Welke traditie(s) hebben jullie tijdens de dag/avond van het jaar ?

Torrr

VWC lid
Dus heb je bepaalde vaste terugkomende handelingen of zijn er familie tradities die elk jaar vast terug komen tijdens deze feestdag/avond?

Zo ken ik een Spaans /Nederlandse familie die elk oud & nieuw ieder 10 druiven in de laatste 10 seconden van het jaar op aten. Of staan er bepaalde spellen op de agenda voor die avond, vertel erover!

Hier hebben we niet echt Tradities.

- De grootste is wel VUURWERK afsteken! :p
- Nog een soort van Traditie: Kinderen Vuurwerkbrillen op!
- En de Klok kijken die aftelt (op TV)
- Oudejaarslot.
- Nooit winnen met een Oudejaarslot...
- Altijd de Top 2000 luisteren (vooral de Top 10)
- Om 23:59:49 met iedereen beginnen af te tellen. Leuk gezicht kleine kindjes.
- 00:00:01 Kussen, Gelukkig Nieuwjaar *PANG* Champagne ik en kinderen kinderchampagne.
- Vieren met veel mensen Oud & Nieuw en iedereen neemt iets (zelfgemaakt) eten mee. (Van pizza van 1m x 1m, oliebollen/appelflappen, wraps met creme en zalm, gehaktballetjes en meer.)

Meer zo'n kleine traditie's. :wink:

Laatst bewerkt:
Heerlijk eten. Lekker extra lekkere dingen bij de slager enz. Gewoon alles wat je echt lekker vind. Mee af tellen met de klok. Enzevoort

gehaktballetjes eten met allerlei verschillende soorten kruiden.
Kampvuur hoort er ook bij inderdaad.
Oliebollen bakken hoort er ook bij, alleen kon ik dit de vorige paar jaren niet doen in verband met werken.
greetzz

Tradities bij ons, even kijken, meer de standaard dingen.
vuurwerk, sowieso anders is t geen oud en nieuw.
Oliebollen, altijd, mijn moeder bakt heel vel.
Oudejaars conference kijken, allemaal samen op de bank met wat lekkers te eten en te drinken, en uiteraard aftellen 12 uur en na t stoken champagne en dan gelijk alles opruimen!

De grootste traditie is natuurlijk vuurwerk afsteken,de hele dag door.

En daarbij doen we eigenlijk alles om er een leuk feest van te maken.

Altijd vrij met oud en nieuw.
Dus meestal flans ik een buffetje in elkaar voor mijn stamkroeg.
waar we savonds met vrienden van genieten terwijl we uitkijken naar 00.00
Ook altijd even een bezoekje aan de familie om onze plannen en goede voornemens door te spreken, en het een en ander de lucht in te schieten.
Traditiegewijs stop ik elk jaar met roken en te veel eten en drinken.
Ook een traditie is dat ik van 21.00 tot 22.00 een uurtje slaap meepik, gewoon even een rustmomentje op een drukke dag.

En natuurlijk de belangrijkste voor ons allemaal is dat klok/champange/vuurwerkmoment.
Het voelt heerlijk om eer een jaar af te sluiten en opnieuw te beginnen. al baal ik de complete maand januari altijd wel dat alles weer voorbij is.

Toen ik jonger was, was de traditie dat ik en later mijn jongere broertje die avond moest slapen. Mijn moeder, zie extreem veel kenmerken had van een GL met zand in dr kud, moest in de avond ook altijd slapen.

Overdags moet ik sedert mijn geboorte, dat is nu 27 jaar geleden, naar mijn oma. Zij is net als Mattenfreak de 31e jarig. Dat staat sowieso vast. Vroeger was dit een straf voor mij, nu geniet ik ieder jaar dat ik daar langs ga. Niet al te lang geleden ben ik tot inkeer gekomen wat dat betreft. Vroeger haatte ik mijn ma, omdat ik nooit buiten mocht spelen met oudjaarsdag en oma een middel was om mij te narren. Nu realiseer ik mij dat ik mede door mijn moeder haat naar vuurwerk ik mijn ogen en handen nog heb. Hoe dan ook, terug naar het heden.
Afgelopen jaar was ik daar met mijn versufde kop (slaapmedicatie) rustig bezig wakker te worden na het 10:00 uur moment. Daar heb ik ruim een uur gezeten alvorens ik opgehaald zou worden om te gaan stoken. Hoe het de 31e allemaal loopt, weet ik niet. Maar vast staat dat ik langs mijn oma ga voor haar verjaardag. Ze wordt steeds ouder en is er straks niet meer. Dan zal ik deze 'traditie' de rest van mijn leven moeten missen. Overigens geldt ook dat als oma 100 jaar mag worden, dat mijn kinderen mee moeten naar oma. Ik wil voorkomen dat ze ogen verliezen of zich misdragen. In dat opzicht hoop ik dat de traditie van oma bezoeken lang mag bestaan. In dat opzicht handel ik hetzelfde als mijn nare moeder. Ik gebruik oma's verjaardag om de ellendelingen in de gaten te houden. :wink:

Verder heb ik geen echte traditie. Ja het bekende aftellen hoort erbij. Misschien een mat om 00:00 uur? Maar of dat traditie is, weet ik niet. Sinds jongs af aan staken de buurjongens een flinke mat af om 00:00 uur. Vanaf 2002 deed mijn oom dat. Misschien valt dit wel onder 'traditie'?

OOk heb ik nooit dezelfde tv programma's gekeken. Dit heeft door de jaren heen een flexibel karakter gehad. Van Andre van Duijn die de hoeren op de Wallen oliebollen ging bezorgen tot Gremlins 2. Van Fransje Bauer met Heb je even voor mij tot de oudejaarsloterij of de Top 2000. In dat opzicht heb ik geen traditie, maar staat alles open.

De afgelopen jaren heb ik wel een biertje gedronken op oudejaarsdag en avond en heb ik om 00:00 geproost met champagne/cava. Dat is dan wel een traditie al voor een x aantal jaren. Na afloop ook een biertje doen, toastje, oliebol.

Dat is een beetje de traditionele kant van mijn oud en nieuw denk ik.

Buiten de standaard dingen (oliebollen/ appelflappen/ aftellen/ vuurwerk enzovoort), hebben wij er toch twee die wel een puntje van aandacht verdienen;

- Het gourmetten met "de familie"; ouders, ik en oma. Geen vriendin erbij, geen vrienden, gewoon even rust. Lekker even een uurtje of 2 niets doen, beetje eten, beetje kletsen enzovoort.

- Na de afwas (door ma & oma gedaan) sta ik meestal wat vuurwerk uit te zoeken. Uiteraard om af te steken, maar gewoon lekker in de straat, samen met oma. Vrouwtje is al bijna 80, en ze vind vuurwerk prachtig, zolang het niet te hard is. Dus even gezellig is de straat met oma wat kleine potjes, fonteintjes en kleine pijltjes afsteken. Het ene jaar is het een soort meterpakketje met fonteinen en potjes met tails en crackling, het andere jaar zijn het een paar potjes van een euro of 6 p.s. en wat pijltjes. Wat er afgestoken wordt is dus variabel, maar dat het afgestoken wordt -en met wie- is een vast gegeven.

Van sochtends 10 tot 5 heb ik altijd een vaste stookplek. Ja en af en toe als ik me tas weer ga vullen zoek ik kort even een andere plek op. Maar de plek waar ik stook is heel veilig en veroorzaakt behalve de salutes weinig overlast. En dat is wel een fijn gevoel.

Tussen 5 en 7 uur ben ik altijd te vinden in reeuwijk bij gerard kaars. Die schiet dan nog wat cakes en er worden matten en ander vuurwerk afgestoken. Altijd heel leuk om daar ff te staan. Is ook leuk om dan meteen ff alvast een gelukkig nieuwjaar te wensen en een laatste biertje te drinken want die verkoopdagen zijn heel druk voor hem en de crew ! Kan al niet wachten.

Heb besloten om dit jaar ergens anders mijn O en N te vieren mede omdat de plek waar ik het voorgaande jaren deed het een beetje triest aan toe ging , niet door mij of mijn vrienden maar door andere nare personen. Brandje stichten met tuinstoelen enzv enzv. Schiet gewoon niet op , en ik ga geen 112 bellen in de nacht laat staan mezelf ergeren aan dat soort agressieve dronken josti´s.

Indien ik oud en nieuw thuis vier, dan is dat mijn stookplek. En die stookplek ligt dan ook redelijk vast. Dit geldt veelal voor stoken in de avond.Gewoon voor de deur, geen gezever. Hoogstens pleintje achter maar daar houdt het qua flexibiliteit mee op. Echter, de afgelopen jaren heb ik wel veranderingen gehad wat betreft stookplek.

Vorig jaar: Uitzondering wordt gevormd in verband met een 10:00 uur moment, dan ga ik elders in de wijk stoken. Dit doe ik in samenspraak met de buren, omdat ze aangeven die dag wat rust in de ochtend en middag te kunnen waarderen (ouderen, kinderen). Dat verzoek vind ik acceptabel, dus dan zoek ik gewoon even een ander plekje op. Dat was afgelopen jaar daags vantevoren wel goed door de wijk lopen en rondkijken, maar uiteindelijk was dat weer een nieuwe uitdaging. Stookplek verderop in de wijk was geslaagd en is potentieel voor herhaling vatbaar. Hierdoor behoud ik draagvlak onder mijn buren wat betreft het afsteken van vuurwerk.

2005, 2007, 2008, 2010 en 2011 oudejaarsdag: overdags stoken bij anderen, terwijl ik in 2009 voor de deur ben wezen stoken.

2004, 2006, 2007, 2008 in de avond en nacht bij anderen wezen stoken. Veelal een vaste stookplek gehad op locatie. Gewoon voor de deur bij de gastheer/vrouw. Hoogstens een blokje om, maar in principe alles op een vaste stookplek.

Over het algemeen geldt dus dat ik een vaste plek zoek om mijn vuurwerk af te steken, maar dat ik dat zoeken van een stookplek dynamisch doe. Het stoken zelf gebeurt op een vaste plek, rondjes lopen door de wijk doe ik niet aan.

Ik zie veel leden die gezellig met zijn alle gaan sjoelen etc...
Nou zo ben ik totaal niet opgevoed...
Van 10:00 tot 02:00 knallen tot dat je er bij neer valt :D

Wat ik wel altijd doe, is in de avond met me vader een aantal pijlen stoken en een aantal potjes.
Om de sfeer er goed in te krijgen.
Een oud en nieuw zonder mijn pap als freak en mam als toeschouwer, is het feestje niet compleet.

1 vuurwerk afsteken
2 kampvuur
3 om 10 beginnen met vuurwerk afsteken bij een vriend voor de deur tot hij scheldend ze raam opendoet elk jaar weer^^
4 als enige rondlopen met veiligheidsbril (en me vrienden maar klagen over kruit in hun ogen^^)
5 rond 6 uur in de ochtend vuur uitmaken en met overgebleven groepje naar huis lopen

Ik zie dat enorm veel mensen hun oudejaars avond met familie doorbrengen enzo. Dat heb ik tot mijn 18e gedaan en ik ben nu 25 :P Eigenlijk vanaf mijn 18e toen ik op mezelf ging wonen begon het met vrienden uitnodigen en bij een iemand een amerikaans feestje te organiseren, dat wil zeggen dat iedereen iets meeneemt. De een maakt (of laat maken door moeders hahaha) gehaktballetjes, de ander maakt weer iets anders, en zo neemt iedereen iets lekkers mee en is het altijd maar weer een verassing wat er op tafel staat. Ook legt iedereen een tientje in de pot waarvan algemene boodschappen gedaan worden voor die avond zoals kratjes bier, champagne, frisdrank, oliebollen en nootjes chips en oliebollen.

Vraag me niet waarom, maar ieder jaar is er weer een bij die een nootje naar de ander gooit wat uitdraait op een half voedselgevecht :P
Natuurlijk is vuurwerk ook een traditie en iedereen doet er maar al te graag aan mee. De een wat fanatieker als de ander maar het hele groepje wat meestal uit een mannetje of 20 bestaat (inclusief de vriendinnen) zijn er meestal 3 die belachelijk veel spullen kopen en das wel leuk want zo staat ieder jaar de hele straat te kijken wat er de lucht in gaat.

Meestal zelf oliebollen bakken, en tussendoor lekker een paar rotklappers op straat gooien en dat gaat de hele dag wel door. In de avond gaat het meestal zo dat we een soort feestje hebben... lekker muziek aan van allerlei soorten :P om met zn allen mee te zingen of om gewoon lekker gek op te doen tot een stampplaatje hier en daar.

Als het buiten donker begint te worden gaan we zo nu en dan een half uurtje naar buiten om lekker wat cakes en pijlen de lucht in te jagen en om 12 uur gaat het na het nieuwjaar wensen helemaal los.
Dan gaan de rekken op straat en komt het grove geweld naar buiten :D

Back
Bovenaan