Wat is het effect van een 3D camcorder bij het filmen van vuurwerk?

pyrogrammer

VWC lid
Hoi,

Een vraag die ik heel graag wel eens wil weten is:
Hoe ziet het beeld uit bij het filmen van vuurwerk in 3D?
Is dat mooi? Of zie je juist geen verschil?

Weet iemand dit?

Dankje!:wink:

Groetjes,

pyrogrammer.:bye:

Check zelf maar:

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

PS: Ik ben niet zo onder de indruk, maar ik heb moeite met 3d kijken in het algemeen ;)

bedankt voor de film en reacties.

Ze hebben nu wel veel 3d camera's , maar ik ben er nog niet van overtuigd.
Zou ik dan nog moeten wachten? of weet iemand een goede camera?

Ik heb sinds een paar dagen een JVC GS-TD1 3D camera in het bezit en na een paar 3D testjes te hebben uitgevoerd toch maar eens gaan kijken of het ook bij het vuurwerk werkt.

Wat 3D effecten betreft er zit meer diepte in dat wel, maar de 3D effecten waar de meeste mensen naar zoeken (pop out effect) is niet haalbaar door de afstand die het publiek moet houden tot het vuurwerk. De handleiding vertelt namelijk dat de optimale zone voor grote hoek 1 tot 10 meter is en volledig ingezoomd tot 50 meter van het te filmen object.

Ik ga vandaag naar de lesli demo waar ik iets dichter bij het vuurwerk sta, waar ik ook wat meer ruimte heb om wat te gaan experimenteren aangezien mijn andere camera dan gewoon blijft draaien om alles sowieso in 2D op te nemen. Net zoals jullie ben ik erg benieuwd wat dit voor effecten met zich mee gaat brengen.

By the way cameo, het geuploade filmpje is gefilmd met een pocket camcorder en bewerkt naar 3D in pinnacle studio. dit geeft dus niet echt een goede 3D weergave. Ik zal van de week in elk geval het vuurwerk van de wereld haven dagen uploaden in 3D en uiteraard de filmpjes die ik bij lesli vuurwerk heb kunnen maken.

Ik(de maat van smilli) heb een 3d camera, en ik heb daar inderdaad eens mee geprobeerd om een vuurwerkshow mee te filmen, maar omdat vuurwerk zoiezo niet erg 3d is tijdens een show, vanwege de afstand. geeft het niet echt een extra effect. maar ik heb de camera ook niet gekocht om vuurwerk mee te filmen.

Oke. Dus een RealD Cinema effect met brilletje (zoals in de bios) moet je weinig afstand hebben? Daarom wacht ik nog! Volgens mij is de techniek daar nog niet klaar genoeg voor!
@-RX ik ben zeker benieuwd naar wat nieuwe filmpjes. Maar misschien komt er nog een 3D cam waar je mee kan filmen op meer afstand.

@pyrogrammer, ik denk dat dan de zoom functie nog wat verder uitgebreid zal moeten worden momenteel is er maar een 5x zoom op de apparaten. Het echte pop out effect zal sowieso achterwege blijven schat ik want om een dergelijk effect te krijgen bij daglicht moet je al een zeer geringe afstand houden tussen camera en object.

Hoe dan ook vanavond zal ik eens proberen om wat in te gaan zoomen bij lesli om te kijken of het echte pop out effect haalbaar zal zijn.... even afwachten dus.

Allereerst wil ik even lesli vuurwerk bedanken voor een geweldige avond vuurwerk!!!

Ten tweede wil ik Peter van Schiedam vuurwerk bedanken met wie ik meegelift ben om deze avond vast te kunnen leggen!!

Ok het vastleggen van vuurwerk met een 3D camcorder.

ten eerste is het echt nodig om de voorgeschreven afstanden enigszins te hanteren. Niet gezoomd max 10 meter en uitgezoomd max 50 meter.

Het filmen tijdens de wereld haven dagen viel erg tegen daar er weinig diepte in de beelden zat, de enige diepte die echter werd behaald was die van de omranding van de tv ten opzichte van het vuurwerk en de tenten die ik filmde als het vuurwerk laag werd geschoten. Ofwel een 3D camera voor evenementenvuurwerk gebruiken geeft geen meerwaarde, mits je binnen het bereik van 50 meter kunt komen en de volle zoom gebruikt.

Tijdens het filmen bij lesli heb ik wat met de zoom functie gespeeld en getracht om wat pop out beelden te creeren. Het lastige met zoomen tijdens vuurwerk filmen is de manual focus, de mensen die veel vuurwerk filmen weten dat de auto focus een dooddoener is en de mensen die een keer 3D hebben gefilmd weten dat het scherp stellen terwijl je in de 3D modus zit ook niet bepaald meevalt. (dit omdat het scherm waarop je kijkt ook in 3D word weergegeven en je maar in 1 hoek het goed kunt zien en die moet je dan even snel kunnen bereiken LOL) Hoe dan ook was er wel degelijk goed diepte te zien en ben ik zelf erg tevreden over het resultaat. 3D wil namelijk niet zeggen dat de beelden continue uit het scherm naar voren komen maar des te meer betekent het diepte in je films, en dat effect krijg je met een 3D camera, zo ook bij vuurwerk.

Overall conclusion:

Gebruik je de camera alleen om vuurwerk te filmen? Laat hem dan lekker liggen de meeste camera's kosten je tussen de 1100 en 1400 euro.

Verwacht je pop out effecten. laat de camera dan ook lekker liggen want dit effect bereik je enkel met objecten die stil staan en waar je rustig eens omheen kunt lopen of die langzaam op je af komen.

Ik zal een deel van het vuurwerk van de wereld haven dagen en de de,o van lesli vuurwerk uploaden op youtube in 3D (let wel dit is de eerste keer dat ik dit ga doen dus graag even geduld ) zodra dit is gedaan post ik hier direct de links.

Bedankt -RX. En heel erg bedankt voor de tip! Voorlopig geen 3D! Toch benieuwd naar de filmpjes, doe rustig aan.

Na een kleine 2 uur!!!! wachten. heb ik de finale van de lesli demo geupload, je ziet voor de finale nog wel even de trouble shooter en de camuro king maar ik weet dat dat geen straf is voor de meesten hier ;) Het is wel de bedoeling het filmpje op volledig beeld af te spelen anders heb je helemaal het idee in een kijkdoos te kijken.

Ten eerste wil ik wel even benadrukken dat ik niet de correcte afstand heb genomen te opzichte van het vuurwerk dit wil zeggen je hebt geen complete waaier in beeld van de camuro king bijvoorbeeld, hier heb ik bewust voor gekozen om het 3D effect te benadrukken. Dat was hier immers de vraag.

Een beknopte instructie met betrekking tot het bekijken van een youtube 3D video. Mocht het zo zijn dat youtube eens raar doet de beelden van deze video staan naast elkaar links = links en rechts is rechts (mocht je dat moeten instellen) De video staat volgens mij altijd standaard ingesteld op een rood/cyaan brilletje waar rood links is en cyaan rechts. Mocht je een ander brilletje hebben met andere kleuren of de glazen omgewisseld kun je op de 3D knop drukken rechts onder je filmpje het menu wijst zich vanzelf om dit eventueel aan te passen.

Mocht je in het bezit zijn van een 3D televisie met een 2D naar 3D functie kies dan in het 3D menu voor andere opties, kies naast elkaar. Sluit je pc aan op je TV met een HDMI 1,4 kabel. Druk op de 3D knop op de afstandsbediening en kies dan de mogelijkheid om van 2 beelden 1 te maken. Mijn samsung TV geeft me bij het indrukken van deze knop 3 mogelijkheden. 1 = een normaal beeld diepte te geven 2= beelden links en rechts comprimeren naar 1 beeld 3= beelden boven elkaar comprimeren naar 1 beeld. je kiest dan dus voor optie 2 in het geval van een samsung 3D TV.

Op het moment dat je het dus aansluit op je 3D tv heb je ook echt real 3D met dit filmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=8kqm_GspCkA

Waarom is 3D overrated? Het werkt, het geeft diepte aan je filmpjes, dus een 3e dimensie. Dat de verwachtingen van mensen echter groter zijn door de vele 3D films van vroeger in onder andere het dolfinarium, euro disney en dergelijke kan niemand wat aan doen. maar dergelijke shows waren dan ook bedoeld om jarenlang in dezelfde zaal mensen te entertainen.

Maar goed melchior, als je de moeite had genomen om de posts door te lezen en niet in 1 keer door te skippen naar de laatste of een na laatste post kon je lezen dat het filmpje in kwestie wel degelijk stereoscopisch is gefilmd met een full hd 3D camcorder, met 2 lenzen dus.

@-RX. Ik heb de film bekeken. Via mijn laptop kan ik m ook bekijken, maar op 3D tv is mooier. Ik ben toch verbaasd over het effect. Ik verwachtte ook dat het zo zou worden, alleen wat je zegt voor het echte pop-out effect (zoals in cinema) zijn deze eerste cams nog niet echt geschikt. Ik heb ook al informatie gekregen via een professioneel filmer die zich aan het inwerken is met de nieuwe 3D systemen. Wat hij me duidelijk heeft verteld, is dat de camera's van nu (zoals canon of andere) nog niet het echte 3D effect hebben (het echte pop-out effect bv.). Je ziet wel grote vergelijkingen, maar die camera's zijn te snel gemaakt enzo. Hij verteld echt duidelijk erbij dat ook deze techniek nog veel en veel te jong is.
Veel mensen vinden het prachtig als ze zo'n 3D camera in de media markt ofzo zien staan, maar ze zijn nog te pril en nog ontzettend duur.
Ik denk dat het na een tijd helemaal in is, en dat (net zoals de opvolger van LCD, De LED televisie) het goedkoper wordt en de kinderziektes ook verdwenen zijn.
Hij zal mij ook nog een paar camera's doorsturen die ze professioneel gebruiken. Ik denk dat ik dat hier nog wel ga plaatsen.
-RX bedankt ziet er goed uit! Het vuurwerk ook natuurlijk!

Sowieso ziet het er op youtube via laptop of pc zonder 3D monitor erniet uit. De kleuren komen totaal te vervagen en worden vervangen door rood en blauw, beetje eentonige show dus LOL. Maar hoe dan ook krijg je een idee hoe het eruit ziet.

het pop out effect is er wel degelijk bij de camera's maar zoals ik al zei, het moet een stilstaand object zijn waar jij omheen loopt of iets dat langzaam op je af komt. Dat de techniek nog te jong is is inderdaad een ding dat zeker is. Ben ook zeker benieuwd waar de techniek is over een jaar of 3/4.

Maar hij gaat jou camera's doorsturen die profi worden gebruikt??? Geef me ff een seintje als dat zo ver is dat wil ik ook graag eens zien.

Ja daar krijg ik (als het goed is) nog informatie over. Maar ik weet nog niet wanneer. Hij is niet zo snel met de e-mail enzo:P:P

Back
Bovenaan