Werkstraffen geëist voor vuurwerkhandel

moontan

VWC lid
Werkstraffen geëist voor vuurwerkhandel

zaterdag 14 november 12:03
EMMEN/HOOGEVEEN - Tegen twee Emmenaren die tussen september en 12 december 2007 in grote hoeveelheden illegaal vuurwerk handelden, eiste de officier van justitie vrijdag voor de Asser rechtbank werkstraffen van 240 uur, een jaar voorwaardelijke celstraf met een proeftijd van twee jaar en acht maanden elektronisch toezicht. Tegen de oudste van de twee, een 63-jarige man, die de kas behoorde, eiste de officier bovendien een boete van 2500 euro. De andere man (33) had in totaal vierhonderd kilo vuurwerk in een keet bij zijn huis had opgeslagen.
Eén van de afnemers van de mannen, een 57-jarige man uit Hoogeveen, die volgens de officier zelf ook handelde, hoorde 240 uur werkstraf en zes maanden voorwaardelijke celstraf tegen zich eisen. Ook krijgt hij twee maanden elektronisch toezicht als het aan de officier ligt.

De zaak kwam aan het rollen toen de politie een vuurwerkadvertentie op marktplaats.nl zag met een telefoonnummer erbij. Het nummer was van de 33-jarige Emmenaar. De politie luisterde de mannen af en observeerde ze ook. Op 12 december werden de drie aangehouden op een carpoolplaats bij de A37. Ze hadden toen allemaal vuurwerk bij zich. Bij de 63-jarige Emmenaar werd bovendien 4400 euro aan contact geld in beslag genomen. Tijdens de zitting bekenden de mannen. Ze wilden een extra zakcentje verdienen met de handel, zeiden ze. De twee Emmenaren vertelden ook zelf wel eens vuurwerk te hebben gemaakt. In totaal werden achttien zelfgemaakte knallers en rokers gevonden, waaronder een paar vuurwerkbommen.

Volgens het NFI ging het om zeer gevaarlijk vuurwerk, waarbij bij het afsteken een grote kans op lichamelijk letsel bestond. De officier vond dat de mannen het gevaar onderschatten. Bij hen werden ruim drieduizend stuks vuurwerk van de één-na-zwaarste categorie en meer dan zevenhonderd stuks van de aller zwaarste categorie gevonden. “Als ik alles bij elkaar optel, zou ik volgens de richtlijnen van het Openbaar Ministerie uitkomen op zeker zes jaar celstraf”, aldus de officier. Onvoorwaardelijke celstraffen vond hij zelf echter te ver gaan.
Uitspraak: 27 november. (ADP)

http://www.emmen.nu/index.php?d_id=16&s_id=481&n_id=120550

Neem me nou niet kwalijk maar als je advertenties op marktplaats gaat zetten. Vraag je er toch wel een beetje zelf om, om gepakt te worden:frusty:

Je ziet het Dennis, het gebeurt, ontzettend naief van de adverteerders.
Men had toch beter moeten weten.

Snap ook niet dat mensen dit nog steeds doen.
Zo opvallend, dan heb je ook geen reden dat je gepakt bent.

Wat een ongelovelijke kneuzen en daarbij nog een keer extra kneus om ook nog tijdens een verhoor door te slaan en mede te delen dat je zelf ook weleens zelf fabriceert :bonk:

werkstraffen

werkstraffen

Neem me nou niet kwalijk maar als je advertenties op marktplaats gaat zetten. Vraag je er toch wel een beetje zelf om, om gepakt te worden:frusty:
hetzelfde geldt als op site zoals pyrohangout ,als je weet wat daar gekocht en verhandelt word is niet normaal meer.
en maar janken als het fout loopt:bonk:

Het is sowieso niet slim om zoiets op het internet te zetten, laat staan op marktplaats. Je bent met iets illegaals bezig in feite, dus dat is vragen om moeilijkheden. Ik vind ook al die filmpjes en plaatjes die je op diverse fora ziet van (illegaal)vuurwerk een beetje vragen om moeilijkheden, want iedereen kan die plaatjes en die filmpjes zien en zeker de blauwpetten.
Okee dat sommigen hun aanwinst toch op de internetfora zetten om bijv. infomatie te verstrekken naar anderen wat het is, de prijs en kwaliteit is in feite ook wel weer belangrijk voor diegenen die graag willen weten wat ze in huis halen, maar toch, daar zitten veel risico's aan.
En zou je toch informatie willen geven over je aanwinst, dan doe je er slim aan om je spullen niet op het zelfde adres te bewaren als het adres van het internet thuis.
Ik vind het plaatsen van je aanwinst op eigen risico, maar goed dat is ieders voor zich.

Back
Bovenaan