Wat was het eerste vuurwerk dat je hebt gekocht en/of afgestoken ?

Mijn ouders waren altijd anti vuurwerk, misschien ook wel de reden dat ik nu zo verlept ben. Maar m’n vader vond wel dat als ik het wilde, hij me niet moest tegenhouden. Dus mocht met m’n buurman mee naar een winkeltje en mocht wat voor 10 gulden uitkiezen. Uiteindelijk werden dat wat twisters met knal. Heb me de hele avond vermaakt met 2 pakjes twisters en 3 pakjes rotjes die ik van de buurjongen had gehad.

Oef dat is een assortiment geweest met kindervuurwerk in 1990 ongeveer. En het 1e zelfgekocht vuurwerk waren uiteraard Babypijlen, Romeinse kaarsen, grond bloemtollen en Astronauten, bij de fietsenmaker om de hoek

Toen het budget nog heeeel klein was en we van pa en ma voor een x bedrag wat mochten uitzoeken was het altijd twijfelen tussen de 'ego tripper' waar ook grondbloemen met crackling en knal inzaten. Of tussen toch los spul, maar dan liet je het duurdere liggen omdat dat boven budget was :rolleyes:

Koos overigens altijd voor het laatste want dan had je meer om te stoken haha.

Het eerste? Geen idee. Maar kan mij bengaalse lucifers wel van heel lang geleden herinneren. Jammer dat ze niet meer geïmporteerd worden, maar zijn her en der soms nog wel oude voorraden te vinden. Verder de shising crackers van Wolff. Waar veel zijn opgegroeid met de echte astronauten van Schuurmans, is voor mij het label van Wolff met de austronaut nostalgisch.

Zal vast een of ander kinderpakket van mijn vader zijn geweest dat ik als eerste heb mogen afsteken, maar dit is de oudste die ik mij nog kan herinnerenel.png

Babyscheetjes, ik was denk ik acht, dus nu 48 jaar geleden, en mijn moeder haalde voor mij zo'n ratelmatje. Ik weet nog dat ik ze helemaal uit elkaar haalde en met behulp van een kaars bij de voordeur ze één voor één afstak en ik een geweldige ervaring rijker werd 😍

De eerste jaren kochten mijn ouders het voor me, maar het eerste stuk vuurwerk wat ik echt zelf betaalde, was een 50sh 20mm cake met de naam "#1" of zoiets. Geen idee meer welk merk/importeur, kan me van de uitwerkingen ook weinig meer herinneren. Hij was wel goed geprijsd haha :)

Back
Bovenaan