Werken bij een verkooppunt

Kimberly

VWC lid
Hallo allemaal!

Ik wil graag bij BlaXX vuurwerk werken als verkoopster op de laatste 3 dagen van het jaar. Vorig jaar had ik helaas geen tijd en heb het toen aan me voorbij moeten laten gaan.

Ze vragen, net als vorig jaar, om een e-mail met cv en een motivatie. Ik heb natuurlijk hard zitten denken over een goede motivatie, maar twijfel of ik er nog elementen in kan verwerken waardoor ik meer aantrekkelijk naar voren kan komen :D, want waarschijnlijk hebben veel mensen zich aangeboden. :shy:

Hebben jullie nog goede tips voor mij of heeft iemand ervaring? :idea:

(Ik zal, als dat handig is, me motivatie posten met de tips die jullie mij kunnen geven :D )

Groetjes!

Kom maar op met je eigen motivatie!

Tips en hints? Probeer te benadrukken welke ervaringen je hebt met het werken in een winkel, welke vuurwerk-kenis je hebt en vooral ook jouw passie voor het vuurwerk. Oftewel: laat het echt over jezelf gaan. En tja, geen idee hoe je eruit ziet maar een leuke foto kan helpen. :wink:

Overigens zeg ik zelf altijd dat langsgaan veel beter is dan een e-mail. Dat kan daarna altijd nog!! Maar elke ondernemer denkt daar natuurlijk weer anders over...

Een mail moet je kort houden.
Voeg als bijlage een cv en evt pasfoto toe, dan zien hun hoe je eruit ziet.

Erg belangrijk is dat je in je mail vraagt of je je sollicitatie mondeling mag toelichten in een gesprek.
Dat werkt vaak beter dan meteen langsgaan.

Zorg dat je in je gesprek gemotiveerd overkomt, let op je houding en zorg dat je vooraf hun site, producten etc hebt bekeken.

Maak thuis een lijst met vragen/punten, deze kun je tijdens het gesprek behandelen, zo kom je erg geinteresseerd over, schrijf mee.

Vaak stellen ze een aantal strikvragen, bijvoorbeeld hoeveel je wil verdienen.
Om hierop goede antwoorden te kunnen geven zul je vooraf goed moeten nadenken wat je hierop antwoord,

Succes ! :wink:

Kom maar op met je eigen motivatie!

Tips en hints? Probeer te benadrukken welke ervaringen je hebt met het werken in een winkel, welke vuurwerk-kenis je hebt en vooral ook jouw passie voor het vuurwerk. Oftewel: laat het echt over jezelf gaan. En tja, geen idee hoe je eruit ziet maar een leuke foto kan helpen. :wink:

Overigens zeg ik zelf altijd dat langsgaan veel beter is dan een e-mail. Dat kan daarna altijd nog!! Maar elke ondernemer denkt daar natuurlijk weer anders over...

Een mail moet je kort houden.
Voeg als bijlage een cv en evt pasfoto toe, dan zien hun hoe je eruit ziet.

Erg belangrijk is dat je in je mail vraagt of je je sollicitatie mondeling mag toelichten in een gesprek.
Dat werkt vaak beter dan meteen langsgaan.

Zorg dat je in je gesprek gemotiveerd overkomt, let op je houding en zorg dat je vooraf hun site, producten etc hebt bekeken.

Maak thuis een lijst met vragen/punten, deze kun je tijdens het gesprek behandelen, zo kom je erg geinteresseerd over, schrijf mee.

Vaak stellen ze een aantal strikvragen, bijvoorbeeld hoeveel je wil verdienen.
Om hierop goede antwoorden te kunnen geven zul je vooraf goed moeten nadenken wat je hierop antwoord,

Succes ! :wink:

Dank voor jullie reactie!

Ik zal, als ik wat meer tijd heb, mijn motivatie hier posten! ;)
Hopelijk kan ik dan feedback verwachten :)

Over het langsgaan / mondeling toelichten: Er wordt in eerste instantie gevraagd om een e-mail, ik denk dat ze daaruit een aantal mensen filteren die ze uitnodigen voor een gesprek.

Jullie horen snel van me!!

Hier is (eindelijk) mijn motivatie! Als jullie nog aanmerkingen hebben of tips dan hoor ik het graag! Ik wil hem graag uiterlijk morgenavond op sturen, dus wacht niet te lang met antwoorden!! Bedankt allemaal!

Beste heer van Rijn,

Ik zag laatst op jullie facebook pagina een post verschijnen dat jullie op zoek zijn naar enthousiaste vuurwerk freaks. Bij het lezen daarvan voelde ik me dan ook gelijk aangesproken! Via deze e-mail solliciteer ik graag naar de functie als BlaXX Crewmember tijdens de Vuurwerk Verkoopdagen.

Mijn naam is Kimberly ****** en ik volg een Vwo-opleiding. Ik heb in december een schoolvakantie waarin ik alle tijd heb om mij te richten op de laatste dagen van het jaar: Oud & Nieuw! Ik vind dit een heel mooie en gezellige tijd waarbij natuurlijk vuurwerk hoort. Ik ben zelf een fanatieke vuurwerk freak en zou het erg leuk vinden om al eerder met vuurwerk in de weer te kunnen zijn dan alleen de laatste dag van het jaar (afgezien van het samenstellen van mijn eigen collectie).
Ik koop elk jaar mijn vuurwerk bij BlaXX en ben altijd erg tevreden met de behandeling van BlaXX op de klant. Ik zou het leuk vinden om deel uit te kunnen maken van de BlaXX vuurwerkcrew en zie mijzelf als een goede aanvulling voor deze crew. Ik ben een harde werker en kan goed met mensen overweg, zowel collega's als klanten. Daarnaast is vuurwerk helemaal mijn ding, dus is dit hét perfecte bijbaantje!

Afgelopen jaar heeft ook een vriend van mij bij BlaXX gewerkt en hij was laaiend enthousiast, dus deze kans wil ik natuurlijk niet aan mij voorbij laten gaan. Ik hoop dat ik dit jaar samen met u en het BlaXX Vuurwerkteam de klant een schitterend 2015 kan bezorgen!

Met vriendelijke groet,

Kimberly *****

Bijlage: curriculum vitae

Ik kan een motivatie nog niet al te goed beoordelen gezien het feit dat ik hier nauwelijks tot geen ervaring in heb, hetgeen dat natuurlijk niet raar is bij mijn leeftijd. Ik heb echter wel een goed format van een goed en officieel sollicitatiebriefje liggen dat ik je kan sturen middels een pm. Laat maar weten of je deze nog even wil lezen om eventuele structurele fouten en taalfouten te beperken. ;)

Hier is (eindelijk) mijn motivatie! Als jullie nog aanmerkingen hebben of tips dan hoor ik het graag! Ik wil hem graag uiterlijk morgenavond op sturen, dus wacht niet te lang met antwoorden!! Bedankt allemaal!

Ik zou zeggen: gewoon zo insturen!! Helemaal goed hoor Kimberly!

Wat het beste werkt is gewoon regelmatig langs het bedrijf gaan, over vuurwerk praten en je kennis uitten. Verder gewoon enorm dwars zitten totdat ze je wel moeten aannemen. Het is vaak voor jouw tien anderen, dus zorg ervoor dat ze geeneens aan die anderen denken!

Het klinkt als stalken, en het is stalken, maar wel een goede manier om aan een baan te komen. En vaak is de meest doorslaggevende factor wanneer je bereid bent om de 31e te werken. Vaak komen er ladingen met sollicitaties binnen, maar willen de meeste mensen de 31e vrij zijn. Dit jaar zal het al minder zijn, maar als je de 31e bereid bent om te werken spring je er gelijk al uit.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Bram.

Wat het beste werkt is gewoon regelmatig langs het bedrijf gaan, over vuurwerk praten en je kennis uitten. Verder gewoon enorm dwars zitten totdat ze je wel moeten aannemen. Het is vaak voor jouw tien anderen, dus zorg ervoor dat ze geeneens aan die anderen denken!

Het klinkt als stalken, en het is stalken, maar wel een goede manier om aan een baan te komen. En vaak is de meest doorslaggevende factor wanneer je bereid bent om de 31e te werken. Vaak komen er ladingen met sollicitaties binnen, maar willen de meeste mensen de 31e vrij zijn. Dit jaar zal het al minder zijn, maar als je de 31e bereid bent om te werken spring je er gelijk al uit.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Bram.

Enorm dwars zitten en stalken? Een goede advies? Nou nee, dat lijkt me juist niet handig. Dat van de 31ste kan ik me wel in vinden, maar is eigenlijk ook vanzelfsprekend. Zorg er gewoon voor dat je, indien uitgenodigd voor een gesprek, er netjes en goed verzorgd uitziet en zelfverzekerd overkomt.

Als ze je nu nog niet aannemen Kimberley dan weet ik het niet meer.
Mooie sollicitatiebrief.

Succes.

Dank iedereen voor de feedback!
Ik heb alles opgestuurd en nu maar hopen en duimen :shy: !

Groetjes,

Kimberly

Enorm dwars zitten en stalken? Een goede advies? Nou nee, dat lijkt me juist niet handig. Dat van de 31ste kan ik me wel in vinden, maar is eigenlijk ook vanzelfsprekend. Zorg er gewoon voor dat je, indien uitgenodigd voor een gesprek, er netjes en goed verzorgd uitziet en zelfverzekerd overkomt.

Zo laat je het negatief overkomen, wat ik totaal niet bedoel. Wanneer iemand je kent, omdat je vaakt langskomt en je kennis uit, denken ze sneller aan je. Je moet ervoor zorgen dat je "top of mind" bent. Oftewel wanneer iemand denkt: Nieuw personeelslid? Bram95!

Je moet A) out of the box denken en B) minder negatief denken. Dan gaat alles vaak een stuk makkelijker.

Dus laten we stalken omtoveren tot: vaak langskomen en een babbeltje maken....

Mijn advies is zoals anderen ook aangaven: gewoon langsgaan. Je onderscheidt je op deze manier van de rest van de stapel die het allemaal volgens gebaande paden doen. Het belangrijkste in een winkel is klantgerichtheid. Belangrijke onderdelen daarvan zijn je uitstraling (lichaamshouding, representatief, verzorgd enz.), communicatieve vaardigheden (makkelijk kunnen en durven praten met mensen die je in eerste instantie niet kent), goed kunnen hoofdrekenen als je ook achter de kassa gaat werken. Door middel van e-mail krijg je maar een erg kleine indruk van bovenstaande kwaliteiten van iemand en door langs te gaan krijgen ze meteen een veel beter beeld van je. Daarnaast laat je zien dat je durft door gewoon die winkel binnen te stappen voor deze vacature. Succes!

Back
Bovenaan