Wat zijn eigenlijk de consequenties van te vroeg/illegaal afsteken?

broodjekaas

VWC lid
Wat zijn nou eigenlijk de consequenties als je gepakt word met te vroeg afsteken? En met illegaal afsteken?

Ik lees namelijk in veel kranten dat mensen een fikse boete kunnen verwachten en taakstraffen, maar je krijgt toch ook gewoon een strafblad? Dat is toch veel erger? Als je alleen een boete van 100 euro kan krijgen als je op je verjaardag die toevallig niet op de 31e valt een paar cakes schiet dan is dat heeel wat anders dan als je een strafblad krijgt (en een boete)

Iemand die het weet?

Volgens mij kan je na 1 keer vroegtijdig afsteken, zonder dat je wat hebt gesloopt/mensen ermee hebt pijn gedaan echt geen strafblad krijgen.. Maar misschien zou het kunnen als ze daarna je huis doorzoeken en nog veel zwaar spul vinden, want dan ben je natuurlijk in principe een gevaar voor je buren.

Er wordt alleen een aantekening gemaakt dat je een strafbaar feit hebt gepleegd, en daarnaast krijg je een boete van €100,- voor het vroegtijdig afsteken. Wegens het feit dat je illegaal vuurwerk in bezit had, kunnen ze overgaan tot huiszoeking. Dan wordt het een ander verhaal. Aan de hoeveelheid wordt dan bepaald of je een strafblad krijgt, te ja of te nee.

100 euro tegenwoordig?:shocked: Kan me nog herinneren dat ik er met 25euro vanaf kwam de dag voor oud en nieuw (inmiddels wel 7 jaar terug). Kan natuurlijk ook aan de leeftijd liggen, was toen nog onder de 18

100 euro tegenwoordig?:shocked: Kan me nog herinneren dat ik er met 25euro vanaf kwam de dag voor oud en nieuw (inmiddels wel 7 jaar terug). Kan natuurlijk ook aan de leeftijd liggen, was toen nog onder de 18

Onder de 16, dus tot en met je 15de worden boetes gehalveerd. Dus dan is de boete €50,- En daarop komt altijd de €7,- administratiekosten.

Ook kan er tot je 18de een HALT-straf op gelegd worden

Dus basically als je het bij legaal vuurwerk houd kan je het hele jaar stoken en in het ergste geval krijg je 100 euro boete?

Als dat echt zo is dan ga ik vanaf nu elke avond rotjes stoken enzo, er is hier al weinig politie en degene die er wel zijn ren ik er altijd uit.

100 euro is niks, zelfs als je elk jaar 1x gepakt word is dat het gewoon keihard waard.

ohja ik ben 19

Dus basically als je het bij legaal vuurwerk houd kan je het hele jaar stoken en in het ergste geval krijg je 100 euro boete?

Als dat echt zo is dan ga ik vanaf nu elke avond rotjes stoken enzo, er is hier al weinig politie en degene die er wel zijn ren ik er altijd uit.

100 euro is niks, zelfs als je elk jaar 1x gepakt word is dat het gewoon keihard waard.

ohja ik ben 19

Je krijgt €100,- boete + €7,- administratie kosten. Dat betekent dus ook dat je een aantekening krijgt. Geen strafblad! Je maakt wel overlast, dus ook al rijdt er weinig politie als mensen zich gaan irriteren zullen ze misschien bellen en eventueel komt de politie langs met een huiszoeking en als je dan wat thuis hebt liggen ben je de sjaak.

ohja ik ben 19

ja met 100 euro kom je er vanaf.
Enigste is dat als jij staat te knallen in je buurt of waar mensen er last van hebben is dat meer mensen een hekel krijgen aan vuurwerk.
Dus afgezien van de boete die te overzien is zouu ik het niet doen

Taakstraffen (HALT! etc.) worden tegenwoordig vaker toegepast. Voor volwassenen betekend het al snel een aantekening op je strafblad. Mocht dit gebeuren dan kan dit in de toekomst betekenen dat je geen 'Verklaring omtrent het gedrag (VOG)' meekrijgt van de gemeente waarin je woont.

Dus gewoon NIET DOEN!
Is zonde van je geld, die 100 euro boete, met nog 7 euro (alleen in Nederland voor zover ik weet) extra als administratie kosten, dus 107 euro in totaal die je gewoon weggooit!
Daar kun je beter vuurwerk voor gaan kopen op 29, 30 of 31 december.
Wil je ondanks dat toch stoken, zoek dan een plek op waar niemand last van je heeft, zoals in een weiland in de uitgestrekte polders.
Daar heeft echt niemand last van je.

Of midden op de Afsluitdijk Sta zelf daar op een camping ja dat bestaat. En het enigste wat je af en toe ziet is de Duane. En ohh wat klink een Asian Thunder dan hard. Zo bij het water.

Was sowieso al van plan om op het strand te gaan afsteken dan enzo, heb ook egen zin in politie, zelfs als ik geen strafblad krijg.

@ Ruben, weet je dat zeker? Het is nogsteeds mijn droom om pyrotechnicus te worden dus ik kan me echt geen strafblad permiteren :S

Dat weet ik zeker ja. Strafblad = vermelding. Als dat direct raakvlak heeft met je VOG dan dan het betekenen dat je deze niet krijgt.

Maar als je te vroeg hebt afgestoken zal je geen strafblad krijgen.

Dat weet ik zeker ja. Strafblad = vermelding. Als dat direct raakvlak heeft met je VOG dan dan het betekenen dat je deze niet krijgt.

Maar als je te vroeg hebt afgestoken zal je geen strafblad krijgen.

Dus gepakt met legaal vuurwerk buiten de afteektijden =/= strablad? Dat maakt mij blij :D:D

Zijn er nog anderen die dit kunnen bevestigen? (liefst met iets officieels ofzo)

Back
Bovenaan