Weduwe laat as van overleden man afschieten in vuurwerk

moontan

VWC lid
Weduwe laat as van overleden man afschieten in vuurwerk

In Florida heeft een vrouw de as van haar overleden echtgenoot laten verwerken in 1.500 vuurwerkpijlen. Bedoeling is dat de knallers op Independence Day - nationale feestdag in de VS - afgeschoten worden. Dat meldt Fox News.

Ann Moore brengt zo hulde aan wijlen haar man. Die was een groot liefhebber van de viering van Idependence Day, de bijeenkomsten van familie en vrienden en van ... vuurwerk.

Tweehonderd mensen zijn uitgenodigd op de bijzondere plechtigheid van zondag 4 juli. Het vuurwerk zal afgeschoten worden boven het Lake Disston, waar het koppel woont. (eb)

02/07/10 16u52

http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/...an-overleden-man-afschieten-in-vuurwerk.dhtml

Zou men dat hier ook kunnen doen? Of is dat volgens de Nederlandse wet weer eens niet toegestaan? Vroeg ik mij ook een keer af, stel je overlijd en in je laatste wil zou je graag hebben dat men op je begrafenis iets met vuurwerk doet...zou dat te regelen zijn?

Zou men dat hier ook kunnen doen? Of is dat volgens de Nederlandse wet weer eens niet toegestaan? Vroeg ik mij ook een keer af, stel je overlijd en in je laatste wil zou je graag hebben dat men op je begrafenis iets met vuurwerk doet...zou dat te regelen zijn?

dat is ook met het as van andré hazes gedaan jur. Dat had jij moeten weten, als Amsterdammer:p

lijkt mij eigenlijk wel een vet idee:D!

Ja, killerdome dat wist ik. Maar laatst ging het erover dat het puur show zou zijn geweest. Niks geen as in die pijl. Dus vandaar dat het mij nu toch wel bezig houd, mag het nu wel of niet? En dat was maar 1 pijl geloof ik geen 1500...

Mag ze hem eindelijk legaal afschieten, in de trend van hij had altijd al zo'n kort lontje...wel een mooi eerbetoon.

Pas geleden was er een programma op tv. Hierin werden mensen gevolgd die ziek zijn en zouden komen te overlijden. Hier deed ook een jongen aan mee die graag op zijn begravenis vuurwerk wilde. Als ik het me goed herinner werden er op zijn begravenis vuurpijlen en matten gestookt. Dus ja in Nederland lijkt het me toegstaan om iets met vuurwerk te doen op je begravenis.

En dan heb je het over een meldingsvuurwerk met 2 weken aanvraag tijd toch? Maar dan is 2 weken wel erg lang...of zou men het dan sneller kunnen regelen?

En dan heb je het over een meldingsvuurwerk met 2 weken aanvraag tijd toch? Maar dan is 2 weken wel erg lang...of zou men het dan sneller kunnen regelen?

Nee,Het gaat hier dan om een profecioneel stuk vuurwerk waar 14 weken voor staat.
Ook is het niet toegestaan om het zomaar ergens te doen.
Naar mijn weten is het alleen toegestaan op zee,Dit heeft waarschijnlijk te maken met het idee dat anders de as ven de persoon overal zou kunnen neer dwarrelen in bij mensen in de achtertuin terecht zou komen wat de meeste mensen liever niet hebben.

Dus dan moeten we allemaal meer even 14 weken de vrieskist in :p

Nee maar even zonder gein wat deze vrouw doet vind ik een prachtig gebaar naar haar overleden man.

Nee,Het gaat hier dan om een profecioneel stuk vuurwerk waar 14 weken voor staat.
Ook is het niet toegestaan om het zomaar ergens te doen.
Naar mijn weten is het alleen toegestaan op zee,Dit heeft waarschijnlijk te maken met het idee dat anders de as ven de persoon overal zou kunnen neer dwarrelen in bij mensen in de achtertuin terecht zou komen wat de meeste mensen liever niet hebben.

Ik doelde er meer op dat als je bij je begrafenis iets zou willen laten doen met vuurwerk, niet de as zoals de topicstart verteld...

Goede vraag van Firedragon.
Een vergunning aanvragen heeft natuurlijk geen enkele zin, immers je spreekt hier over een toekomstige zekere gebeurtenis,alleen wanneer iemand zal komen te overlijden is voor niemand (gelukkig) bekend.
Maar wat nu als je in je laatste wilsbeschikking hebt vast laten leggen dat je bij je afscheid vuurwerk wil afgestoken hebben?
Iemand die daar een antwoord op kan geven?

Ik heb dit wel vastgelegd in mijn laatste wilsbeschikking, wil daarnaast zelf ook de lucht in geschoten worden in vuurpijlen. Heb echter geen idee of hier haken en ogen aan zullen zitten. Mijn vriendin heeft me togezegd dat ze (mocht ik de eerste zijn die het aardse verlaat) alles in het werk zal stellen om deze dubbele wens in vervulling te laten gaan.

en ja hoor, dit bericht heeft weer mensen op idee gebracht:p

Mooi toch? Dat vind ik in ieder geval wel.

Ik heb dit wel vastgelegd in mijn laatste wilsbeschikking, wil daarnaast zelf ook de lucht in geschoten worden in vuurpijlen. Heb echter geen idee of hier haken en ogen aan zullen zitten. Mijn vriendin heeft me togezegd dat ze (mocht ik de eerste zijn die het aardse verlaat) alles in het werk zal stellen om deze dubbele wens in vervulling te laten gaan.

Het lijkt mij eerlijk gezegd ook fantastisch om zoiets vast te leggen.
Veel respect dan ook dat jullie dit ook daadwerkelijk zo met elkaar hebben kunnen afspreken.

Maar tegelijkertijd ook weer heel confronterend, dus stel ik het voor mijzelf maar steeds uit. Dit mede omdat ik enige tijd geleden mijn schoonvader ben verloren, welke toch wel mijn beste stookmaat was. Ik heb het wel goedgemaakt met hem hoor afgelopen oud en nieuw, met een gepaste extra zorgvuldig uitgezochte (veel kleinere) hoeveelheid vuurwerk ter ere van zijn bestaan.

Veel kleinere collectie, ook omdat ik het ook niet vond kunnen mijn schoonfamilie en vrouw de gehele dag (toch wel extra beladen zo'n eerste oud & nieuw zonder schoonpapa) te lang alleen binnen te laten.

Ik hoop dat je het mooi vond bollie...

Back
Bovenaan