‘Woeste Willem knalt snel achter elkaar’

Torrr

VWC lid
‘Woeste Willem knalt snel achter elkaar’

zaterdag 18 december 2010 02:02

ZOELEN – Een venijnige plaaggeest, Woeste Willem, Jorus Rampestamper, Tante Sjaan, Blonde Greet, je kan ze allemaal aansteken en het geeft een spektakel. Vuurwerk, van het merk Marijn, waar je even over na moet denken. Zo legt Moniek Damen van Vuurwerkgigant Damen in Zoelen uit. Dit jaar wordt het merk voor het eerst verkocht in Zoelen. Afgelopen zondag konden toeschouwers allemaal kennismaken met Willem, Jorus, Sjaan en Greet, want er vond een spectaculaire jubileum demonstratie plaats.

door Katinka Schippers

Na twee maanden voorbereiding is de winkel helemaal klaar voor de drie drukke vuurwerk verkoopdagen. Vuurwerkliefhebbers kunnen vanaf 12 tot en met 24 december hun bestellingen inleveren. Op 29, 30 en 31 december kan het dan opgehaald worden. ,,Alle drie de meiden helpen mee. Het is een groot familiebedrijf. Daarnaast werken we met vrijwilligers. Vuurwerkgekken noem ik het altijd. Maanden van te voren bieden ze hun hulp al aan. Het zijn mensen die we kennen”, vertelt Moniek Damen, de vrouw van eigenaar John Damen.

,,We begonnen zo’n 25 jaar geleden met een verkoopwagentje waar we kasten in gemaakt hadden. Van daaruit verkochten we vuurwerk. Een jaar later hadden we een winkeltje geplaatst, maar dat werd al snel te klein.” Nu staat er een grote loods die helemaal is aangepast aan alle strenge veiligheidseisen voor vuurwerkverkopers. Er zijn twee opslagbunkers waar het vuurwerk ligt opgeslagen. Er is dus altijd voorraad voor de vuurwerkliefhebbers die pas op de verkoopdagen beslissen wat ze willen hebben. ,,Veiligheid staat bij ons voorop en gaat voor alles. Ik heb zelf ook drie kinderen die hier werken. Er mag geen vuurwerk afgestoken worden op het terrein. In al die jaren zijn er ook nooit ongelukken gebeurd. Alles is gekeurd. Als er iets kapot is hebben we speciale bakken met spul wat het kruid nat maakt.”

De trend van dit jaar is de Asian Tunder. Bonkies zijn ook een hype, die knallen nog harder. ,,Ik moet zelf ieder jaar hard lachen om de namen. Het zijn altijd gekke namen waar je bij moet nadenken. Als je bijvoorbeeld de Luiheid koopt krijg je rustig siervuurwerk en Woeste Willem knalt heel snel achter elkaar.”

Naast het merk Proline verkoopt Vuurwerkgigant Damen dit jaar ook het merk Marijn. Ze zijn de enige dealer in een omtrek van 35 kilometer die het merk mag verkopen, waardoor het vrij exclusief vuurwerk is. Naast vuurwerk worden er kerststukjes van Joy Flower verkocht. Ook worden er sinds begin december kerstbomen verkocht. Naast de acties in de folder die verspreid is in de regio, zijn er op de website nog extra kortingsbonnen te vinden.

Alle producten staan netjes gepresenteerd in de winkel. De bestellijsten liggen klaar. Chinese versieringen hangen aan het plafond. ,,Ik doe zelf de inrichting en probeer de merken altijd te separeren. Het prijzen van de producten kost het meeste tijd. De Chinese versieringen heeft mijn man meegenomen van de markt toen hij in januari op bezoek ging bij de vuurwerkfabriek in China. Hij heeft daar een rondleiding gehad en gezien hoe alles gemaakt is.” Een ander opvallend ding in de winkel zijn de posters van dochter Saskia, die het afgelopen jaar hard heeft gewerkt aan haar zangcarrière. Haar cd is ook in de winkel te koop.

De Vuurwerkgigant Damen
Burensedijk 17 E Zoelen
Tel. 0344-682326 of 06-51199211
www.jmdamen.nl
damen.bestelvuurwerk.nl

Bron : http://www.stadtiel.nl/page/Lokaal/...e-Willem-knalt-snel-achter-elkaar.638397.news

zaterdag 18 december 2010 02:02

,,Alle drie de meiden helpen mee. Het is een groot familiebedrijf. Daarnaast werken we met vrijwilligers. Vuurwerkgekken noem ik het altijd. Maanden van te voren bieden ze hun hulp al aan. Het zijn mensen die we kennen”, vertelt Moniek Damen, de vrouw van eigenaar John Damen.

Je kan zeker gek zijn van vuurwerk, maar het bedrijf blijft een bedrijf dat winst gericht is. Vind daarom wel vreemd dat ze hier vrijwillig gaan werken.

Lol, hier klopt iets niet, ik woon hier 5km vandaan en haal me vuurwerk daar altijd, en ze verkopen dit jaar echt GEEN marijn...

Back
Bovenaan