Weinig illegaal vuurwerk in beslag genomen

R@lph

VWC lid
In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is tot 27 november opmerkelijk weinig illegaal vuurwerk in beslag genomen. Diverse opsporingsinstanties confisqueerden 11.634 kilo. Vorig jaar stond de teller op 27 november al op 37.253 kilo. In 2006 was het nog veel meer: 79.746 kilo.

Volgens het Openbaar Ministerie, dat de cijfers bijhoudt, is de afname deels te danken aan de nieuwe strategie van het ministerie van VROM: veel vuurwerk wordt al aan de grens tegengehouden. Bovendien heeft de handel vanuit China tijdelijk stilgelegen door de Olympische Spelen van afgelopen zomer. De handel is pas in oktober weer op gang gekomen, aldus het OM.

Dit gaat over de vangsten in Nederland neem ik aan?

Want er was pas nog op de nieuws dat er veel meer illegaal vuurwerk in beslag was genomen?
Dat was in Belgié geloof ik, van mensen die het naar Nederland wouden "smokkelen"

Is de Belgische politie dan ook aan het speuren? Want een Nederlandse agent mag zover ik weet alleen vergezeld van een Belgische agent een persoon aanhouden in het belgen land.

Maarjah, ze hebben wel redelijk wat grote vangsten in havens en dergelijke gehad.

Is de Belgische politie dan ook aan het speuren? Want een Nederlandse agent mag zover ik weet alleen vergezeld van een Belgische agent een persoon aanhouden in het belgen land.

Maarjah, ze hebben wel redelijk wat grote vangsten in havens en dergelijke gehad.

De Belgische en Duitse politie is hier op verzoek van Nederland mee bezig en dan vooral in de havens Antwerpen en Hamburg.
In het begin van het jaar hebben de Duitsers en de Belgen nog vermeld dat ze daar geen trek in hadden om beter te controleren in de havens, blijkbaar is de lobby van cramer zo sterk geweest dat ze dit nu wel doen?
Vangsten in de haven was totaal dacht ik 200 ton aan vuurwerk, dat lijkt heel veel maar het zijn maar 8 zee containers.

Ook zijn de handelaren niet dom en weten sinds enkele jaren dat de controles op handel zwaarder zijn geworden, ze zijn voorzichtiger en zorgen voor betere verspreiding van hun opslag zodat de vangsten steeds klein blijven.
Nu ze weten dat Antwerpen en Hamburg beter gecontroleerd worden zullen ze uitwijken naar andere havens in Europa.

"de afname deels te danken aan de nieuwe strategie van het ministerie van VROM: veel vuurwerk wordt al aan de grens tegengehouden.".
Wat zijn ze weer zelfzeker, ofwel hebben ze nieuwe smokkeltechnieken uitgevonden :D :P.

Back
Bovenaan