om met het vuurwerkpistool op de boot te schieten. Naar zijn mening werd er alleen in de lucht geschoten om het vuurwerkpistool uit te proberen. De derde verdachte zou volgens hem uiteindelijk een ander soort vuurwerk, een zogeheten Romeinse kaars, door het kapotte raam naar binnen hebben geschoten: "Daardoor is het vuur ontstaan." De reeds veroordeelde kameraad, die geen vriend meer is van D. en Van der H., verklaarde destijds dat het laatstgenoemde was die het fatale schot loste. "Dat klopt dus niet", aldus de Nieuw-Amsterdammer.

http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/drenthe/article4486215.ece/Woonboot_in_Veenoord_met_vuurwerk_getorpedeerd

Wie schiet er nou met patronen op een woonboot?
Jammer dat zulke dingen toch wel vaak in het nieuws komen

Slecht weer zeg. Aangezien het hier om een patroon pistool ging, dat heeft in mijn ogen geen flikker met vuurwerk te maken. Valt dacht ik onder de wapen en munitie wet.

Maar de brand is veroorzaakt door een romeinse kaars ;)
De druk van de knal patroon zal wel het raam hebben gebroken want met een romeinse kaars krijg je die niet stuk. De romeinse kaars zal wel voor het vuur hebben gezorgd want van een knal patroon komt geen sier af.

Maar de brand is veroorzaakt door een romeinse kaars ;)
De druk van de knal patroon zal wel het raam hebben gebroken want met een romeinse kaars krijg je die niet stuk. De romeinse kaars zal wel voor het vuur hebben gezorgd want van een knal patroon komt geen sier af.

Ligt eraan of de woonboot voorzien was van enkel of van dubbel glas.. De zwaardere romeinse kaarsen waar echt peony's inzitten zijn denk ik wel in staat om door enkel glas heen te breken hoor. De kokertjes die eruit schieten zijn toch vrij fors.

Klopt. maar een vuurwerkpistool komt niet in mijn woordenboek voor;) patroon pistool wel.

De overheid noemt het een vuurwerkpistool maar het is gewoon een alarmpistool met een loop waar je een soort van verlengstuk aan kan doen waar je dan de patroon in doet. Door de druk van de losse flodder die afgeschoten word schiet de patroon weg en ontploft.

Back
Bovenaan