Wierdenaar in proeftijd opnieuw gepakt voor illegale vuurwerkhandel

ylke

VWC lid
Een man uit Wierden, die verdacht wordt van handel en bezit van zwaar illegaal vuurwerk, zegt dat hij politiemensen meerdere opslagplekken van verboden vuurwerk aanwees in ruil voor het verdwijnen van een voorwaardelijke gevangenisstraf van een jaar.

De rechtbank in Almelo heeft de zaak aangehouden om de politieman die genoemd wordt te horen als getuige. De man werd in december vorig jaar, samen met zijn broer, aangehouden. De twee zouden in een garagebox in Wierden 89 kilo zwaar illegaal vuurwerk gehad hebben. De politie vond het vuurwerk na een tip van een 18-jarige man uit Hoogeveen die ook was aangehouden wegens bezit van illegaal vuurwerk.

Vakantie met zijn dochtertje

De Wierdenaar werd in 2011 ook al veroordeeld omdat hij een grote partij lawinepijlen en strijkers had opgeslagen in een loods in Hengelo. De man bekende toen dat hij handelde in vuurwerk om zo geld te verdienen voor een vakantie met zijn dochtertje.

De rechtbank legde de man in 2011 een werkstraf van 240 uur en een voorwaardelijke celstraf van een jaar op. Die voorwaardelijk celstraf wil het Openbaar Ministerie nu omgezet hebben naar een onvoorwaardelijke, omdat de Wierdenaar tijdens zijn proeftijd betrapt werd op nieuwe handel in illegaal vuurwerk.

Autorit met agenten langs vuurwerkopslag
Voor de rechtbank vertelde de man dat hij na zijn aanhouding met politiemensen een autorit gemaakt heeft, waarbij hij meerdere locaties heeft aangewezen waar partijen verboden vuurwerk lagen opgeslagen. In ruil voor zijn medewerking zou de politie zorgen dat het jaar voorwaardelijke straf 'geregeld' werd.

Die afspraak zou tijdens een 'mannengesprek' bij een etentje in een fastfoodrestaurant bevestigd zijn. De officier van justitie zegt dat er inderdaad gesprekken met de man zijn geweest, maar dat de man nooit is beloofd dat voorwaardelijke gevangenisstraf zou verdwijnen. Volgens de officier van justitie is dat duidelijk naar de man gecommuniceerd.

Man blijft in voorarrest

De rechtbank wil binnen drie maanden verder met de strafzaak tegen de Wierdenaar en zijn broer. Tot die tijd blijft hij ook in voorarrest. Een verzoek van de advocaat om het voorarrest op te heffen, werd afgewezen.

Bron

Hahaha, genaaid. Hij naait zijn maten erbij in ruil voor minder straf en de politie naait hem weer. En zo naaien ze elkaar allemaal erbij. Politie is niet te vertrouwen

De politie vond het vuurwerk na een tip van een 18-jarige man uit Hoogeveen die ook was aangehouden wegens bezit van illegaal vuurwerk.

Dat krijg je als je aan 18 jarige vuurwerk gaat verkopen. verhoren kunnen soms best pittig zijn. En je moet sterk in je schoenen staan om je mond op slot te houden. De politie heeft hem uiteraard
flink onder druk gezet, waardoor de jongen is gaan praten.

Erg triest overigens dat de handelaar voor strafvermindering opslagen erbij heeft genaaid. Zegt genoeg over hem.

Nou, ik zou mezelf niet recht in de spiegel aan kunnen kijken in de wetenschap dat ik (lekker egoistisch) anderen in net zo moeilijke situaties heb gebracht als mezelf. Echt zonde dat hij dat zo doet.

Als je de keus hebt om een jaar in de cel te zitten of dat je hier vanaf komt door mensen te verlinken.
Stel je hebt een gezin, een baan, een huis etc. En je moet een jaar brommen. Dat doet denk ik wel iets met mensen als dit je afgenomen wordt.
Ik zeg niet dat ik het zou doen, ik weet het simpelweg niet omdat ik niet in die situatie zit. Ik keur het ook niet goed, maar ik kan me voorstellen dat je, als je radeloos bent, overgaat tot zulke stappen.
greetzz

tsjaa dat krijg je er van als je de grootse criminele organisatie van ons land probeert te helpen :P

Precies de politie is zelf ook zeker niet heilig.De buurman van een maat van me stookt ieder jaar flowerbeds en ander profspul. Hij loopt vrolijk te poggen dat het inbeslag genomen vuurwerk is wat via het korps word verhandeld.

Maar als wij worden gepakt zijn we de grootste criminelen. Dit land is zo krom als maar zijn kan

Precies de politie is zelf ook zeker niet heilig.De buurman van een maat van me stookt ieder jaar flowerbeds en ander profspul. Hij loopt vrolijk te poggen dat het inbeslag genomen vuurwerk is wat via het korps word verhandeld.

Maar als wij worden gepakt zijn we de grootste criminelen. Dit land is zo krom als maar zijn kan

Geloof me, het kan krommer. Ik zal uitleggen hoe: Veel van het vuurwerk dat in Nederland verboden is heeft een CE-keurmerk, wat betekent dat het is goedgekeurd door de EU. Het is dus legaal in de EU, dus waarom niet in Nederland, terwijl het deel uitmaakt van de EU?

Als je de keus hebt om een jaar in de cel te zitten of dat je hier vanaf komt door mensen te verlinken.
Stel je hebt een gezin, een baan, een huis etc. En je moet een jaar brommen. Dat doet denk ik wel iets met mensen als dit je afgenomen wordt.
Ik zeg niet dat ik het zou doen, ik weet het simpelweg niet omdat ik niet in die situatie zit. Ik keur het ook niet goed, maar ik kan me voorstellen dat je, als je radeloos bent, overgaat tot zulke stappen.
greetzz

Ja dat is allemaal leuk en aardig, maar handelaar loopt gewoon zijn collega's te naaien om zijn eigen hachje te redden. Wees een vent, gun het de ander dat hij er (nog) mee weg komt, en accepteer gewoon dat je de *** bent omdat je zelf keuzes hebt gemaakt. Of maak eerst eens een gegrondde risico inventarisatie voor je je waagt aan bedenkelijke praktijken.

greetzz

Tuurlijk ik begrijp dat dat wel iets met je doet. Een jaar zitten is niet niks als je een gezin hebt, baan, huisje etc maar dat had deze persoon van tevoren moeten bedenken.
Als je aan dergelijke handel begint weet je dat de kans aanwezig is dat je gepakt kan worden. Dat geeft deze persoon nog niet het recht om andere te verlinken toch?

die dude is nog steeds bezig van horen zeggen, wanneer leer je het dan...
ik denk dat z'n maatjes die hij erbij gelapt heeft het ook wel kunnen waarderen haha

Tuurlijk ik begrijp dat dat wel iets met je doet. Een jaar zitten is niet niks als je een gezin hebt, baan, huisje etc maar dat had deze persoon van tevoren moeten bedenken.
Als je aan dergelijke handel begint weet je dat de kans aanwezig is dat je gepakt kan worden. Dat geeft deze persoon nog niet het recht om andere te verlinken toch?

Ja dat is allemaal leuk en aardig, maar handelaar loopt gewoon zijn collega's te naaien om zijn eigen hachje te redden. Wees een vent, gun het de ander dat hij er (nog) mee weg komt, en accepteer gewoon dat je de *** bent omdat je zelf keuzes hebt gemaakt. Of maak eerst eens een gegrondde risico inventarisatie voor je je waagt aan bedenkelijke praktijken.

grappig om dit te horen. Ik roep al jaren dat het het risico van het vak is en daar wordt ik regelmatig op afgerekend. Ben in ieder geval blij dat jullie het met me eens zijn.

De andere kant is ook dat je verlinkt wordt door iemand een risico van het vak. Nogmaals ik keur het niet goed, maar bedenk gewoon wat je zelf zou doen als je in deze man zijn schoenen zou staan. Soms helpt dat om te relativeren.

greetzz

Back
Bovenaan