Welke afsteekmethode is het veiligst

vuurwerktips

VWC lid
Er moet meer voorlichting komen over welke afsteekmethode het veiligst is. Ook op scholen.
Ik blijf pleiten voor een niet verplichte vuurwerkcursus voor vuurwerkliefhebbers.
Er moet meer betrokkenheid komen tussen vuurwerkliefhebbers en overheden die zich met vuurwerkpreventieplannen bezig houden. Er moeten meer filmpjes en uitleg komen over welke afsteekmethode is het veiligst. Veel mensen steken nog vuurwerk af met een lucifer of aansteker.
Zelf pleit ik voor gloeistaafjes.

Ik laat weer een zelfgemaakt filmpje zien:
+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Mannen bedankt voor jullie kritiek op mijn lesfilmpje ik leer hier alleen maar van.

Laatst bewerkt door een moderator:
Een heel goed in initatief wat ik met harte aanbeveel. Alleen waar ik altijd moeite mee heb is dat wordt gedaan alsof een aansteker niet veilig is. Vooral in het filmpje wordt er wel heel klungelig mee gedaan. Bij een goedwerkende en ik leg de klemtoon op goedwerkend heb je altijd een directe en gerichte vlam. Bij een aansteeklont zit je altijd te prutsen dat het bijna uit is en je hebt geen duidelijk zicht op lont vlam-contact. Hoevaak zie je niet dat men iets aansteekt met aansteeklont, het niet lukt, men aan het lont gaat blazen of afkloppen om het "gloeiende kopje" te krijgen. Tegenwoordig worden er zeer goede (stormvaste) aanstekers aangeboden die naar mijn idee super veilig zijn. Ik zweer bij mijn vaste al 10 jaar oude aansteker die mij nog nooit in de steek heeft gelaten.
Of is mijn mening toch afwijkend van de gedachtegang van overige forumleden?????

Stromaanstekers zijn ideaal voor oud&nieuw! Maak er ook veelvuldig gebruik van!
Om even terug te komen op de aansteeklonten, dit ligt ook gedeeltelijk aan de kwaliteit van de aansteeklont. Ik kan je de aansteeklonten van Lesli aanbevelen, dit zijn uitermate geschikte lonten, niet van die slappe dingen.

Het is denk ik maar net,waar iemand zich lekker bij voelt. Ik zelf ben wel een voorstander,van de aansteeklont. Maar er zijn ook zat aanstekers,die een grote,of krachtige vlam hebben,en in het gebruik ook veilig zijn. Lucifers,is vaak een gekloei,branden snel,weinig controlle. En tja de de cursus,als ouders goede voorlichting geven,of vrienden een handje helpen. Of je bent gewoon voorzichtig,kan er weinig mis gaan denk ik.

Back
Bovenaan