Werkstraf geëist tegen Eindhovenaar die handelde in mortierbuizen

Pyromaas

VWC lid
Werkstraf geëist tegen Eindhovenaar die handelde in mortierbuizen

Het Openbaar Ministerie in Den Bosch heeft woensdag een werkstraf van 120 uur geëist tegen een 27-jarige man uit Eindhoven die mortierbuizen en grondstoffen voor illegaal vuurwerk verhandelde op zijn website. Ook eist het OM een voorwaardelijke celstraf van drie maanden tegen de Eindhovenaar.

Het OM ziet de verkoop van de spullen als voorbereidingshandelingen voor het illegaal afsteken van vuurwerk. Dat is sinds 1 juli 2012 strafbaar. Het is de eerste keer dat iemand voor dergelijke voorbereidingshandelingen voor de rechter staat.

Mortierbommen
Met een mortierbuis kan een (zelfgemaakte) mortierbom of shell worden afgeschoten. Die komt dan in de lucht tot ontploffing. Ze mogen alleen door professionals worden gebruikt.

Het Openbaar Ministerie in Den Bosch heeft woensdag een werkstraf van 120 uur geëist tegen een 27-jarige man uit Eindhoven die mortierbuizen en grondstoffen voor illegaal vuurwerk verhandelde op zijn website. Ook eist het OM een voorwaardelijke celstraf van drie maanden tegen de Eindhovenaar.

Het OM ziet de verkoop van de spullen als voorbereidingshandelingen voor het illegaal afsteken van vuurwerk. Dat is sinds 1 juli 2012 strafbaar. Het is de eerste keer dat iemand voor dergelijke voorbereidingshandelingen voor de rechter staat.

Mortierbommen
Met een mortierbuis kan een (zelfgemaakte) mortierbom of shell worden afgeschoten. Die komt dan in de lucht tot ontploffing. Ze mogen alleen door professionals worden gebruikt.

Waar moet het toch heen, houd je bezig met belangrijkere politieke kwesties denk ik dan. Het terechtstellen van mensen die voorbereidend werk leveren, dan zou elke vuurwerkimporteur al terecht moeten worden gesteld voor voorbereidend werk jegens de veiligheid.

Jaaa, een mortier bom, zeker! En die ontploft ook...Nee die ontbranden in de lucht. Expertise is ver te zoeken tegenwoordig.

dat van die grondstoffen kan ik nog wel begrijpen, afhankelijk van welke dat waren dan. maar mortier buizen?! en dan voorbereidingshandelingen? als je iemand op straat een mortier rek ziet opstellen en vervolgens 20 shells in zijn schuurtje vind, dan zijn het pas voorbereidingshandelingen. misschien koopt degene die mortieren op een website koopt, die dingen wel voor gebruik als paraplu bak! daar gaan ze nooit een veroordeling uit krijgen!

dat van die grondstoffen kan ik nog wel begrijpen, afhankelijk van welke dat waren dan. maar mortier buizen?! en dan voorbereidingshandelingen? als je iemand op straat een mortier rek ziet opstellen en vervolgens 20 shells in zijn schuurtje vind, dan zijn het pas voorbereidingshandelingen. misschien koopt degene die mortieren op een website koopt, die dingen wel voor gebruik als paraplu bak! daar gaan ze nooit een veroordeling uit krijgen!

Het probleem zal hem hier misschien ook wel niet in de mortieren zitten maar meer in de grondstoffen?
Als je alleen mortieren verkoopt is toch niks mis mee?
Maarja 1 + 1 = 2, als je het beide verkoopt is vragen om problemen lijkt mij!?

Bedoelen ze nou het illegaal afsteken van vuurwerk of het afsteken van illegaal vuurwerk? Hier zit toch wel een verschil tussen.

Ik ken de gene waar het hier over gaat.
Zoals ik begreep is het vanaf 1 juni 2012 al het pyrotechnische materiaal wat gebruikt kan worden met of voor/van vuurwerk verboden.
Buizen grond stoffen ontstekers lonten enzv zijn niet meer legaal Te verkopen.
Je kunt er dus serieus voor berecht worden.
Raar maar waar.. nederland slaat helemaal door omtrent vuurwerk.

Dutch-pyro verkoopt nog gewoon alle spullen. Ook sinds 2012 en die site bestaat gewoon nog.

Geloof me die zal vast en zeker ook wel aan de beurd komen.
Voor hem hoop ik natuurlijk van niet.
Maar al het pyro gerelateerde wat als doeleinde illegaal vuurwerk heeft is tegenwoordig straf baar.
Schijnbaar gelt dat ook voor cat-1.
Het mag verkocht worden en afgestoken. Maar verzenden mag officieel ook niet.
Ben benieuwd hoe lang het duurd voor dat ze dat ook aan gaan pakken.

Mag je tegenwoordig eigenlijk nog wel aanstekers kopen?

Vind ik een goede! Want shells zijn tegenwoordig een "misdrijf" en je mag niemand aansporen tot plegen van een misdrijf of handelingen ervoor verrichten. Dus mortierbuizen is een handeling tot aanzetten en dus strafbaar. Net als verkoop van lont. Lont kun je mee verlengen of bommen maken dat is daar voor bedoeld en dus strafbaar!

Een aansteker zou je brand mee kunnen stichten. Ik denk als je een site hebt met de tekst: Handige aansteker voor aansteken voor je alle illegale vuurwerk dan worden die ook in beslag genomen want het doel was iets illegaals. Meld je verder er niets bij dat moeten ze bewijzen dat je het voor illegaal vuurwerk verkocht maar in combinatie met buizen in beslag genomen en lont heb je een grote kans van wel

Helaas klopt ongeveer alles wat hier wordt gezegd voor geen meter. Wij sporen niemand aan tot het schieten en of gebruiken van illegaal.
De buizen kunnen worden verkocht als decoratie of ander gebruik.
Aanstekers worden niet alleen maar voor vuurwerk gebruikt. Roken, openhaard, bbq. Kan er zo meer opnoemen.
Lont is bedoelt om als een apart stuk aan te steken. Wij zetten niemand er toe om dit door te lonten.

Helaas klopt ongeveer alles wat hier wordt gezegd voor geen meter. Wij sporen niemand aan tot het schieten en of gebruiken van illegaal.
De buizen kunnen worden verkocht als decoratie of ander gebruik.
Aanstekers worden niet alleen maar voor vuurwerk gebruikt. Roken, openhaard, bbq. Kan er zo meer opnoemen.
Lont is bedoelt om als een apart stuk aan te steken. Wij zetten niemand er toe om dit door te lonten.

Ik wens je veel succes op politiebureau of voor de rechtbank als ze bij jou aan de deur zijn geweest.

Dat denk ik niet opslag en dus ruimte kost altijd geld.
En aangezien de grond stoffen de laatste paar jaar een stuk lastiger te koop zijn.
Mede door het sluiten van een aantal webshop.
De shell delen veel minder verkocht worden.
En dp er gemak ook af wil.
Persoon lijk vind ik het wel jammer aangezien hde zelfbouw van shells en pijlen echt mooie resultaten op kan leveren kijk maar naar de PGI.
Dit zou in Nederland geweldig zijn ik zie het alleen nooit gebeuren hier.

Dat denk ik niet opslag en dus ruimte kost altijd geld.
En aangezien de grond stoffen de laatste paar jaar een stuk lastiger te koop zijn.
Mede door het sluiten van een aantal webshop.
De shell delen veel minder verkocht worden.
En dp er gemak ook af wil.
Dat is inderdaad de reden;)
Het is en blijft nog steeds legaal om te bezitten/verkopen.

Als het legaal is ..
Waarom wordt deze man dan berecht.
Nee hij wordt niet eens berecht om zijn grondstoffen.
Maar om buizen hemis enzv.
Deze man had enkel verschillende kool en natriumbicarbonaat (soda).
Deze grondstoffen zijn nu ook gewoon legaal.
Het is simpel een 1+1=2 kwestie grweest.
Mij maakt het niet uit maar de genen die zich hier aan wagen...
Jullie zijn gewaarschuwd.

*sigh*. Moet ik hier nog echt op ingaan?
Ten eerste, de man waarin het hier over gaat deed aan belastingsontduiking. ( misdrijf, krijg je geheid op je dak voor )
Ten Tweede, hij leverde letterlijk ALLES wat je nodig had voor zelfmaak. Dat doen DP en ik niet. (Ik lever geen hemis, hij wel, maar dat blijft het ook bij)
Dat zijn de twee grote verschillen. Ik ken mensen die waren gepakt en hun buisjes gewoon weer konden ophalen op het bureau.
Dutch-Pyro heeft ook gezeik gehad enkele tijd terug, maar zijn buisjes zijn ook gewoon thuis gebleven en hij is daarvoor niet berecht. (reden dat de hemis wegmoeten, is omdat ze ruimte innemen, duur zijn en niet goed verkopen)

Wat je dus verder loopt te pruttelen klopt voor geen meter. Wij runnen een legitieme zaak in een geweldige branch, waarbij je altijd nog op een legale manier aan je hobby kan doen.

Hoop dat het genoeg info is.

Back
Bovenaan