Wie staat vuurwerk toe in het park?

Scav

VWC Moderator
Forumleiding
De Partij voor de Dieren in Rotterdam wil onderzocht hebben wie bij de gemeente Rotterdam besloten heeft om afgelopen zondag een professionele vuurwerkshow toe te staan in het Park en op grond van welk reglement dit kon.

Raadslid Ruud van der Velden heeft de Digitale Vergunningenkaart van de milieudienst erbij gehaald en geen vergunning kunnen ontdekken. Dat versterkt zijn vermoeden dat het spetterende feestje ter meerdere glorie en vooral in belang van de organisator was.

Eigenlijk komt zijn bezwaar – althans als men de ernst van zijn 13 vragen leest die hij hierover aan het stadsbestuur stelt – neer op deze kern: welke ambtenaar verleent aan dat privébelang van de organisator zijn medewerking?

‘’Mensen en dieren hebben overlast ondervonden van deze show’, schrijft hij. ‘’En niet alleen huisdieren, die er worden uitgelaten, maar ook de dieren die in Het Park leven. Het ophokken of binnenhalen van ‘levende have’ kan hier niet van toepassing zijn, want deze dieren leven in het wild. De dieren leven volgens een dag- en nachtritme dat niet anders is dan van mensen: overdag lawaai en licht, ’s nachts (relatieve) rust en donkerte’’, aldus het raadslid.

Hij wil weten hoe dat vergunningenstelsel zich verhoudt tot het broedseizoen van dieren waarin alle vogels beschermd zijn en de verbodsbepalingen van de Wet natuurbescherming van kracht zijn en ook op welke manier er op papier rekening wordt gehouden met het dag- en nachtritme van dieren, vooral als het gaat om een evenement in een parkachtige omgeving.

Meest interessante vraag is natuurlijk: welke belangen spelen een rol?

Bron

Ik vind het zo verschrikkelijk dat er een Partij voor de Dieren bestaat terwijl er zo veel andere (naar mijn mening belangrijkere) ellende in de wereld bestaat. Ze zullen vast een heel mooi programma en andere ideeën hebben maar hoe kan je nu toch bestaansrecht hebben in de politiek als je dieren boven alles zet...

Ik vind het zo verschrikkelijk dat er een Partij voor de Dieren bestaat terwijl er zo veel andere (naar mijn mening belangrijkere) ellende in de wereld bestaat. Ze zullen vast een heel mooi programma en andere ideeën hebben maar hoe kan je nu toch bestaansrecht hebben in de politiek als je dieren boven alles zet...

Welkom in een democratie!

Toch vind ik het niet erg dat er een partij is die opkomt voor dieren. Wij mensen zijn ook maar 1 van de diersoorten, waarom zouden andere diersoorten dan minder belangrijk zijn?

Maar goed, on-topic: ik vind het wel overdreven dat hier nou meteen weer een punt van gemaakt wordt. Dingen relativeren is zo moeilijk lijkt het tegenwoordig. Wat is nou 1 nacht een minuut of 10 lawaai, ik slaap ook wel eens een nacht slecht omdat de buren een feestje geven of gewoon omdat ik niet kan slapen...

Welkom in een democratie!
Toch vind ik het niet erg dat er een partij is die opkomt voor dieren. Wij mensen zijn ook maar 1 van de diersoorten, waarom zouden andere diersoorten dan minder belangrijk zijn?
Was inderdaad aardig off-topic en (gelukkig) heeft iedereen andere ideeën en wensen. Ik gun iedereen daarin z'n geluk maar ik heb het idee dat deze partij dat niet doet.

Omdat wij geen dieren zijn, het klinkt misschien een beetje dwaas om dit te zeggen maar wij zijn geen diersoort. Wij zijn anders dan de dieren. Zelfs met de diersoorten die veel op mensen lijken zijn er nog veel meer verschillen. Desalniettemin vind ik opkomen voor dierenrechten geen slecht plan, maar er zijn wel belangrijkere dingen.

Omdat wij geen dieren zijn, het klinkt misschien een beetje dwaas om dit te zeggen maar wij zijn geen diersoort. Wij zijn anders dan de dieren. Zelfs met de diersoorten die veel op mensen lijken zijn er nog veel meer verschillen. Desalniettemin vind ik opkomen voor dierenrechten geen slecht plan, maar er zijn wel belangrijkere dingen.

Mensen zijn gewoon zoogdieren, dat is een feit. En ja, er zit inderdaad veel verschil tussen verschillende diersoorten.

Ik heb het idee dat sommige mensen er meer moeite mee hebben dan die dieren in dat park. Die zijn geschrokken gevlucht en die eten en poepen nu ergens anders, die komen wel weer terug hoor.En ik als "gewoon een zoogdier" vindt het storend dat er een partij is die denkt voor mij op te moeten komen, of zouden we dan toch niet gewoon zomaar een diersoort zijn?

Zekers wel en ook nog eens het domste dier dat er rondloopt. :) Noem mij één ander dier dat zo zijn eigen nest bevuilt als de mens met de aarde doet.

Ik denk, als ik het zo lees, dat we onweer dan ook maar moeten verbieden. Geeft in de nacht ooo veel licht en gedonder.

Het Park ligt op steenworp afstand van de brug en het water waar ook tijdens de havendagen en met oud en nieuw de shows zijn. Dit raadslid kan de tijd van de gemeente beter op een andere manier besteden.

Toch geeft vuurwerk in Nederland meer gedonder dan onweer...

Precies. Wanneer je een goeie nacht hebt met onweer dan hoor je ook de hele tijd dat gedonder wat nog veel meer lawaai maakt dan wat vuurwerk. Uiteindelijk moeten ze het er ook maar mee doen en kun je je dieren niets anders leren dan niet te schrikken. Dus geluid en licht als argument te gebruiken om vuurwerk te verbieden is dus eigenlijk flauwekul.

Hoe weet deze meneer dat dieren overlast hebben ervaren ? hebben deze dieren beklag gedaan bij gemeente ? of heeft deze raadslid dit zelf aan de dieren gevraagd.....

Hoe weet deze meneer dat dieren overlast hebben ervaren ? hebben deze dieren beklag gedaan bij gemeente ? of heeft deze raadslid dit zelf aan de dieren gevraagd.....

Dat klopt, deze dieren die zijn gevlucht en kwamen dat s'nachts in deze meneer zijn oor fluisteren.

Pffff pvdd en gl, ik walg van deze twee partijen.

Dat een partij opkomt voor dieren is best noodzakelijk aangezien velen van onze eigen diersoort zich nog altijd superieur wanen en menen van daaruit andere dieren leed te mogen berokkenen.

Maar dit kulargument van schade aan dieren door even vuurwerk afsteken is kolder; niks broedt momenteel en al het onderzoek heeft aangetoond dat de dieren weliswaar worden verstoord maar ook even zo gauw weer terug aan het foerageren slaan, zelfs in het broedseizoen even later weer op het nest zitten.

Pvdd slaat door in reageren vanuit de onderbuik ipv onderzoeken en feiten te laten spreken en dat zal ze altijd weerhouden te groeien en volledig serieus genomen te worden. De hoeveelheid belastinggeld die zij al hebben verspild met sentimentele kanervraagjes... Maar daarnaast hebben ze ook misstanden in de slacht en diermishandeling in medi/amusement aangekaart, dat siert ze dan wel weer.

Dat een partij opkomt voor dieren is best noodzakelijk aangezien velen van onze eigen diersoort zich nog altijd superieur wanen en menen van daaruit andere dieren leed te mogen berokkenen.

Hier ben ik het dus echt niet meer eens, het opkomen voor dierenleed is iets wat reguliere partijen ook kunnen doen? Ik vind dat dusdanig ver van de samenleving afstaan, en van de in mijn ogen orde van de dag. De voorbeelden wat jij noemt van de slachtmisstanden die zijn echt niet naar voren gekomen door de pvdd... RTL nieuws heeft hier bijvoorbeeld onderzoek naar de gedaan, en de NVWA controleert hier op. (uit mijn hoofd) ook dierenrechten organisaties zijn hier vollop mee bezig.

Wat je gaat krijgen is allemaal stemmers die de dieren wel heel zielig vinden (aanname), maar verder geen aandacht schenken en de rest van het partij programma. Dit is natuurlijk ook het geval bij bijv. de pvv waar mensen alleen maar op stemmen omdat zij genoeg hebben van buitenlanders (aanname). Echter betreft het hier wel zaken die echt om de samenleving gaan en waar veel diepgaande topics aan verbonden zijn.

Het meest opvallende aan dit artikel en de uitspraken van het raadslid is eerlijk gezegd de suggestie die gewekt wordt dat het om vriendjespolitiek gaat. Terwijl de gemeente geen invloed heeft op de aanvraag aangezien het een provinciale aangelegenheid is.

Back
Bovenaan