Toen ik jonger was, was de traditie dat ik en later mijn jongere broertje die avond moest slapen. Mijn moeder, zie extreem veel kenmerken had van een GL met zand in dr kud, moest in de avond ook altijd slapen.
Overdags moet ik sedert mijn geboorte, dat is nu 27 jaar geleden, naar mijn oma. Zij is net als Mattenfreak de 31e jarig. Dat staat sowieso vast. Vroeger was dit een straf voor mij, nu geniet ik ieder jaar dat ik daar langs ga. Niet al te lang geleden ben ik tot inkeer gekomen wat dat betreft. Vroeger haatte ik mijn ma, omdat ik nooit buiten mocht spelen met oudjaarsdag en oma een middel was om mij te narren. Nu realiseer ik mij dat ik mede door mijn moeder haat naar vuurwerk ik mijn ogen en handen nog heb. Hoe dan ook, terug naar het heden.
Afgelopen jaar was ik daar met mijn versufde kop (slaapmedicatie) rustig bezig wakker te worden na het 10:00 uur moment. Daar heb ik ruim een uur gezeten alvorens ik opgehaald zou worden om te gaan stoken. Hoe het de 31e allemaal loopt, weet ik niet. Maar vast staat dat ik langs mijn oma ga voor haar verjaardag. Ze wordt steeds ouder en is er straks niet meer. Dan zal ik deze 'traditie' de rest van mijn leven moeten missen. Overigens geldt ook dat als oma 100 jaar mag worden, dat mijn kinderen mee moeten naar oma. Ik wil voorkomen dat ze ogen verliezen of zich misdragen. In dat opzicht hoop ik dat de traditie van oma bezoeken lang mag bestaan. In dat opzicht handel ik hetzelfde als mijn nare moeder. Ik gebruik oma's verjaardag om de ellendelingen in de gaten te houden.
Verder heb ik geen echte traditie. Ja het bekende aftellen hoort erbij. Misschien een mat om 00:00 uur? Maar of dat traditie is, weet ik niet. Sinds jongs af aan staken de buurjongens een flinke mat af om 00:00 uur. Vanaf 2002 deed mijn oom dat. Misschien valt dit wel onder 'traditie'?
OOk heb ik nooit dezelfde tv programma's gekeken. Dit heeft door de jaren heen een flexibel karakter gehad. Van Andre van Duijn die de hoeren op de Wallen oliebollen ging bezorgen tot Gremlins 2. Van Fransje Bauer met Heb je even voor mij tot de oudejaarsloterij of de Top 2000. In dat opzicht heb ik geen traditie, maar staat alles open.
De afgelopen jaren heb ik wel een biertje gedronken op oudejaarsdag en avond en heb ik om 00:00 geproost met champagne/cava. Dat is dan wel een traditie al voor een x aantal jaren. Na afloop ook een biertje doen, toastje, oliebol.
Dat is een beetje de traditionele kant van mijn oud en nieuw denk ik.