Wat zou een gemeente voor een show kunnen betekenen?

Ruben

VWC lid
Al een aantal jaar achter elkaar laait de discussie omtrent het vuurwerkverbod weer op. Nu zijn er veel gemeenten voor een afsteekverbod en kijken ze naar een mogelijkheid om een georganiseerde vuurwerkshow voor een gemeente, stad, dorp of wijk.

Nu schiet ik voor familie, vrienden, kennissen en omwonenden al jarenlang een vuurwerkshow. Ondertussen is het zo bekend en groot geworden dat er afgelopen jaar meer dan 700 man om het veld zelf stond, daarnaast zijn er misschien nog net zoveel mensen geweest die vanuit hun achtertuin, zolderraam of balkon hebben gekeken. Echter was de politie hiervan ook op de hoogte en besloot mij op 31 december in de middag een huisbezoek te geven. Nu verbaast me dat natuurlijk helemaal niets aangezien ik dit evenement gewoon openbaar heb gemaakt en via Social Media heb gedeeld. Bang was ik er er niet voor maar toch komt het ongelegen.

Ik heb uitgelegd dat het vuurwerk bij meerdere mensen thuis en in de auto lag waardoor het per woning of vervoersmiddel niet meer dan 25 kilo bedraagt. Het is uitsluitend Nederlands consumentenvuurwerk en zal niet worden gemodificeerd. Voor de vuurwerkshow word het vuurwerk aangeleverd op locatie waarbij het dus op een openbare plek staat waar geen maximum aantal kilo's meer van toepassing is.

Daarnaast heb ik veiligheid heel hoog in het vaandel staan en is hierbij ook rekening mee gehouden. Zo ben ik van locatie veranderd omdat de wind altijd nadelig stond voor het publiek. Daarnaast heb ik de schietlocatie afgezet voor het publiek. Het vuurwerk zelf werd per 2, 3 of 4 te gelijk afgestoken en daarom ook aan elkaar bevestigd met tape waardoor het veel steviger staat. Bij het vuurwerk heb ik een brandblusser geplaatst en voor een stevige ondergrond heb ik een aantal rijplaten gehuurd.

Nou, dan kan er nog maar weinig mis gaan! En dat ging er ook niet. De show was geweldig, onwijs goed bezocht, het vuurwerk ging allemaal goed en veilig af. Honderden mensen kwamen na de vuurwerkshow naar mij toe om mij te bedanken en er werd veel gebruik gemaakt van de donatiepot die ik heb geplaatst voor de mensen die een gift wilde schenken. Zelfs de plaatselijke radio kwam naar mij toe of ze mij mochten interviewen binnenkort.

Maar toen kwam het idee van meerdere mensen, waarom laat je dit niet door de gemeente doen want het kost mij genoeg tijd, geld en te veel energie. Zo'n show is toch ook iets wat ze moeten willen. Nu ben ik natuurlijk absoluut geen voorstander van het vuurwerkverbod maar zou ik de gemeente wel willen helpen met een vuurwerkshow, ook al kunnen hun mij alleen financieel helpen, helpen met een 'vergunning of goedkeuring' of het opruimen van al het vuurwerkafval.

Is er iemand die dit idee al eerder heeft geopperd bij een gemeente?

Al een aantal jaar achter elkaar laait de discussie omtrent het vuurwerkverbod weer op. Nu zijn er veel gemeenten voor een afsteekverbod en kijken ze naar een mogelijkheid om een georganiseerde vuurwerkshow voor een gemeente, stad, dorp of wijk.

Nu schiet ik voor familie, vrienden, kennissen en omwonenden al jarenlang een vuurwerkshow. Ondertussen is het zo bekend en groot geworden dat er afgelopen jaar meer dan 700 man om het veld zelf stond, daarnaast zijn er misschien nog net zoveel mensen geweest die vanuit hun achtertuin, zolderraam of balkon hebben gekeken. Echter was de politie hiervan ook op de hoogte en besloot mij op 31 december in de middag een huisbezoek te geven. Nu verbaast me dat natuurlijk helemaal niets aangezien ik dit evenement gewoon openbaar heb gemaakt en via Social Media heb gedeeld. Bang was ik er er niet voor maar toch komt het ongelegen.

Ik heb uitgelegd dat het vuurwerk bij meerdere mensen thuis en in de auto lag waardoor het per woning of vervoersmiddel niet meer dan 25 kilo bedraagt. Het is uitsluitend Nederlands consumentenvuurwerk en zal niet worden gemodificeerd. Voor de vuurwerkshow word het vuurwerk aangeleverd op locatie waarbij het dus op een openbare plek staat waar geen maximum aantal kilo's meer van toepassing is.

Daarnaast heb ik veiligheid heel hoog in het vaandel staan en is hierbij ook rekening mee gehouden. Zo ben ik van locatie veranderd omdat de wind altijd nadelig stond voor het publiek. Daarnaast heb ik de schietlocatie afgezet voor het publiek. Het vuurwerk zelf werd per 2, 3 of 4 te gelijk afgestoken en daarom ook aan elkaar bevestigd met tape waardoor het veel steviger staat. Bij het vuurwerk heb ik een brandblusser geplaatst en voor een stevige ondergrond heb ik een aantal rijplaten gehuurd.

Nou, dan kan er nog maar weinig mis gaan! En dat ging er ook niet. De show was geweldig, onwijs goed bezocht, het vuurwerk ging allemaal goed en veilig af. Honderden mensen kwamen na de vuurwerkshow naar mij toe om mij te bedanken en er werd veel gebruik gemaakt van de donatiepot die ik heb geplaatst voor de mensen die een gift wilde schenken. Zelfs de plaatselijke radio kwam naar mij toe of ze mij mochten interviewen binnenkort.

Maar toen kwam het idee van meerdere mensen, waarom laat je dit niet door de gemeente doen want het kost mij genoeg tijd, geld en te veel energie. Zo'n show is toch ook iets wat ze moeten willen. Nu ben ik natuurlijk absoluut geen voorstander van het vuurwerkverbod maar zou ik de gemeente wel willen helpen met een vuurwerkshow, ook al kunnen hun mij alleen financieel helpen, helpen met een 'vergunning of goedkeuring' of het opruimen van al het vuurwerkafval.

Is er iemand die dit idee al eerder heeft geopperd bij een gemeente?

Stel he de gemeente gaat hieraan meewerken, en geeft je een soort vrij brief, en er zijn mensen die dit helemaal niet willen, dan staan deze mensen heel sterk in de schoenen, ivm de officiele wegen, want ik denk dat als je het officieel wil doen niet onder een vergunning uitkomt, wat dan weer automatisch aan gevraagd moet worden door een certificaat houder. Deze zal dan ook aanwezig moeten zijn. Klinkt heel leuk alle ideeen, ook van de mensen die dit overal willen. Er zijn gewoon teveel regels aan verbonden.

Zolang er nog geen vuurwerkverbod geldt in Nederland is het allemaal legaal. Legaler dan de manier hoe ik doe is er eigenlijk niet. En als er dan wel een vuurwerkverbod komt dan zouden gemeenten er zelf achteraan moeten, dan weten ze mij vast ook wel te vinden.

Zolang er nog geen vuurwerkverbod geldt in Nederland is het allemaal legaal. Legaler dan de manier hoe ik doe is er eigenlijk niet. En als er dan wel een vuurwerkverbod komt dan zouden gemeenten er zelf achteraan moeten, dan weten ze mij vast ook wel te vinden.

Heb je helemaal gelijk in, alleen zo werkt het niet in Nederland. Je mag ook in je keuken bakken wat je wil, wanneer je je baksels echter aan straat of op de markt gaat verkopen heb je hier andere papieren bij nodig.

Hetzelfde geldt voor vuurwerk afsteken als show wat enkel door de gecertificeerde personen gedaan mag worden, terwijl iedereen zijn eigen pot in de straat af mag steken.

Een gemeente zal absoluut het risico niet nemen een ongecertificeerd persoon te stimuleren een vuurwerkshow te organiseren in verband met de veiligheid van de omstanders, hoe goed deze persoon het ook probeert te regelen met de huur van o.a. rijplaten.

Heeft puur met indekken temaken ruben! Wanneer het officeel is heb je met regels te maken voor het geval iets verkeerd gaat.

Mooi om te horen dat je alles volgens de regels doet. Ook goed van de politie dat ze even komen kijken en overleggen.

Zou het niet handig zijn dat er een vergunning komt om consumenten vuurwerkshows te mogen schieten door mensen met een (te halen klein certificaat)tot bv 3-500 kg ik noem maar wat

het heeft er denk ik mee te maken dat als jij een vergunning aanvraagt bij de gemeente en de gemeente keurt het goed, dan is de gemeente mede verantwoordelijk is als er iets mis gaat. Kijk eens naar het verhaal met de monstertruck. Dat evenement was aangevraagd bij de gemeente, daar gebeurd een groot ongeluk mee , wie is er dan verantwoordelijk? de aanvrager of de gemeente? Kijk er zit toch een risico aan als de gemeente er toestemming voor geeft.

het heeft er denk ik mee te maken dat als jij een vergunning aanvraagt bij de gemeente en de gemeente keurt het goed, dan is de gemeente mede verantwoordelijk is als er iets mis gaat. Kijk eens naar het verhaal met de monstertruck. Dat evenement was aangevraagd bij de gemeente, daar gebeurd een groot ongeluk mee , wie is er dan verantwoordelijk? de aanvrager of de gemeente? Kijk er zit toch een risico aan als de gemeente er toestemming voor geeft.

Wat ik met oud en nieuw heb gedaan is praktisch het zelfde als wanneer en een demo word gegeven op dat veld (is vaker gebeurd). Daarnaast staat het vuurwerk bij mij veiliger op zijn plaats dan wanneer ze tijdens zo'n demo los op een plankje staan te stuiteren. Maar daar zal het inderdaad mee te maken hebben, dan zouden ze mij gewoon een cursus moeten laten volgen en dan schiet ik die show voor ze hehe.

Gaat natuurlijk nooit werken.. want als jij zo een klein cursusje krijgt.. of gewoon toestemming.. hoeveel schieters komen er dan op hoge poten bij het ministerie oid? Zij hebben immers 1000-en euro's uitgegeven aan certificaten, houden zich aan 1000 regels en moeten stage lopen..

Die worden niet vrolijk als jij gewoon toestemming krijgt ;)

Verder zou t idee wel leuk zijn hoor.. ik teken dr voor.

Niet meer van toepassing. Ik blijf dit topic volgen qua informatie

Laatst bewerkt:
Wat ik me afvraag: Heb je deze show elektronisch geschoten? Zo ja, vond de politie het goed dat je cakes op ontstekers stonden?

Heb je ook toevallig nog foto's of een filmpje (van jezelf of één van de vele toeschouwers) zodat wij ook mee kunnen genieten? Edit: heb je topic gevonden, complimenten!

Toestemming van de gemeente ga je overigens nooit krijgen i.v.m. hierboven genoemde regelgeving en mensen die wel gecertificeerd zijn.

Zou wel interessant zijn als er een locatie is in Nederland waar je na een kleine uitleg of cursus het hele jaar door zwaarder vuurwerk mag afsteken op een gecontroleerd terrein en gecontroleerde setting.
De zwaardere knallen grotere pijlen en eigen prive shows zonder risico omwonende.

Zou wel interessant zijn als er een locatie is in Nederland waar je na een kleine uitleg of cursus het hele jaar door zwaarder vuurwerk mag afsteken op een gecontroleerd terrein en gecontroleerde setting.
De zwaardere knallen grotere pijlen en eigen prive shows zonder risico omwonende.

Een soort PGI convention maar dan in Nederland, dat zou voor een hele hoop freaks de pijn van een verbod verzachten mocht dat er ooit komen. Dromen mag altijd....

Ik denk dat er het best gewerkt kan worden met een amateur pyrotechnicus certificaat. Gemeentegelden dat richting vuurwerk zou gaan, kan ongetwijfeld rekenen op veel tegenstand. Tevens de verantwoordelijkheid leggen bij iedere gemeente lijkt me ook een vrij lastige situatie, gezien er dan veel meer tijd en geld moet worden uitgetrokken betreft de veiligheid.

Het lijkt me ook vooral niet wenselijk om heel veel mensen bij elkaar te hebben op 1 plek (dan heb ik het niet over een wijk of straat). Dat vergroot het risico alleen maar. Ik ben wel voorstander van straat/wijk shows door een 'amateur' pyrotechnicus. Dit zou inhouden dat er een betaalde cursus (van een paar honderd euro, in ieder geval niet té goedkoop, zodat enkel serieuze liefhebbers er mee aan de slag kunnen gaan) genoten dient te worden om zwaarder vuurwerk te kunnen afsteken en een show mogelijk te maken. Mensen zonder dat certificaat zouden dan enkel nog siervuurwerk tot 200 gram kunnen kopen, de situatie zoals +/- 10 jaar geleden.

Het voordeel hiervan is dat de amateur pyrotechnicus zich niet aan de soms betuttelende regels hoeft te houden (max 25 kilo bruto, geen schietsystemen, doorlonten 'verboden'), maar juist meer vrijheid krijgt (mits men zich aan andere veiligheidsvoorschriften houdt, denk aan het afzetten van de schietlocatie, voorzorgsmaatregelen tegen het omvallen van vuurwerk).

Dit zou de gemeentes ontlasten, het algeheel veiliger moeten maken en mensen hoeven niet ver van huis (of kunnen binnen blijven) om alsnog te kunnen genieten van vuurwerk.

Dit zou men dan door moeten trekken naar bijvoorbeeld Koningsdag/Bevrijdingsdag, waar enkel de amateur pyrotechnicus een siershow kan en mag geven, zonder daarvoor een vergunning te hoeven aanvragen. Uiteraard diverse plekken uitgezonderd.

De focus is sowieso te sterk op 1 januari, waardoor de vuurwerk hype ieder jaar weer oplaait en rond eind november de boel weer los breekt. Het zou zowel voor de Vuurwerk sector, de belasting, de liefhebbers en zelfs de haters een stuk fijner zijn wanneer vuurwerk zich niet concentreert op 1 dag. Bij verspreiding over het gehele jaar, haal je denk ik de angel er uit, en zien we uiteindelijk juist minder vernieling dan we nu zien.

Verzekering?
Veiligheidsafstanden?
Kiwa-certificaat?
Opleiding?
ADR?
Werkplan?
Vergunning?
Afzetting?
Bewaking?
Blussers?

Komt wat bij kijken!

Hey.. even tussendoor. Hoeveel heeft die donatie opgeleverd? :)
Misschien dat ik dat ook eens moet overwegen.

Dat doet er in mijn ogen niet echt toe, het was meer op aandringen van de mensen die vorig jaar zijn geweest. Dit was mijn 6e show en word elk jaar weer beter bezocht.

(geschreven vanaf zijn nieuwe Macbook Pro).

Back
Bovenaan