Werkstraf voor vuurwerkbom in druk café IJmuiden

ylke

VWC lid
Werkstraf voor vuurwerkbom in druk café IJmuiden

IJMUIDEN - Een 24-jarige IJmuidense visserman moet tachtig uur taakstraf uitvoeren, waarvan de helft voorwaardelijk. De man liet in november 2011 een vuurwerkbom ontploffen in Café IJmuiden aan de Willem Barendszstraat.

Ook moet de man aan drie mensen schadevergoeding betalen voor het totale bedrag van ruim 3200 euro en blijft hij voorlopig onder toezicht staan van de reclassering. De vrijdag opgelegde straf van de Haarlemse rechtbank is lichter dan de officier van justitie had geëist.
De IJmuidenaar liet in een druk café een stuk vuurwerk ontploffen, volgens de eigenaar ’een soort granaat’. Het pand liep schade op en één van de bezoekers heeft nog steeds gehoorschade. Van het café werden onder meer de ruiten vernield en het plafond raakte beschadigd. De ontploffing was volgens de vuurwerkvandaal ’een geintje’, wat hij ’met een dronken kop’ uithaalde om zijn stapvrienden te laten schrikken.

Bron

Het Nederlandse rechtssysteem faalt weer eens. Echt belachelijk dat iemand er op deze manier vanaf komt! Als iemand dit bij mij flikt en ik heb gehoorschade of erger en die krijgt deze straf ben ik met die gene in ieder geval nog niet klaar. Het lijkt wel of ze graag willen dat je eigen rechter gaat spelen...

dus hij komt weg met 40 uur werken en een bedrag van 3200 euro? :bonk:
de rest is voorwaardelijk..

Ik vind het een te lichte straf.
menig liefhebber met illegaal vuurwerk krijgt hogere straffen.
Echter was dit in mijn optiek een stomme maloot die een stomme grap heeft uitgehaald met ver gaande gevolgen voor de omstanders en voor de kroeg baas..

tsja raar land (en recht systeem) in NL

Och vuurwerk in een café. Dan heb je ze sowieso niet helemaal goed op een rijtje in je bovenkamer. :bonk: Leuke grapjes inderdaad. Degene met gehoorschade heeft, als hij pech heeft zijn hele leven er last van, en deze pipo komt met 40 uur taakstraf en een boete er wel heel makkelijk af als je het mij vraagt.

Je zult maar net een beroep hebben, waar goed gehoor erg belangrijk is. Je zult het door zo'n pipo maar niet meer kunnen uitoefenen. Bah!

Echt waar, sommige mensen hebben totaal geen besef. Ik ben ook weleens dronken geweest, maar meer dan van mijn fiets stuiteren door een lantaarnpaal is mij nog niet overkomen. Zulke ideeën komen ook helemaal niet in mij op.

Ik heb toch best wat meegemaakt, met feesten zoals 3okt feest leiden ontzet, toen kwam er n gast binnen fietsen in n cafee rondje pool tafel en fietste weer naar buiten, maar om nu weer vuurwerk af te gaan steken in n cafee, kleine verwijzing cafee het hemeltje die naam ook die fikte heelemaal op, en ja taakstraf is niks wat papiertjes prikken of iets en wat boeten... daar leerd ie niks van en die boeten gaat niet over tegen de pers schade miss... ik zou zeggen n vuurwerk verbod voor hem, en 24 jr heelemaal kansloos, n klein kind zo zoiets miss nog doen...

ik zie ook zat filmpies op youtube springen ze door het vuurwerk heen als je dan zo stoer doet hou ff n c6 in je klauwen kijken of je dan nog zo stoer doet :)

Zie hier weer het gevaar van alcohol in combinatie met vuurwerk. Zo gaat het dus ook vaak mis in de straat, mensen die vuurwerk afsteken met hun zatte kop.

Bij voetbal vallen bij dergelijke incidenten ook vaak zwaardere straffen. Heb eens vernomen dat een rechter tegen de verdachte zei dat straffen bij voetbal nu eenmaal zwaarder uitvallen, omdat dit een groot maatschappelijk belang heeft.

Volgens mij duidde die rechter hiermee op de maatschappelijke irritatie die ontstaat én het beschadigen van het product voetbal. Maar dan noem je ook meteen een sector op waar de graaicultuur wel erg groot is.

Ik denk dat ik nu een cruciaal punt benoem van het huidige rechtssysteem. In Nederland lijkt er sprake te zijn van klassejustitie. Als je het grote geld of politici benadeelt, dan verdien je blijkbaar een hogere straf dan wanneer de gewone burger de pineut is.

Een idioot krijgt relatief lichte straf, maar er kunnen geen verwijten aan het adres van de vuurwerkbranche worden gemaakt. In dat opzicht is deze uitspraak gunstig voor de (Nederlandse) vuurwerkbranche.

Vandalen moesten alle schade toch betalen? Dan is 3200 euro verre van voldoende in dit geval.
Wellicht dat er de materiële schade mee haalt, maar immaterieel haal je never nooit niet. Eventuele trauma's en angsten vallen hier bijvoorbeeld onder; therapie valt dus onder een kostenpost voor de vandaal. Gehoorschade is ook zoiets; en letselschade is duur! Ik rij liever iemands splinternieuwe Ferrari naar de gallemiezen dan dat ik een gebroken arm of been volledig moet betalen. Door letselschade kun je allicht je werk niet meer uitvoeren, en dit moet betaald worden door de verdachte. Hinder dat je eraan ondervind moet in principe ook verrekend kunnen worden.

DÁN verhaal je alle schade op de dader, en dan kom je echt niet weg met 3200 euro, maar eerder met 2 nulletjes meer.

Welkom in nl,

Kom op die man heeft de rest van ze leven gehoor beschadiging en krijgt ***ige schade vergoeding !

Echt waar gaat heen met nederland ?

Jojo

Ik zie zoiets als poging tot doodslag. Berecht hem er dan gewoon voor? Want weet niet op welk feit hij nu berecht is maar dit is gewoon geen straf.

Het Nederlandse rechtssysteem faalt weer eens

Spijker op zijn kop. Wordt je aangehouden met illegaal vuurwerk krijg je celstraf maar daadwerkelijk schade ermee aanrichten kom je met een paar uur schoffelen mee weg! (waarvan ook nog eens de helft voorwaardelijk)

Maar zo werkt dat hier. De TBS klinieken zitten vol met mensen die "dreigen" iedereen dood te maken. Die zitten levenslang vast. Want "Ze zijn een bedreiging voor de samenleving" Als je een moord pleegt is de dreiging weg en dan kan je met een lichte straf weer naar huis. Want "De dreiging is geweken"

Met andere woorden: Als je dus vuurwerk bezit vorm je een dreiging en wordt je 5x zo hard gestraft dan als je dus "als geintje" een lawinepijl door een cafe laat schieten

Dan ben je toch niet goed bij je hoofd? Dan zou je levenslange TBS moeten krijgen en hoe hypocriet zijn ze bij het OM.

Als je een nitraatje richting een agent gooit krijg je poging tot doodslag voor gelegd en deze jongen krijgt uit eindelijk 40 uur schoffelen! Ik snap werkelijk waar niets van dit land

Back
Bovenaan