Werkstraf geëist voor ontploffing

ylke

VWC lid
Werkstraf geëist voor ontploffing

VIANEN • Tegen een 27-jarige man uit Vianen is woensdag bij de Utrechtse rechtbank 120 uur werkstraf en 4 maanden voorwaardelijke gevangenisstraf geëist voor het veroorzaken van een ontploffing in een schuurtje in een achtertuin aan de Benedictushof. De Vianees raakte door de explosie een hand kwijt.

De verdachte knutselde op 23 oktober 2011 in het schuurtje met illegaal vuurwerk dat hij in België had gekocht. Hij was bezig om 280 nitraatklappers aan een groot lont te bevestigen. Het ging mis toen hij de deur van de schuur open deed voor een vriend en een vriendin die op bezoek kwamen. Daarbij raakte hij per ongeluk met een brandende sigaret vuurwerk aan dat op een krukje lag.

Door de explosie die volgde verloor de Vianees zelf zijn linkerhand. Zijn vriend liep gehoorschade op, maar volgens de verdachte gaat het inmiddels weer goed met hem. Hij betwistte dat zijn vriendin door de ontploffing blijvende gehoorschade had opgelopen, zoals de rechter in het strafdossier had gelezen. “Ze had al een gehoorbeschadiging”, wist de verdachte. “Dit heeft er niet bij geholpen, maar het is er niet erger van geworden.”

Voor de man was vuurwerk zijn hobby, maar na het verlies van zijn hand was de knop omgegaan. “Je kijkt anders naar het leven”, aldus de verdachte. Hij geeft inmiddels voorlichting over vuurwerk en hoe om te gaan met een prothese. De Vianees raakte na het gebeuren ook zijn baan kwijt, maar hij heeft weer nieuw werk. Daar is hij ‘onmisbaar’, liet zijn werkgever aan de rechtbank weten.

Hoewel de verdachte ontkende dat hij de explosie met opzet had veroorzaakt, meende de officier van justitie dat in juridische zin wel sprake was van opzet. Volgens haar had de man de kans op een ontploffing bewust aanvaard door in de schuur met vuurwerk te knutselen en daarbij ook te roken. Ze verweet de Vianees dat de ontploffing ook voor andere mensen ernstig had kunnen aflopen. “Het openbaar ministerie tilt zwaar aan vuurwerkzaken. En niet ten onrechte, zoals ook uit deze zaak blijkt”, aldus de aanklaagster.

De rechtbank doet woensdag 12 juni uitspraak.

Bron

Hier vind ik 120 uur wel weer hoog.
Ik snap de straf wel.
Maar kom op hij is zijn hand kwijt.
Dat lijkt me dan al een erg genoege straf.
Daar door is hij ook zijn baan verloren.*gelukkig heeft deze beste man weer een nieuwe baan kunnen vinden*.
Ja hij is zelf zo stom geweest om te roken terwijl hij bezig was met vuurwerk.
Maar dan nog.. hij mist een lichaamsdeel voor de rest van zijn leven!
120uur vind ik overbodig...

Hmmm hij is zijn hand kwijt geraakt!? Meestal wordt hier niets meer aan gedaan omdat dat toch een effectieve straf is iemand ze hand eraf.

Snap het verhaal niet nitraatklappers aan een groot lont?????? een soort traca of hoe verlies je dan je hand?.ik vind het erg voor hem maar ik geloof het verhaal niet zo.consumenten vuurwerk uit belgie valt toch niet onder 1.1 vuurwerk ook nitraat klappers niet maar goed never mind

Tegenwoordig noemen ze in de media cobra's ook grote nitraat klappers.
Dus ik vermoed xo iets.
En je weet tog wel dat er ook zwaardere nitraten bestaan?
Fenix , fenix colour salute, crazy Robot ,gorilla bomb , delova rana klassek, grazy bang (xl).
Enzv enzv..
En bij een aantal van deze jongens ben je zo een paar vingers of een hand kwijt!.

Ja maar het verhaal klopt gewoon niet ,hij heeft gewoon de inhoud van vele in een pot pijp of koker willen proppen.ik was er niet bij maar als je nitraten met lont aan een lang lont bind om er een mat van te maken en het gaat per ongeluk af blaas je niet je hand eraf het is geen massa explosief .maar goed het is erg dat hij een hand moet missen

Back
Bovenaan