Welk feestvuurwerk uit Belgie is illegaal in Nederland

broumans

VWC lid
Hallo,

Welk feestvuurwerk uit België is illegaal in Nederland. Ik heb het hier over siervuurwerk en géén knalvuurwerk.
Ik zit te twijfelen of ik dit jaar mijn vuurwerk bij vuurwerkland steenbergen, of bij alpeco in België ga halen. Moet ik natuurlijk wel weten welke cake's ik in België wel en welke ik niet mag aanschaffen. (volgens de wetgeving in Nederland)

Groet,

Mark

Ga er maar vanuit dat als je aan de grens gepakt wordt met Belgisch vuurwerk, je alles kwijt bent en een dikke boete krijgt. Zie verder ook geen toegevoegde waarde ten opzichte van het Nederlandse vuurwerk, alleen dat het in belgie wat goedkoper is.

Hallo,

Welk feestvuurwerk uit België is illegaal in Nederland. Ik heb het hier over siervuurwerk en géén knalvuurwerk.
Ik zit te twijfelen of ik dit jaar mijn vuurwerk bij vuurwerkland steenbergen, of bij alpeco in België ga halen. Moet ik natuurlijk wel weten welke cake's ik in België wel en welke ik niet mag aanschaffen. (volgens de wetgeving in Nederland)

Groet,

Mark

Ga er maar vanuit dat als je aan de grens gepakt wordt met Belgisch vuurwerk, je alles kwijt bent en een dikke boete krijgt. Zie verder ook geen toegevoegde waarde ten opzichte van het Nederlandse vuurwerk, alleen dat het in belgie wat goedkoper is.

Met de korting die je via VWC kan krijgen bij Vuurwerkland-Steenbergen is het vuurwerk uit Nederland zelfs nog goedkoper dan in België. Ik zou het lekker bij Vuurwerkland-Steenbergen houden. Klantvriendelijk en een zeer goed assortiment, 2 punten die bij Alpeco allebei ontbreken de laatste jaren:bonk:

Wat me ook opvalt is dat het vuurwerk uit Nederland de laatste jaren het vuurwerk uit onze buurlanden overtreft in kwaliteit. Importeurs komen steeds met nieuwe ideeën op de markt, wat dat betreft mogen we eigenlijk helemaal niet klagen over het Nederlandse (let op) siervuurwerk.

die vraag is simpel te beantwoorden: ál het vuurwerk wat je er koopt. Tenzij je vuurwerk koopt dat ook in Nederland verkrijgbaar, en legaal is. Zoals sommige producten van Beko (skyline), Weco, enz.

En wat KD zegt over Vuurwerkland-Steenbergen kan ik alleen maar beamen! :D

Heel simpel: AL het vuurwerk wat jij als consument uit Belgie haalt is illegaal in Nederland! Geen uitzonderingen!

(Sla "Wet Economische Delicten" er maar op na als je me niet gelooft.)

Heel simpel: AL het vuurwerk wat jij als consument uit Belgie haalt is illegaal in Nederland! Geen uitzonderingen!

(Sla "Wet Economische Delicten" er maar op na als je me niet gelooft.)

Dat is het NIET. Als jij kunt aantonen dat dit vuurwerk legaal is in Nederland kun je dat gewoon in het buitenland kopen.

Dat is het NIET. Als jij kunt aantonen dat dit vuurwerk legaal is in Nederland kun je dat gewoon in het buitenland kopen.

Ja, je kunt het gewoon kopen inderdaad. Maar zodra jij het de grens over neemt, ben je in overtreding. De wet economische delicten sluit vuurwerk namelijk uit van vrije handel (zelfs binnen de EU). Het vuurwerk mag je dus kopen en vervoeren binnen Belgie, maar het mag niet de grens over.

geef me maar de artikelen dan uit de "Wet op de economische delicten" waar in expliciet gesteld wordt dat het kopen en invoeren van in Nederland verkrijgbaar legaal vuurwerk (in de laatste 3 dagen van het jaar) in het buitenland verboden is.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0002063/geldigheidsdatum_03-10-2010

Artikel 1a
Economische delicten zijn eveneens:

1°. overtredingen van voorschriften, gesteld bij of krachtens:
de Wet vervoer gevaarlijke stoffen, de artikelen 4, 5, 10, 11, 21, 24, 27, 29, 31 en 33;

Zie ook: http://www.seph.nl/typo3conf/ext/al...erk/PVE/handleiding-vwb-inclPyrorichtlijn.pdf
Voor alle overtredingen geldt onderstaande koppeling met de Wet milieubeheer en
de Wet op de economische delicten.
Bovengenoemde overtredingen zijn overtredingen van voorschriften gesteld bij of krachtens de artikel 9.2.2.1 van de Wet milieubeheer. Op grond van artikel 1a lid 1 van de Wet op de economische delicten zijn voornoemde overtredingen economische delicten, die voor zover ze opzettelijk zijn begaan misdrijven zijn (artikel 2 lid 1 van de Wet op de economische delicten). Deze misdrijven zijn strafbaar gesteld in artikel 6 lid 1 onder 1o van de Wet op de economische delicten.

Verbodsartikel:
(...)
b. Het binnen het grondgebied van Nederland brengen, opslaan,
voorhanden hebben, vervaardigen, toepassen, ter beschikking stellen of tot ontbranding brengen van dit vuurwerk is tevens een overtreding van artikel 1.2.2, vierde lid van het Vuurwerkbesluit.

Laatst bewerkt:
Maar daar is ook weer een vrijstelling voor ;) Mits je het * aantal dagen vantevoren aangeeft aan de douane en het max 10KG is.

DS dit heeft betrekking op verboden consumenten vuurwerk, dan wel professioneel vuurwerk. En niet op goedgekeurd, dan wel in Nederland toegelaten vuurwerk voor particulier gebruik. laten we artikel 1.2.2 van het vuurwerkbesluit er even bij pakken, lid 5:

*

5. Van bestemd voor particulier gebruik als bedoeld in het eerste lid is in ieder geval sprake indien:
o

a. het tot ontbranding wordt gebracht door een particulier,
o

b. het te koop wordt aangeboden of ter beschikking wordt gesteld aan, gekocht of besteld door een particulier,
o

c. het aangetroffen wordt bij een particulier,
o

d. het binnen het grondgebied van Nederland wordt gebracht of voorhanden wordt gehouden met het oogmerk het aan particulieren ter beschikking te stellen, of
o

e. het is voorzien van de aanduiding: Geschikt voor particulier gebruik.

in dit artikel wordt nergens gesproken over dat het -verboden- is om de in nederland goedgekeurd en toegestaan consumenten vuurwerk van uit het buitenland in te voeren.

klopt idd, maar dan alleen op 29/30 en 31 december en max 10kg, buiten deze data is het importeren van en onderhand bereik hebben van vuurwerk op voor het publiek toegankelijke plaatsen (auto bijv) sowieso strafbaar en kun je alles inleveren + boete of halt straf uiteraard.

Ik zag gisteren een reportage over Belgisch vuurwerk dat legaal is in Nederland. Het zou te maken hebben met een CE keurmerk (Europees)
Weet iemand hier meer over, en welke Belgische producten hebben zo'n CE keurmerk?

Alle Belgische producten KRIJGEN zo'n keurmerk, maar niet veel HEBBEN er een.
Al het Belgisch vuurwerk is vooralsnog ILlegaal in Nederland; die reportage is zo krom als wat.
Er is genoeg te vinden op dit forum over dit onderwerp in de sectie "Wetgeving".

Het vuurwerk wat je in België koopt en aan de Nederlandse eisen voldoet mag gewoon de over de grens meegenomen worden. dit mag met een maximum van 10kg en dit moet je (ruim) van te voren aangeven bij de douane (hierbij moet je aangeven wat je wilt invoeren en in welke hoeveelheid). Over het vuurwerk wat je meeneemt uit België moet je namelijk invoerrechten betalen. Doe je dat niet; dan is het wel een economisch delict (zoals DarkSoul eerder al opmerkte). Het (volgens de regeltjes) kopen en invoeren van vuurwerk uit België is trouwens niet goedkoop je kan dan beter je vuurwerk in Nederland kopen.

Het vuurwerk wat je in België koopt en aan de Nederlandse eisen voldoet mag gewoon de over de grens meegenomen worden. dit mag met een maximum van 10kg en dit moet je (ruim) van te voren aangeven bij de douane (hierbij moet je aangeven wat je wilt invoeren en in welke hoeveelheid). Over het vuurwerk wat je meeneemt uit België moet je namelijk invoerrechten betalen. Doe je dat niet; dan is het wel een economisch delict (zoals DarkSoul eerder al opmerkte). Het (volgens de regeltjes) kopen en invoeren van vuurwerk uit België is trouwens niet goedkoop je kan dan beter je vuurwerk in Nederland kopen.

eeuh nee dat is het niet Jappy.. aangezien je al BTW betaald hebt in België. En in het kader van het vrije handels en dienstenverkeer tussen elk ebij de EU aangesloten land is dat dus ook niet nodig dan. En dus is invoerrechten betalen, dan wel een extra BTW afdracht niet nodig. Want dan zou je dubbel betalen.

Verder mag je maar 1KG (netto sas, dus niet bruto totaal!) als particulier kopen in België. Wil je meer dan zul je als bedrijf moeten gaan opereren. En dan dus alle papieren moeten kunnen overleggen zoals opslag, en een transport vergunning.

Back
Bovenaan