We kunnen het tij nog keren!

Voodoo

VWC lid
Of de titel waar is weet ik niet maar we moeten het in ieder geval proberen met die instelling.

De steun voor de anti-lobby groeit gewoon jaar op jaar en als het op die manier door gaat is het vanzelf een keer afgelopen met vuurwerk afsteken.

We hebben de BPN, SVNC, Vuurwerkfederatie, Vuurwerkcheck en talloze andere groepen en initiatieven. Ik geloof zonder meer dat men zich daar met volle overtuiging inzet en heel veel werk verricht.

Aan de andere kant is er een ding dat duidelijk is: de achterban wordt onvoldoende betrokken en gemobiliseerd. En juist die achterban van liefhebbers en de miljoenen mensen die jaarlijks vuurwerk afsteken zijn het sterkste wapen dat je hebt.

Wel of geen verbod wordt bepaald door de publieke opinie. Achter de schermen is daarom niet genoeg. We moeten voor- en op de schermen komen. Makkelijker gezegd dan gedaan helaas.

Proberen het verbod terug te draaien heeft denk ik geen zin en zou zelfs averechts kunnen werken maar we moeten wel klaar zijn voor 2021 wanneer de strijd weer losbarst.

Ik denk dat er manieren zijn om de grote groep liefhebbers in te zetten om meer mensen aan onze kant te krijgen. We hebben hier op VWC kunnen zien hoe snel er enorme kracht gemobiliseerd kan worden.

Bijgevoegd mijn concept campagne plan, ben benieuwd wat men er van vindt.

Ik weet niet of mijn plannen de juiste zijn maar ik weet wel dat we alle zeilen zullen moeten bijzetten om deze traditie in ere te houden.

Bekijk bijlage Actieplan mobiliseren achterban.pdf

De steun van de antilobby groeit niet jaar met jaar. De Media laat ons denken van wel. Als er al zoveel miljoenen elk jaar in jaar uit vuurwerk kopen, waarvan de cijfers niet dalen maar stijgen, dan klopt hier niks van.
Klachten waren er altijd.. nu zijn ze zo erg openbaar gemaakt dat je anti vuurwerk honden hangmatten kan kopen?? WTF , elke hond kan je trainen op vuurwerk. Vaak is het bange of geïrriteerde baasje de oorzaak.
Zelfde voorbeeld dat er een krantenbericht in het AD is over een vuurwerkverbod in Rotterdam---> TITEL: 70% van rotterdam VOOR vuurwerkverbod. Maar die cijfers zijn over een simpele 5000 mensen allemaal boven de 50 jaar. Het komt er op neer dat dit dus leugens zijn, hoe dit zo makkelijk overal maar tevoorschijn mag komen snap ik niet. Maar het zegt genoeg!
De Anti lobby is niet groter, maar kleiner. Des te kleiner, des te meer krantenberichten. Angsthonden.

Mooi initiatief, waar ik graag aan mee wil doen. Heb al eerder met een ander forumlid gesproken over het professionaliseren van het tegengeluid. Ben ik het helemaal mee eens. Ik denk dat als we met z'n allen echt sterk staan, de krachten bundelen en dit op een professionelere (gecoördineerde manier) oppakken, we in januari effectief de publieke opinie kunnen 'beïnvloeden'.

Een hele grote THANKS Voodoo! Een actie die ik volledig ondersteun. Dit forum heeft laten zien dat er echt wel potentie zit om dit van de grond te krijgen. Je idee spreekt mij erg aan. Persoonlijk zou ik wel bereid zijn om deel te nemen aan dit initiatief. Vergeet Instagram ook niet, volgens mij ook een grote speler. En benader de lokale media. Die staan vaak wel open voor een positief geluid.

We kunnen niet alleen maar kijken (en afgeven) op de BPN, SNCV, importeurs of winkeliers. We moeten zelf ook in de benen komen! Dit is daarvoor een mooi initiatief! Op deze manier kunnen we de discussie inderdaad wel een duw in de goede richting geven. Kom op leden, ben je goed in schrijven van nette en ‘tactische’ reacties? Laat van je horen en steun dit initiatief!

Ik wil ook mijn steentje bijdragen. Ben niet zo van het twitteren,facebook,instagram of welk platform dan ook,maar als het nodig is doe ik mee.

Ik steun dit initiatief van harte! Ik denk dat we goed moeten beseffen dat de traditie gedragen wordt door het publiek, en helemaal eens dat de publieke opinie daarin het belangrijkst is. Het besef dat de branche altijd geld in het achterhoofd zal houden, immers ze zijn bedrijven en hebben een winst oogmerk. Wij als liefhebbers willen de traditie beschermen en is ons enige belang. Wanneer er winkeliers of branche genoten aansluiten vanuit die liefhebbers rol is natuurlijk alleen maar mooi meegenomen. Want ik ze het niet om hun af te vallen, in tegendeel, maar juist om aan te geven dat het echt aan ons liefhebbers is om de traditie te beschermen en een vuurwerkverbod te voorkomen. Met vingers wijzen dat anderen niks doen helpt niet, je eigen stukje bijdragen zoals we al hebben gedaan met het berichten naar de politiek. Ik denk dat grote campagnes die kant op ook zeker helpen, het is niet erg als dezelfde mails naar de ministers gaan zolang het maar oprecht van veel verschillende mensen komt (en dus geen bots).

Erg interessant in ieder geval, ik probeer zelf ook veel meer te reageren op Social media en zoals je zegt dat genuanceerd en niet aanvallend. Dit om de gematigde medelander te overtuigen van de punten die je benoemd. Ik denk nog even mee of dat de belangrijkste punten zijn.

Ziet er inderdaad goed uit, echter is het grootste struikelblok iets wat ik al enkele jaren aangeef : het op 1 lijn krijgen en het samenwerken of bij elkaar voegen van de vele eilandjes qua initiatiefnemers/groepen die er nu allemaal zijn. Die doen stuk voor stuk allemaal goed werk en respect daar voor, maar samen 1 front vormen maakt ze sterker. Hoop van harte dat dat in 2021 gaat gebeuren.

Even een update, wordt welk eens tijd :D

Allereerst nog bedankt voor de positieve reacties!

Inmiddels hebben we een clubje van 4 leden bij elkaar die bezig zijn met het uitwerken van de plannen en het e.e.a. concreet te maken.

De eerste contacten met verschillende branchegroepen zijn inmiddels ook gelegd. En sommige beginnen zelfs al constructieve vormen aan te nemen dus dat is alvast positief.

Globaal ziet de planning er denk ik een beetje zo uit.

- Kijken om is.m. andere partijen een paar dingen voor elkaar te krijgen rond de jaarwisseling en direct daarna.
- evt. eerste kwartaal van 2021 ook al wat verder actief zijn, al zal het nog op beperkte capaciteit zijn.

Voor volgend jaar
- Contacten verder uitbreiden en versterken
- Plan v. aanpak afmaken
- Campagne team samenstellen
- Vrijwilligers werven

September 2021, klaar staan om los te gaan!

Genoeg te doen dus nog. Als het plan je aanspreekt en je geïnteresseerd bent om mee mee te helpen in deze fase, stuur mij dan even een PM

Zodra de plannen uitgewerkt zijn hoor ik het graag. Het wordt tijd voor iets meer tegengeluid. Dit jaar van 75 jaar vrijheid vieren is het jaar waarin de laatste 3 decennia nog nooit zoveel limitaties en verboden opgegaan zijn.

Back
Bovenaan