Wij moeten eens niet laten gebruiken door de Nederlandse vuurwerkhandel

Beste Wonkobonko.

Ik dacht er eerst ook zo over.
Echter nu ik zelf ben begonnen zie je veel meer.
Dat er mega winsten op gemaakt worden is juist lariekoek.
Als je kijkt wat voor kosten een importeur of winkelier heeft zul je het mischien wat beter begrijpen.
Voor mij is het nog steeds een passie en hobby maar ook ik heb een gezin die onderhouden moet worden.
Ik voel me verder niet aangesproken hoor maar wilde wel even kwijt dat de realiteit toch iets anders is.
En of er prijsafspraken tussen importeurs worden gemaakt lijkt me ook sterk omdat de meeste elkaar niet veel gunnen.

gr
Beste Pyromaniac,

Ik doel alleen op de importeurs/groothandels, niet de winkeliers. Er stond vorig jaar hier een gerucht dat bepaalde winkels bepaalde merken niet mochten verkopen omdat er binnen een straal van 2/3 km ook een andere winkel zat die dat verkocht. Ook gingen er geruchten dat sommige winkeliers niet onder de adviesprijs mochten verkopen.. dat is toch belachelijk? Daarnaast zijn alleen de consumenten(wat weer gevolgen heeft voor de winkelers, of andersom ;) ) de dupe van prijsafspraken. Die groothandels/importeurs hebben hier alleen voordeel van.

Sorry maar dit is wel heel erg kort door de bocht... Je gaat nu alle winkels over 1 kam scheren terwijl de winkels met kleinere opslag mochten de plannen doorgaan wel degelijk problemen krijgen met logistiek, opslag en verwerking van de mensenmassa. Om de "liefhebbers" te kunnen bedienen zoals wij bijvoorbeeld doen bij Herman de Haan zijn wij al 12 uur van te voren bezig alles te coördineren, klaar te zetten en te zorgen dat iedereen de ruimte en de tijd krijgt zijn/haar bestelling te controleren.

Winkels (doel ik op dorpen/steden met een inwoners rond de 10k) die een beperkte afhaalbalie hebben zullen nu nog meer de scheiding moeten maken met afhalen en losse verkoop. Je laatste zin laat ook duidelijk merken dat het je niet interesseert wat en hoe winkels moeten organiseren en plannen om een verkoop te realiseren. je eigen mening is voor jou belangrijker dan een daadwerkelijke discussie.

Als het gaat om marge kan ik heel duidelijk zijn. De kosten die gemaakt worden om uberhaupt vuurwerk mogen te verkopen zijn hoger dan in onze buurlanden. En dan praten we niet over een paar tientjes of hondertjes Nog maar te zwijgen over reclame- en personeelskosten waar NIET bij stilgestaan wordt.

erg jammer!

Helemaal mee eens Jan Willem. Ook ik heb vroeger wel eens gedacht dat het allemaal maar hosanna was in vuurwerkland, maar nu ik zelf wat meer betrokken ben bij een winkel wordt het voor mij ook wel duidelijk wat voor kosten er allemaal gemaakt moeten worden om überhaupt iets te kunnen verkopen. Freaks kunnen hun vuurwerk met mooie kortingen kopen en ik denk dat ze daar heel blij mee mogen zijn dat winkeliers hen de kans biedt om veel geld te besparen. Mensen vergeten vaak dat een winkelier dit allemaal op aparte openingstijden doet en daarvoor gewoon extra personeelskosten moet maken. Sommige winkels zijn om 00:00 open en draaien met de freakactie erbij gewoon de hele dag door. Daarom is het puur blindstaren op een marge niet reëel. Er komen namelijk zo veel kosten bij die men gewoon vergeet.

Beste Pyromaniac,

Ik doel alleen op de importeurs/groothandels, niet de winkeliers. Er stond vorig jaar hier een gerucht dat bepaalde winkels bepaalde merken niet mochten verkopen omdat er binnen een straal van 2/3 km ook een andere winkel zat die dat verkocht. Ook gingen er geruchten dat sommige winkeliers niet onder de adviesprijs mochten verkopen.. dat is toch belachelijk? Daarnaast zijn alleen de consumenten(wat weer gevolgen heeft voor de winkelers, of andersom ;) ) de dupe van prijsafspraken. Die groothandels/importeurs hebben hier alleen voordeel van.

Het verbieden van een verkoop binnen een straal van 2-3 km heeft dat de maken met prijsafspraken of heeft dat te maken met keiharde concurrentie?
Ik zou als winkelier met een mooie collectie waar ik trots op ben ook graag een exclusiviteitsgarantie aan mijn klanten willen geven :wink:

Het verbieden van een verkoop binnen een straal van 2-3 km heeft dat de maken met prijsafspraken of heeft dat te maken met keiharde concurrentie?
Ik zou als winkelier met een mooie collectie waar ik trots op ben ook graag een exclusiviteitsgarantie aan mijn klanten willen geven :wink:

Daar kan je best gelijk in hebben, maar dat stond er toen niet bij... het kan dus ook zo zijn dat de importeur geen prijsconcurrentie wilde hebben.

Ik bied mijn afnemers een zekerheids stelling dat er in een straal van 20km geen andere dealer zal zitten.
En anders gaat dit in overleg.
Er zijn immers winkels met exclusiviteit meer klanten willen trekken.
Dit is ook de insteek van Evolution Fireworks.

gr

Back
Bovenaan